Натискът върху стачкуващите в БДЖ служители е изключително голям от страна на ръководството на компанията. Това заяви председателят на Синдиката на железничарите в България Петър Бунев. Той съобщи, че от ръководството изискват списъци с имената на стачкуващите служители и на всеки се заявява, че ако стачкува ще бъде уволняван. Бунев даде пример със железничар, който днес (22 ноември), е дал изявление за национална медия и е застанал отговорно с името и длъжността си пред обществото в следствие, на което е бил привикан да даде обяснение за изявлението си в компанията.
"Всеки човек има конституционното право да стачкува и синдикатът ще застане зад такива хора като гарантира, че те няма да останат без работа” посочи синдикалистът.
Синдикатите потвърдиха днес, че на 24.11 национално ефективна стачка ще има и предварително се извиняват за причиненото неудобство на гражданите, но това е единствения начин да защитят българската железница и работните места на хората.
"Нека не позволим с БДЖ да се случи това, което стана с авиокомпания "Балкан" преди няколко години” каза Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати в България.
В цялата страна нито един кмет не е уведомен кои влакове ще бъдат спирани. Това е станало ясно от обиколка из страната, направена от железничарския синдикат.
"Ние не виждаме политика в решенията на ръководството на БДЖ, а умишлено съсипване на железницата” коментира Йордан Манов, председател на синдиката на локомотивния персонал към КНСБ. Според синдикатите всяка оптимизация за ръководството на БДЖ е равна на съкращения.
След спирането на 150 влака в страната ще пострадат учениците, пенсионерите и всички прослойки на обществото.
От синдиката заявиха, че в следствие на доклад на ЕК, който съдържа негативни критики към реформата в БДЖ са се обърнали към Прокуратурата, с молба да провери действителното състояние на БДЖ. Молбата е заведена вчера в Районната прокуратура, уточни Петър Бунев.
Твърдението, че стачката е незаконна е начин хората да бъдат манипулирани смята още той. По думите му, стачката е абсолютно законна, тъй като, когато не се спазват споразумения е редно да се протестира. Адвокати на синдиката са направили проверка и тя показва, че стачката е законна.
Според Йорданова, колективният трудов договор (КТД) е документът, който би могъл да реши проблема в БДЖ. "Подписването му ще даде гаранция на работещите в системата на железопътния транспорт, че техните трудови права ще бъдат осигурени", посочи още тя. Без него синдиката няма основание да счита, че спорът ще бъде решен по европейски.
Бунев добави, че са пропуснати много възможности БДЖ да не бъде в това положение като например осигуряването на 50-100 влака за товарен превоз в железницата. Той каза, че един натоварен вагон на БДЖ носи 1000 лева приходи, 50 вагона – 50 хиляди лева и така за един месец дружеството може да изкара 1,5 милиона лева. Така БДЖ "Товарни превози” щеше да е на печалба, но ръкводството не явно не смята така.