Съгласно правото на ЕС пътните такси в общността трябва да са такива, че да не водят до дискириминация спрямо чужденците, предупреждават от ЕК. в тази връзка от Комисията публикуваха и няколко насоки, като целта е помогне на държавите, които обмислят нови схеми за пътни такси.
Преди да изготвят препоръките обаче от Брюксел правят анализ на ситуацията към момента. Само в седем държави от ЕС са въведени винетни такси - Австрия, България, Чехия, Унгария, Румъния, Словакия и Словения. В Белгия пък се работи по система за въвеждането на подобна схема за събира не пътни такси.
Варианти се обсъждат още в Холандия и Дания.
От данните към момента се вижда, че най-ниски са среднодневните тарифи в България и Румъния. По отношение на най-краткосрочната винетка (в България това е седмичната - бел. ред) среднодневно шофьорите у нас плащат по 0,71 евро или около 1,40 лева. Най-ниска е цената в Румъния - 0,43 евро или към 90 стотинки.
За сравнение в Австрия плащат по 1 евро, а в най-висока е цената в Чехия, където на средно на ден цената на винетката е 1,24 евро.
Що се отнася до винетките с най-дълъг срок (годишна за България - бел. ред) страната ни отново се нарежда на второ място по отношение най-ниска цена средно на ден. У нас шофьорите плащат по 0,09 евро на ден или това са 18 стотинки. Северната ни съседка е първенец в това отношение с такса от 0,08 евро или към 16 стотинки на ден.
В Австрия тази такса е 0,21 евро, а най-висока е тя в Унгария - 0,41 евро.
Насоките на Комисията
И след този преглед от ЕК излизат и с предложенията си за развитие. Някои от тях са направени и на базата на жалбите, които са получавали години по отношение на пътните такси за частните автомобили.
Например през 1996 година Австрия трябваше да промени своята схема за винетни такси след като Европейската комисия заяви, че да се предлага единствено годишна такса би било несправедливо спрямо чуждестранните автомобилисти. През 2008 г. Комисията започна процедура за нарушение срещу Словения, която предлагаше единствено шестмесечни винетки. Тогава властите в Словения въведоха седмични винетки.
По отношение на схемите за таксуване по пътищата Комисията изразява предпочитанията си за такси на базата на изминато разстояние. Този вариант е по-справедлив, отколкото системата със срочните винетки. Освен това, ако не са внимателно разработени, системите с винетки е по-вероятно да затруднят неоправдано чуждестранните водачи, които просто преминават през дадена страна.
Но пък ако предпочитанията на отделните държави са за винетни такси, то те трябва да се съобразяват с някои условия. А именно:
- трябва да има минимални краткосрочни винетки - най-малкото седмични, месечни и годишни винетки за местните и преминаващите шофьори. А очевидно е, че най-краткосрочните винетки ще са най-вероятният избор на туристите;
- приемливо съотношение на средни дневни цени - съотношението на средната дневна цена показва средната цена, изразена в еквивалент на дневна цена, която преминаващите шофьори заплащат (ползвайки най-краткия възможен срок, например седмична винетка) в сравнение с местните шофьори, които ползват най-дългосрочните винетки (например годишна);
- туристите следва да разполагат с ясна информация за потребителските такси и трябва да имат широк набор от възможности за плащане, включително лесно достъпни терминали за плащане на границата, както и възможност да го сторят по телефона и в интернет. Спазването на тези условия не бива да се ограничава до граничните райони.