НАСА изпитва самолет на бъдещето

Прототипът SUGAR е с тънки крила, което му позволява да пести гориво

по статията работи: Антония Михайлова | 28.01.2014 | 10:23

Специалисти от НАСА продължават тестовете на експерименталните конструкции на самолети на бъдещето, които трябва да са екологични, икономични и възможно най-безшумни.

Инженерите от Изследователския център Ленгли в Хемптън, щата Вирджиния, са се заели с модел на самолет с 15-процентов мащаб, разработен от компанията Boeing. Почти 4-метровият модел на самолета е поставен в трансзвукова аеродинамична тръба, където се проверява аеродинамиката на летателни апарати, летящи на високи дозвукови скорости.

Новият тип на самолета с наименованието SUGAR (изследване по разработката на дозвуков ултраекологичен самолет) е разработен от компанията Boeing в рамките на програмата на НАСА по създаване на пътнически самолет от ново поколение.

Прототипът SUGAR използва оригинално техническо решение, което позволява да се намали аеродинамичното съпротивление и съответно да се намали разходът на гориво. За тази цел се използва признато за перспективно конструкторско решение: намаляване на дебелината на крилата.

Съвременните здрави композитни материали позволяват съществено да се намали дебелината на крилата на самолета, но това води до редица проблеми. Преди всичко в тънкото крило трудно могат да се поместят горивните резервоари и сложната механизация. Но главното е, че дългото тънко крило в полет изпитва доста силни колебания, затова конструкторите на Boeing са предвидили специална поддържаща конструкция, подобна на използваните в древните биплани от зората на авиацията.

В хода на изпитанията инженерите искат да проверят как ще се огъва и разгъва крилото при различни скорости и режими на полета. Предварителните изчисления сочат, че новата конструкция на крилото позволява да се намали разходът на гориво с 5-10% в сравнение с най-съвършените образци крила на авиолайнери.

Макетът на самолета има само едно крило – повече за изпитанията не са необходими. Тънкото крило на самолета икономисва гориво, но пътниците на такъв самолет ги очаква доста вълнуващо зрелище: дори с подпорите тънкото крило на самолета по време на полет значително ще се деформира. Затова особено впечатлителните хора най-добре да не сядат до илюминатора.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


5 La Bicha 28.01.2014 | 12:58
Само не знам за какво прототипа трябва да носи това ужасно име - SUGAR?! Много тъпичко. Иначе много се радвам, че нещата напредват в тази сфера, макар че има доста вода да изтече докато ги пуснат подобни самолети и за пътнически полети.
4 Анжелина ЖУЛИ 28.01.2014 | 12:32
Бъдещето трябва да е точно това - еко самолети, коли, влакове всичко! Особено самолетите, които са изключително големи замърсители на въздуха, както се казва в коментарите по-долу. Няма да е лесно да се измислят ефективно и безопасни начини да има такива самолети, но със сигурност не е невъзможно.
3 Една Българка 28.01.2014 | 11:31
Хм, интересно звучи теорията за намаляване на въздушното съпротивление с по-тънки крила, но мисля, че доста трудно ще постигнат сто процентова стабилност на тези самолети, ако крилата са такива. Но много се радвам, че вече се създават подобни екологички самолети на бъдещето, защото като цяло това са едни от най-големите замърсители на въздуха в момента.
2 Фани Василева 28.01.2014 | 11:19
Ето, че бюджетът на НАСА никак не е случаен, тъй като правят доста добри разработки, които биха намерили и по-широко приложение. Говори се, че към тази разработка влиза и такава на самолет, който може да лети и странично (обърнат на 90 градуса), с което се постига по-голяма бързина. Това със сигурност са някакви самолети на бъдещето, с които не просто ще се придвижваме по-бързо, но ще бъдат и по-икономочни, важен фактор с оглед на основните недостатъци на използваните сега летателни машини.
1 gospoja jeleva 28.01.2014 | 10:59
Много интересно изобретение са решили да направят, надявам се след като ще бъде икономичен и тих да бъде и безопасен за живота на пилотите и екипажа.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 04:40 Бразди /п/
  • 05:25 Чешити /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.1, еп.73 /п./
  • Сега "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.