Като неизменна част от живота ни, радиото е онова нещо, което слушаме в колата, докато пътуваме или просто си го пускаме след работа, за да се разтоварим и да послушаме малко хубава музика.
Напук на всички твърдения, че радиото умира, на конференцията към музикалния фестивал SeeMe, който се проведе между 8 и 10 октомври в София, се изказаха няколко мнения на хора, занимаващи се именно с радио, които смятат, че то нито ще умира, нито става по-непопулярно.
Джеймс Кридлънд, един от хората, замесени в британския проект Media UK, твърди, че радиото е толкова популярно, колкото е било и преди. За да докаже това, той се позова на изследвания, според които 82% от цялата музика, която се слуша в света, се слуша именно по радиото. В останалите 18% се нареждат иначе доста популярните компактдискове, Spotify, YouTube и mp3 плейъри.
Според Кридлънд 47% от хората в САЩ откриват нова музика благодарение на радиото, а 40% - чрез интернет радиата. Въпреки това младите слушат по-малко радио, което нееднозначно показва, че пазарът се променя и че все повече хора консумират като създават своя медия (в най-лесния случай свое онлайн радио).
Бъдещето на музикалното радио и успехът му се крие не само в музиката, а и в говоренето, защото хората предпочитат да има кой да им представя нови банди, песни и интересни проекти, твърди Кридлънд. Освен това новото радио трябва да "изглежда" добре – да е семпло и лесно за употреба.
Повечето хора смятат, че слушането на радио става най-често в колата, но явно това е сериозна заблуда, защото във Великобритания например това важи само за 20% от хората. Ето защо трябва да се правят по-детайлни проучвания на аудиторията, препоръча експертът. Това може да се случи и чрез нови инструменти, в ролята на които ще влязат социалните мрежи, които могат да бъдат използвани като чудесен маркетингов инструмент, смята Кридлънд.
Благодарение на тях е много по-лесно да се разбере кой слуша определена радиостанция и кой каква музика харесва, допълва и Дарил Фон Деникен, създател на швейцарския Internet Radio Festival.
От българска страна се включи добре познатият ни глас от радио Тангра Мега Рок, Васил Върбанов, който провокира всички с въпроса си дали някой може да гарантира, че Facebook няма да умре утре, както се случи с MySpace. Според него дори и това да се случи радиото ще си остане и ще продължи да се развива.
За финал тримата радио експерти единодушно се съгласиха, че когато говорим за радиото нямаме предвид прост медиен продукт, а става дума за една голяма общност от хора.