Позитивната психология доказа, че търсенето на щастие може да бъде не само емоционално, но и рационално обосновано. Все пак щастливите хора са по-здрави и живеят по-дълго. По-изненадващо е, че това важи и за организациите. Щастливите хора работят по-добре в екип, по-изобретателни са, вземат по- правилни решения (поради това, че са по-издръжливи под стрес и са по- дългосрочно ориентирани), по-склонни са да помагат и дори са по-успешни при преговори. Всичко това води до по-добро представяне на компаниите, чийто служители са по-щастливи. Изследванията показват, че компаниите с по-щастливи служители са по-производителни, имат по-доволни клиенти и по-висока възвръщаемост на капитала. По тези причини темата за щастието в организационен контекст заема все по-значимо място в търсенията на бизнес лидери и професионалисти в областта на човешките ресурси, чиято основна цел е ефективно да ангажират и задържат служителите си.
Светогледът и неговата ориентация към "недостиг" или "изобилие" и съответно неговото организационно измерение – организационна култура на "недостига” или на "изобилието” има огромно влияние не само върху личното щастие, но и върху успеха на организациите в 21-ви век. За отношението на ориентацията към "недостиг” или "изобилие” към личното щастие можете да прочетете подробно в книгата на проф. Радж Рагунатан "Ти си умен, успешен, но дали си щастлив?”. Той гостува у нас за провеждане на мастър клас на тема "Щастие. Изкуството на щастието в работата" на 15 май в Сатиричен театър "Алеко Константинов", София.
Радж Рагунатан разграничава два типа ориентация, които оприличава на очила, през които гледаме света – ориентация към недостиг и ориентация към изобилие. Има много области на работа, в които вече е доказано (от изследвания на позитивната психология), че компаниите и хората се справят по-добре ако не изхождат от ориентация към недостиг. Такива са например работата в света на рекламата, разработването на софтуер и други дейности, изискващи творчество. За тях е доказано, че по-успешният подход е да не се притесняваш за резултатите, а да се наслаждаваш на процеса на работа.
Казаното горе се отнася с още по-голяма сила за организациите. Когато културата на организацията е ориентирана към изобилие, служителите си помагат, работата в екип е по-добра, мотивацията и ангажираността по-високи, което води до по-добри резултати и по-добри бизнес показатели. Това е така, защото този тип култура е основана на вярването, че "има достатъчно за всички” и че "печалбата на единия не е за сметка на другия”. В крайна сметка, когато печели организацията, печелят всички членове на екипа й.
Ориентацията към изобилие и вярата, че всички в организацията печелят, допринася и за осмислянето на ежедневните дейности в работен план. Когато вярваме, че извършваме определено действие, което има смисъл и ще допринесе за развитието на компанията, влагаме много повече от себе си, отколкото, ако го приемаме за безсмислено. "Заетостта с нещо смислено ни прави щастливи", споделя проф. Рагунатан в книгата си.
Действието, според него, е важен източник на щастие. "Фактът, че сме по-щастливи, когато сме заети, отколкото когато не сме и фактът, че сме още по-щастливи, когато правим нещо смислено - отколкото безсмислено, - води до много важен извод. Той е, че няма нужда да зависим от резултата, за да сме щастливи - можем да извлечем цялото ни щастие от процеса на работа за постигане на очакваните от нас резултати", пише проф. Рагунатан в "Ти си умен, успешен, но дали си щастлив?”.
В мастър класа "Щастие. Изкуството на щастието в работата" на 15 май Радж Рагунатан ще представи предимствата за една организация да има щастливи служители и практически стъпки как може да се постигне щастието на работното място.