Незаменимият компаньон в съвременната градска джунгла (СНИМКИ)

В купето на Volvo XC40 всичко, необходимо в ежедневието, е на една ръка разстояние

по статията работи: Кристиан Костурков | 30.05.2018 | 16:22
Незаменимият компаньон в съвременната градска джунгла (СНИМКИ)
Пресиян Петров
Повече за:

Май не остана човек на света, който да не е наясно, че пазарът на кросоувърите и SUV-тата е най-бурно развиващият се в последните 10 години. И че редовно се появяват нови модели. Тенденцията продължава, а наскоро у нас пристигна дебютиралият в началото на годината изцяло нов модел на Volvo, а именно XC40.

Автомобилът е изцяло нова концепция в изцяло нов сегмент за марката. Идеята е това да бъде кола, която ще се използва предимно в градски условия, насочена най-вече към младите хора, но паралелно да покрие и изискванията на същите тези млади хора в стремежите им към приключения и емоции. Естествено, всичко това е съчетано и с най-модерните и иновативни технологии, които отдавна са запазена марка за изцяло новите (а и не само) модели на Volvo.

2064169Екстериорният дизайн на автомобила е креативен и много интересен. Съдържа всички отличителни белези и "подписи" на дизайнерите на шведската марка за последните поколения модели. Но в същото време е абсолютно неповторим. Не, това не е по-малко Volvo XC60. Това си е изцяло нов модел със свой собствен "характер" и собствена външност. Но, за да е наистина Volvo, по предницата му откриваме характерната от няколко години за шведите радиаторна решетка, както и дневните LED светлини тип викингски меч. Самите фарове също са напълно разпознаваеми за Volvo. Нито един от трите елемента обаче не е взет от някой от останалите актуални модели, напротив – има си собствена същност.

Погледнато отзад новото Volvo XC40 веднага привлича погледа с едновременно типичните форми на светлините, но и с уникалността им. Да, и тук те не са съвсем същите като при останалите SUV и комбита на шведите. Уникални са, макар да следват основната линия на дизайна при другите модели, но общото с тях се изчерпва само до тук. Самите светлини вътре, които също са LED, не повтарят и дори не напомнят на някое друго Volvo.

Което обаче не важи за вратата на багажника. Може би по-сериозни асоциации с други подобни модели на марката могат да се открият в задната броня и по-специално в долната й част, където са хромираните накрайници на ауспуховата система.

Нищо общо с никое друго Volvo обаче няма отстрани. В това отношение XC40 е напълно индивидуален. Формите и декоративните елементи са доста разчупени и надъхват към по-приключенско изживяване зад волана на автомобила.

2064178Интериорът обаче е истинският удар с тази кола. Предвид това, че инженерите и дизайнерите са работили с мисълта, че правят предимно градски автомобил, са вложили много креативност, за да направят така, че шофьорът и пътниците да имат на една ръка разстояние абсолютно всичко, което ползват активно и често в ежедневието си. За целта в купето на Volvo XC40 има купища ниши, джобове, чекмеджета и всякакви подобни, в които да се поставят най-различни предмети – банкови и други карти, чаши, папки, различни кейсове... Под шофьорската седалка, например, има чекмедженце, в което спокойоно се побира таблет, тефтер или нещо с подобни размери и форми. В джоба на вратата на водача влиза идеално 15-инчов лаптоп. Което пък е постигнато чрез изместването на високоговорителя на аудиосистемата по-високо. И не, това не означава, че е "изядено" мястото за бутилка с вода. Продължава да си го има.

Специално място в централната конзола е отделено за смартфон. Освен това там той може и да се зарежда безжично. Вляво от волана пък има специални гнезда, в които могат да се пъхнат карти за отстъпка за гориво, пропуск за паркинг, банкова карта или нещо от този сорт. Друго интересно хрумване е кукичката за чанта, торба, малък сак или друго, която е поставена точно над жабката. Така пътникът може да се вози без да му се налага да държи багажа си, ако е в колата за малко, или пък не иска да го оставя в багажника. Когато не е необходима обаче тя може да се прибере.

2064172Случвало ли ви се е да се чудите къде точно да хвърлите опаковката от дъвка, използваната кърпичка или друго такова? В XC40 няма да ви се налага. В централната конзола има не просто подлакътник, а такъв, в който има и специално отделение за дребни отпадъци. Което после лесно се освобождава от съдържание. Пред подлакътника са поставките за чаши и по-малки бутилки. С каквито разполагат и пътниците на задните седалки – отново в подлакътника си. За техните дребни предмети са предвидени и джобовете в облегалките на предните седалки, както и тези във вратите. Точно между "пейката" и кората на вратата по-назад пък има обособена друга ниша са вещи. Която е направена така, че пътникът да не ги бутне , когато тръгне да слиза от колата, а е забравил, че са там.

