Потребители заляха КЗП с 28 000 жалби

Според шефката на Комисията Мария Филипова хората най-често се оплакват мобилните оператори и онлайн покупки

по статията работи: iNews | 15.03.2025 | 12:20
Потребители заляха КЗП с 28 000 жалби
КЗП
Повече за:

През 2024 година в Комисията за защита на потребителите (КЗП) са получени 27 549 жалби и сигнали от граждани. В по-голямата си част те касаят права на потребителите при покупка на определени видове продукти от интернет сайтове, рекламации на стоки, сключени договори с мобилни оператори, оплаквания, свързани с услуги, предоставяни от банки или във връзка с договори за т.нар. "бързи кредити", презентации по домовете или в хотели с цел закупуване на стоки и др.
 
Това каза в интервю за БТА председателят на КЗП Мария Филипова, която беше потърсена по повод днешния Световен ден на правата на потребителите, провъзгласен от Общото събрание на ООН.
"Използвам случая да обърна отново внимание на факта, че потребителите най-добре могат да се защитят сами, като бъдат внимателни и се информират предварително за условията, при които сключват договори с търговците. Да бъдат малко по-подозрителни към обещанията за чудодейни стоки или маркови такива на нереално ниски цени", посочи тя.

Филипова припомни, че на първо място потребителите имат право на информиран избор. Това означава, че преди да закупят стока или ползват услуга, те трябва да разполагат с достатъчно информация, която да им позволи да изберат най-доброто за тях приложение, без да бъдат изненадани впоследствие неприятно от скрити обстоятелства, които е било възможно да се предвидят.

Потребителите имат право и на ползването на безопасни стоки и услуги, за което се грижи КЗП съвместно с другите държавни органи. Имат право на защита срещу прилаганите, спрямо тях, нелоялни търговски практики. През миналата година са забранени 269 различни практики, които са прилагани от традиционни и онлайн търговци в различни пазарни сектори - туристически услуги, хранителни и нехранителни стоки, електронни съобщителни услуги, при продажби от разстояние и извън търговски обекти, посочи тя.

При все по-разпространената търговия от разстояние, потребителите имат право, без да дават обяснения, да върнат закупената стока и да развалят договора в 14-дневен срок. Имат право да предявят рекламация, когато закупят стока или ползват услуга, които не съответстват на договореното с търговеца. Потребителите имат право да изискат безплатен ремонт, замяна на стоката, намаляване на цената или възстановяване на платената сума. Важно е да запазят документа, удостоверяващ покупката или ползването на услугата, обясни още председателят на КЗП.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Говори сега следобеден блок
  • 19:50 Разкажи ми приказка предаване за...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:30 След новините
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Сбогом, господин Хафман игрален...
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:15 Студио Х: Субура игрален филм...
  • Сега bTV Репортерите - поредица за...
  • 20:00 "Бригада Нов дом" - социално...
  • 22:00 "Денят на майката" - комедия,...
  • 00:30 "Някой, когото обичаш" - драма...
  • 02:30 "Древно инженерство" - документална...
  • 03:30 "Богатствата на България" -...
  • 04:05 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 04:35 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • Сега Темата на NOVA
  • 20:00 "Бързи и яростни 9" (премиера) - с...
  • 23:00 "Банковият обир" - с уч. на Джейсън...
  • 01:20 "Хазарт" - с уч. на Ал Пачино, Матю...
  • 03:50 "Съдебен спор" - предаване на NOVA...
  • 04:30 "Любимата на младоженеца" - с уч....
  • 06:30 "Иконостас"
  • 07:00 "Непознатите земи" - документална...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.