Откриха планета, по-черна от въглен

TrES-2b е толкова гореща, че свети в тъмночервено

по статията работи: Георги Георгиев | 12.08.2011 | 15:36

Астрономи откриха най-тъмната известна екзопланета досега – далечен газов гигант с размерите на Юпитер, известна като TrES-2b. Измерванията показват, че тя отразява по-малко от един процент от светлината, която пада върху нея. Това я прави по-черна от буца въглища, както и от всяка известна планета или луна в слънчевата система, информира Physorg.com.

"TrES-2b е определено по-малко отразяваща от черната акрилна боя, което я превръща в наистина извънземен свят", казва ръководителят на изследванията, астрономът Дейвид Кипинг от Харвард-Смитсъновия център по астрофизика .

В нашата слънчева система Юпитер е покрит от светли облаци от амоняк, които отразяват над една трета от слънчевите лъчи. За разлика от нея откритата през 2006 г. TrES-2b не разполага с подобни отражателни облаци поради на високата си температура.

Планетата обикаля около звездата си на разстояние от 4,8 милиона километра от звездата си (за сравнение Земята се намира на разстояние между 147 и 152 милиона км. от Слънцето). Поради тази причина повърхността на планетата е загрята до почти 1000 градуса по Целзий. Поради тази причина нейната екзотична атмосфера се състои от химикали, поглъщащи светлината, като изпарен натрий, калий или газообразен тинанов оксид. Нито един от тези елементи обаче не обясняват изключителната чернота на TrES-2b.

Все пак планетата не е абсолютно черна. Тя е толкова гореща, че излъчва слабо червено сияние, подобно на жив въглен. Отражателните способности на планетата били определени от космическия телескоп "Кеплер", който обикаля около Слънцето и оценява яркостта на далечни звезди с изключителна прецизност с по този начин да открие екзопланети от земен тип.

Учените вярват, че подобно на нашата Луна едната страна на TrES-2b винаги е обърната към звездата, което предизвиква бавна циклична промяна на яркостта ѝ, гледана от Земята.

Коментари

7 Мариана . 12.08.2011 | 17:22
Според учените има доста екзопланети, които са подобни на Земята, но за сега са открити само две такива, като за едната се предполага, че е съставена предимно от вода. Температурите на повърхността и са между 280 и 120 градуса, има много дълбок океан и атмосфера от водород и хелий, която напомня на сауна... Руснаците и финландците биха се адаптирали чудесно!
6 Ива Хинова 12.08.2011 | 17:15
Интересно дали на подобни горещи гигантски планети в червеникави отенъци е възможно да бъдат открити следи от живот?! Би било много интересно и това вероятно тотално би променило представите ни за това къде и как се заражда живота, а какви ли биха били съществата оцеляващи при температура от хиляди градуси и атмосфера от метан... Звучи чак страховито!
5 d.krumova _ 12.08.2011 | 17:07
И все пак откритите екзопланети, демек такива извън Слънчевата система, не са кой знае колко многобройни. Досега са регистрирани само към 600 извънсоларни планети. Тези ценни находки се откриват от орбитиращи телескопи, които ги засичат следейки за промени в яркостта на звездата. Всичко това е една цел – установяване на форми на живот. Според науката поне на 500 млн. планети от Млечния път би могло да има живот, но досега никой още не се е натъквал на такъв (или поне не са го обявявали публично).
4 Ани Г. 12.08.2011 | 16:41
Сигурно! Определено е и доста дълъг..интересно ми е ако открием друга галактика, как ще изглежда един такъв каталог??!
3 Илиян Илиев 12.08.2011 | 16:19
Ани, сигурно си ги номерират и си водят в каталог и затова им слагат номерца! Например преди GSC 03549-02811 е GSC 03549-02810, виждаш ли колко е лесно. :) И всичко това подредено в един хубав и шарен каталог.
2 Криси Митева 12.08.2011 | 16:11
Честито! Открихме една от милиардииите планети, които съществуват в тоя Космос! Наистина напредваме! А сега остава и резервна планета да си намерим, че тая вече в бракувахме.!?
1 Ани Г. 12.08.2011 | 16:11