Volvo е нямало как да изневерят на стила си и по отношение на багажника. Традиционно той е доста функционален, способен е на различни трансформации, за да бъде възможно най-удобен за поместването на багажа на пътуващите. Може да се обособяват различни прегради, които да не позволяват на чантите/куфарите/саковете/торбите да се местят по време на движение. Налице са и няколко куки за окачване на тобри и други подобни. Кората на багажника може да се демонтира лесно и да се скрие под пода му.

Иначе салонът на Volvo XC40 е доста просторен, а отвън не прави такова впечатление. Явно в Гьотеборг не са обособили толкова много ниши за предмети за сметка на комфорта на пътуващите в колата. Предните седалки са много удобни, място има достатъчно и отзад. Заради типичната за кросоувър по-висока позиция на "пейката" мястото за краката е предостатъчно, а коленете не се уморяват от прекалено свиване.

2064175Както вече споменах, новото XC40 в технологично отношение е типичен представител на Volvo и съответно е натъпкан с иновативни технологични системи. Една от тях, която вече втора година ме впечатлява, е полуавтономното шофиране Pilot Assist. Това не е обикновен темпомат. Системата не само може да поддържа скоростта на автомобила, но и да го управлява вместо водача, въртейки волана. Единственото условие за това е по платното да има маркировка, указваща лентата. Това е третата кола на шведите, в която имам удоволствието да изпробвам Pilot Assist и честно да си призная започвам да се отпускам и да се доверявам повече на колата (първоначално ръцете ми все бяха на 2-3 см от волана, да не би случайно системата да изтърве някой завой). Определено това май ще е последната крачка преди напълно автономните коли. Защото системата не само поддържа скоростта и върти волана, когато трябва, а и може да следи колко бързо се движи автомобилът пред нас, да намали, ако той започне да намалява и съответно да ускори отново, ако той предприеме такова нещо. Естествено до ограничението, което сами сме задали на колата.

Освен това полуавтономно Volvo XC40 може да се движи както извън града, така и в него. За целта водачът може да настройва каква дистанция да се спазва спрямо колата отпред. Например при движение в задръстване едва ли ще е необходимо да се оставят 20 метра разстояние до автомобила пред нас.

Най-малкият шведски кросоувър е получил и друга система, вече позната от по-големите му събратя – City Safety. Изцяло в традициите и философията на Volvo тя се грижи за безопасността не само на хората в колата, но и на околните. При движение в градски условия тя следи обектите, появяващи се по посоката на движение – коли, пешеходци, велосипедисти, животни. Ако нещо се изпречи на пътя на XC40, то автоматично набива спирачките, за да избегне удар. Но това се случва едва, след като City Safety прецени, че водачът не е реагирал навреме на създалата се ситуация. Паралелно с това системата следи и движението в лентата, като сигнализира, ако автомобилът тръгне да я напуска без мигач. Нещо много важно – XC40 разполага с тази система от най-ниското ниво на оборудване.

От друга страна Run-off Road Protection предпазва от напускане направо на пътното платно. Cross Traffic Аlert пък следи движението на автомобили зад нашия, като предупреждава за наличието или наближаването им – много полезна функция при излизане назад от перпендикулярно паркиране към улица с активно движение. 360-градусовата камера, осигуряваща т.нар. птичи поглед, помага на водача при паркиране и маневриране в тесни пространства.

2064174По отношение на основната си задача зад волана – управлението на автомобила, водачът може да разчита на системата Sensus. Тя, в обши линии, работи чрез дисплея в арматурното табло (заменящ класическите механични уреди), като освен скоростомер, оборотомер, данни за температурата на двигателя и външната такава, нивомер за горивото и т.н., прожектира всичко, от което шофьорът има нужда. Например, когато прави някакви настройки по колата, аудиосистемата или навигацията от волана. Реално на този 9-инчов екран излиза всичко приоритетно необходимо за управлението и движението. На другият голям вертикално разположен дисплей в централната конзола са останалите функции и настройки. Нещо повече, той не само е сензорен, но вече разпознава и ръчно изписване на букви и цифри, включително на кирилица. Така водачът или "навигаторът" могат направо да напишат дестинацията, към която са се запътили, вместо да набират името на мястото от клавиатурата. Е, последната също е налична, ако някой я предпочита.

