Днес се навършват 15 години от пускането на първата отсечка на столичното метро. Тя е с дължина 6,5 км и пет станции.
През септември 1999 г. е открита шестата метростанция - "Опълченска", а на 31 октомври 2000 г. метростанция "Сердика" на пл. "Св. Неделя", като общата дължина на трасето на първия метрорадиус е 8,1 км със 7 метростанции.
На 20 април 2003 г. действащия участък се свърза с ж. к. "Обеля" с нов участък от 1,8 км. По този начин общата дължина на първия метрорадиус от ж. к. "Обеля” през ж. к. "Люлин” до пл. "Св. Неделя” достига 10 км с 8 метростанции, а превозените пътници нарастват до 80 хил. пътника на ден.
Проектирането и строителството на първия метрорадиус е изпълнено изцяло от български фирми.
Оборудването на основните системи за управление и функциониране в по-голямата си част е от водещи световни фирми като Сименс, Ериксон, Елин, Алкател, Отис, Капш и др.
С вносна елементна база от български фирми е изпълнено диспечерското управление на метрото, като софтуерното обезпечаване е изцяло българско.
За периода 2005 – 2009 г. на етапи е построена основната част от източния радиус на първия метродиаметър от пл. Св. Неделя до ж. к. Младост 1 с дължина 8 км и 6 метростанции.
На 8 май 2009 г. е въведен в експлоатация участъка "жк. Младост 1 – Стадион Васил Левски”. Централната част от това трасе с дължина 2,0 км и 1 метростанция (СУ Св. Климент Охридски) е въведена в експлоатация през септември 2009 г.
През 2008 г., на база схемата за развитие на линиите на метрото от ОУП, е разработена Краткосрочна програма за развитие на метрото до 2015 г.
За реализацията на тази програма от 2009 г. поетапно започва изграждането на втория метродиаметър, като основната част от него е включена в ОП "Транспорт” за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие с местно съфинансиране.
През 2009 – 2010 г. започват следващите два участъка от разширението на метрото, финансирани от Кохезионния фонд на Европейския съюз и местно съфинансиране чрез заем от Европейската инвестиционна банка.
Съгласно Краткосрочната програма до 2013 г. метрото трябва да има завършени основните части от две линии по най-натоварените направления на града, с обща дължина 31 км и 27 метростанции и дял в системата на градския транспорт над 25 %.
От 31 август 2012 г. това разширение е факт, като метрото дневно превозва над 330 хил. пътника.
До 2015 г. се предвижда да се реализират отклонения в периферията на тези линии за обхващане на по-голяма част от основните жилищни райони на града и да започне строителството на третата линия.
Архитектурните решения на метростанциите в градовете, където има метрополитени се налагат като основни елементи на урбанизираната градска среда.
Те представляват най-характерните и запомнящи се части на метрото и обикновено отразяват времето, в което се строи съответния участък или характерни особености на района, през който преминава трасето.
Макар оформлението на станциите да представлява едва около 2,5 – 3 % от стойността на обекта, именно те оказват естетическо въздействие върху пътниците, създават уют и оформят образа на метрото.
Поради тази причина оформянето на метростанциите е извършено по оригинални индивидуални проекти на съвременни архитектурни решения.