Флоренция и едноименната провинция в областта Тоскана лансираха национална и международна кампания за връщането в града на притежавания от Франция шедьовър "Мона Лиза - Джокондата" на Леонардо да Винчи, съобщават днес италиански медии, цитирани от БТА.
Кампанията ще продължи 6 месеца с намерението да се съберат над 100 хил. подписа под петиция, която ще бъде връчена на министрите на културата на Италия и Франция, както и на парижкия музей "Лувър", където е изложена творбата.
Подписи се събират на площад "Санта Мария Новела" във Флоренция. В Интернет е отворена страница с призив "Искаме си Джокондата в Италия, да съберем половин милион подписа!", към който вече са се присъединили 75 хил. души.
Определен е дори срокът за връщане на картината във флорентинския музей "Уфици" - 2013 година, точно 100 години след нейното последно експониране в Италия, където се завръща благодарение на "патриотична" кражба, извършена от италианеца Винченцо Перуджа.
Рисувана с маслени бои върху плоскост от тополово дърво, картината е с размери 77 на 53 см и традиционно е определяна като портрет на Лиза Герардини, съпруга на заможния флорентинец Франческо дел Джокондо. Наричана е Мона Лиза (Monna Lisa, умалително от "madonna", което по онова време е имало значението на днешното "госпожа") или Джокондата (La Gioconda, по фамилното име на съпруга).
Датира между 1503-1514 година, като рентгеновият анализ е показал, че под повърхността на портрета има още три негови варианта.
Франция е шокирана, когато в неделната нощ на 20 август 1911 г. картината изчезва от Лувъра. Кражбата е безпрецедентна и полицията не знае кого да дири. Арестуван е поетът Гийом Аполинер и изпратен в затвора заради провокационното му изявление, че иска да унищожи всички шедьоври, за да отвори място за новото изкуство. Разпитван е и Пабло Пикасо, а впоследствие и двамата са освободени.
Загадката е разбулена след повече от две години. Извършител на кражбата е Винченцо Перуджа от Думенца, която днес има около 1 500 жители в провинция Варезе на областта Ломбардия. Той е бивш работник в Лувъра и е монтирал стъклото в рамката на "Мона Лиза", поради което с лекота я сваля и изнася от музея.
Подбудите му са и патриотични, защото е убеден, както и мнозина до днес, че творбата е незаконно изнесена от Италия по време на "Наполеоновите грабежи". Вярно е, че Наполеон Бонапарт изработва и провежда системна политика на изнасяне на произведения на изкуството, в това число и религиозни символи, от завладените страни. Той пръв създава специализирана служба за "художествено разузнаване". Тя е съставена от специалисти под ръководството на барон Доминик Виван Денон, които предварително набелязват обектите, а след това се придвижват с войските на Наполеон и осигуряват прехвърлянето на културните ценности във Франция.
Историята с "Мона Лиза" обаче е друга. Леонардо напуска Флоренция през 1508 г., а през 1516 г. отнася "Джокондата" във Франция, където продължава да я преработва, докато тя не е закупена от крал Франсоа Първи заедно с други творби за сумата от 4 хил. златни екю.
Патриотът Перуджа пребивава в парижки пансион, където в куфар под леглото съхранява шедьовъра в продължение на 28 месеца. После го пренася в родното си село, откъдето наивно решава да отиде във Флоренция, хем "да върне на Италия" картината, хем и да припечели нещо.
Обръща се към флорентинския антиквар Алфредо Джери, който търси помощта на директора на галерията "Уфици" Джовани Поджи и двамата установяват автентичността на произведението на Леонардо.
Патриотът Перуджа прекарва година и петнайсет дни в затвора, след като е издирен и арестуван в хотел "Триполи" във Флоренция, който после се преименува на хотел "Джоконда".
Портретът с най-загадъчната усмивка е изложен през 1913 г. във Флоренция и в Рим, преди да бъде върнат в Париж, в името на процъфтяващата тогава италианско-френска дружба.
Единствената връзка на "Мона Лиза" с родината ѝ днес е специалното защитно стъкло, произведено в Италия, което я брани от вандалски покушения.