Също така Sensus, очаквано, може да се свърже със смартфона ви чрез Android Auto и Apple Car Play, като така шофьорът или пък пътниците могат да използват всички екстри на телефона и колата паралелно. При по-добре оборудваните версии е налична и висококачествената аудио система, разработена заедно с Harman Kardоn. Благодарение на което всички в колата могат да се радват на уникално добър и чист звук. За което се грижат 13 високоговорителя и уникален въздушно вентилиран субуфер.

Така, да поговорим и за основното в един автомобил. Volvo XC40, бидейки компактен SUV, се очаква да има приличен пътен просвет. Но в случая можем да кажем дори, че е доста добър – 211 мм. С подобен не могат да се похвалят някои от преките конкуренти, което пък означава, че можете да "тормозите" този автомобил по малко по-лоши черни пътища. От друга страна обаче този автомобил определено ще се използва най-вече по асфалтираните пътища, където обикновено шофьорите изискват стабилно поведение. Тук определено го има. А благодарение на многоточковото окачване, което във Volvo вече използват доста активно, XC40 постига много приятна и комфортна возия. Паралелно с това стабилна дори и при по-високи скорости. Като цяло колата е много приятна за шофиране във всякакви условия и спокойно може да се нарече мултифункционална. За последното помага и варианта за задвижване на 4-те колела. Макар той да не е наличен във всички модификации, а само при 2-литровите, съответно най-мощните, бензинови и дизелови двигатели.

2064168Макар и предимно градски автомобил или поне проектиран като такъв, по-дългите пътувания също са опция без предразсъдъци. Първо, заради комфорта вътре в купето и достатъчнто място и второ, заради доста приличният багажник с обем от минимум 460 литра. Тук отново Volvo XC40 излиза напред спрямо поне половината си преки конкуренти.

Към момента автомобилът се предлага с 5 различни двигателя. Бензиновите започват от 1.5-литровият Т3 с мощност от 156 к.с. и 264 Нм въртящ момент. По-мощният бензинов вариант е 2000-кубиковият със 190 к.с. и 300 Нютона. Като при него, както споменахме по-горе, има версия и със задвижване на всички колела. По-малкият се предлага само с ръчна скоростна кутия, докато по-големият – само с автоматична с 8 степени. Най-мощната опция (не само от бензиновите, а въобще за колата) е 2-литровият Т5 с 247 кончета и 350 Нм, който задължително върви с 4WD и автоматична трансмисия.

При дизелите разлика в обема няма, всичките са с работен обем от по 2000 кубика. Мощността започва от 150 к.с. и 350 Нм въртящ момент. Тук обаче намираме най-богат избор от възможности, като автомобилите с този мотор могат да бъдат с 6-степенна ръчна скоростна кутия, 8-степенния автоматик, с 4х4 или с комбинация на всички изброени единствено без трите наведнъж. Има и по-мощна версия D4 със 190 к.с. и 400 Нм, която задължително върви с пълно задвижване и автоматик.

Независимо кой вариант би допаднал на клиентите, те могат да разчитат на достатъчно динамика в колата, дори и при най-слабите двигатели. Естествено, тя е доста по-впечатляваща при по-мощните, но в никакъв случай дори с базовите не може да се каже, че Volvo XC40 ще бъде муден автомобил.

И понеже си говорим за Volvo, цените не са като на обикновените коли. Тук базовата за България е 61 480 лв. с ДДС. Което се отнася за варианта с бензиновия Т3 двигател с ръчни скорости и само с предно предаване. Всяка по-високооборудвана модификация или по-мощна ще изисква по-голяма инвестиция.

2064170


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • 14:15 Тройни неприятности игрален филм...
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Туризъм.бг /п/
  • 17:00 България от край до край 14
  • 18:00 По света и у нас
  • Сега "Присъда" - сериал, с.2, еп.24 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 16:40 "Прекият път към щастието" -...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Кой да знае?" - куиз шоу с водещ...
  • 22:00 "Посейдон" - екшън, приключенски,...
  • 00:00 "Неочакван приятел" - криминален,...
  • Сега "По склоновете на любовта" - с уч....
  • 14:10 "Петзвезден романс" - с уч. на...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Скрита самоличност" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Гладиатор" - с уч. на Ръсел Кроу,...
  • 23:00 Новините на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.