Чували ли сте понятието "емоционална интелигентност"? Ако случайно не сте се сблъсквали с този термин досега, може би е време да го направите.
Идеята за емоционална интелигентност като важна част от човешкия интелект съществува от 80-те години на XX век. Най-просто казано, това е способността ви да усещате, да разбирате и да прилагате ефективно силата на емоциите си. Умения като дистанциране от собствените чувства, нагаждане спрямо тях и най-вече способността да ги трансформирате в положителна насока образуват цялостната представа за емоционален интелект.
Истината е, че емоционалната интелигентност заема голяма важност в ежедневния живот и изборите, които правим. Можете да проверите своята със следния тест:
1. По време на полет попадате в зона със силна турбуленция и самолетът започна да се люлее. Как ще реагирате?
a) Продължавате да си четете книга или да гледате филм, опитвайки се да не обръщате голямо внимание на въздушната буря.- 2 т.
b) Изостряте бдителността си, в случай че възникне извънредна ситуация, внимателно наблюдавате стюардесите и четете инструкциите за поведение при извънредно положение. - 3 т.
c) По малко и от a), и от b). - 1 т.
d) Не знам. Никога не съм бил(а) в подобна ситуация. - 0 т.
2. Вие сте амбициозен студент на изпит и се борите за отлична оценка по дисциплина, която е важна за бъдещата ви кариера. Току-що обаче сте разбрали, че сте получили "среден” по въпросния предмет. Какви са вашите действия?
a) Нахвърляте определен план на действие за поправяне на оценката и си налагате да го следвате. - 3 т.
b) Стигате до извода, че нямате качествата, необходими за работата, за която мечтаете. - 0 т.
c) Казвате си, че в действителност няма значение колко успешно сте минали курса. Вместо това концентрирате усилията си към предметите, по които имате по-добри оценки. - 1 т.
d) Отивате при преподавателя и го убеждавате да ви постави по-висока оценка. - 0 т.
3. Представете си, че работите като застрахователен агент и имате срещи с потенциални клиенти. От последните 15 такива сте си тръгнали с празни ръце. Какво предприемате?
a) Считате работата за свършена и си отивате по-рано вкъщи, за да избегнете пиковия час. - 0 т.
b) Опитвате се да промените тактиката на действие при следващото посещение и продължавате да работите. - 3 т.
c) Анализирате силните и слабите си страни, за да определите какво вероятно ви пречи да продавате успешно. - 2 т.
d) Търсите външни съвети, помощ, обучение или тренинг. - 1 т.
4. Спорът между вас и партньора ви е достигнал критичната точка, в която вече си крещите един на друг. И двамата не сте на себе си и преминавате към обиди и нападки, казвайки неща, които всъщност не мислите. Какво е най-добре да се направи в подобна ситуация?
a) Да се разберете да направите 20-минутна почивка, преди да продължите спора. - 3 т.
b) Запазвате мълчание независимо от това, което казва вашият партньор. - 1 т.
c) Извинявате се и молите партньора също да поднесе извинения. - 0 т.
d) Спирате на секундата, събирате мислите си, а след това отново и колкото се може по-точно представяте своите аргументи. - 1 т.
5. Сега си представете, че сте ръководител на група, която обаче не е успяла да намери творческо (иновативно) решение на съществуващ проблем. Какво ще направите най-напред?
a) Съставяте план за работа, свиквате съвещание и определяте време за обсъждане на всяка точка. - 0 т.
b) Организирате среща в неработна обстановка, за да могат членовете на групата да се опознаят по-добре. - 3 т.
c) Започвате с провеждането на индивидуални разговори с всеки, като питате какви идеи има за решаването на дадения проблем. - 1 т.
d) Започвате с провеждането на "мозъчна атака”, поощрявайки всички да казват това, което им идва наум, независимо колко абсурдни могат да бъдат изказванията. - 2 т.
6. Няма как поне веднъж да не сте изнервяли, когато сте в задръстване и закъснявате за работа. Как бихте реагирали, ако ви се наложи да успокоявате колега, който е ядосан по същата причина?
a) Молите го да не го прави на въпрос, нали всичко е наред и няма защо да нервничи. - 1 т.
b) Включвате неговата любима радиостанция и се опитвате да му отвлечете вниманието. - 2 т.
c) Присъединявате се към критиките по адрес на другите шофьори. - 0 т.
d) Разказвате му как ви се е случило нещо подобно и колко сте били ядосани, докато не сте осъзнали, че някой друг може да има по-спешна работа от вас. - 3 т.
7. По време на фирмено съвещание ваш колега си приписва заслугите за работа, свършена от вас. Какво предприемате?
a) Незабавно доказвате, че работата е ваша. - 0 т.
b) Изчаквате да приключи събранието, след което на 4 очи обяснявате на въпросния колега, че когато използва ваш проект, би трябвало да спомене името ви. - 1 т.
c) Не предприемате нищо, не е хубаво сътрудникът да се поставя в затруднено положение пред хората. - 2 т.
d) След изказването на колегата публично му благодарите за споменаването на вашата работа и по-подробно обяснявате на групата целта и резултатите от нея. - 3 т.
8. Ако сте служител в отдел за работа с клиенти и току-що ви се е обадил изключително сърдит купувач, как ще реагирате?
a) Прекъсвате телефонния разговор. Не си струва да си тровите нервите с когото и да било. - 0 т.
b) Изслушвате клиента и перифразирате това, което мислите, че той изпитва. - 1 т.
c) Обяснявате на клиента, че вие само си гледате работата и ще му бъдете признателни, ако той не ви пречи. - 0 т.
d) Казвате на клиента, че разбирате колко много е разстроен, и предлагате своята помощ за решаването на проблема му. - 3 т.
9. Във фирмата ви наскоро са назначили млад мениджър. Вие сте забелязали, че той не е в състояние да взема и най-прости решения самостоятелно. Вашите действия?
a) Признавате, че "той не притежава необходимите качества, за да успее тук” и намирате друг човек от колектива, който да поеме задълженията му. - 0 т.
b) Молите друг колега да поговори с него за това как той вижда бъдещето си в организацията.- 1 т.
c) Нарочно му поръчвате да взема много и сложни решения, за да придобие по-голяма увереност в своите сили. - 1 т.
d) Постоянно му възлагате серия от трудни, но изпълними задания и се съгласявате да бъдете негов ментор. - 3 т.
10. Последната роля, в която трябва да влезете, е мениджър в организация, уважаваща расовото и етническото разнообразие. Случайно сте чули някой да разказва расистки виц. Вашите действия?
a) Най-добрият начин да се справите с такива работи е, като не реагирате на тях, затова го игнорирате. - 2 т.
b) Каните човека в кабинета си и обяснявате, че поведението му не е подобаващо и че ако това се повтори в бъдеще, ще последва дисциплинарно наказание. - 1 т.
c) Веднага заявявате на всеослушание, че подобни шеги са неприемливи и няма да се допускат във вашата организация. - 3 т.
d) Съветвате човека, разказал вица, да се запознае със специализирана литература в областта на търпимостта и взаимното зачитане на културите. - 0 т.
И така, след като вече сте направили теста, идва и дългоочакваният момент да разберете до каква степен сте емоционално интелигентен човек. А резултатите може да научите от Jenite.bg.