За Деня на София - 17 септември, ще бъде пуснат в експлоатация реконструираният участък от бул. "Ломско шосе", където в момента се строи втория лъч на метрото, каза кметът на София Йорданка Фандъкова.
В Столичната община беше подписан договорът за финансиране по ОП "Транспорт" на строителството на части от първия и от втория лъч на столичното метро, информира БТА.
Документът беше подписан от зам.-министъра на транспорта Ивайло Московски и от изп. директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев като представители на управляващия орган на програмата и на бенефициента.
До края на годината трябва да бъде отворен и участъкът от бул. "Черни връх", под който в момента се строят вторият лъч на метрото, паркинг и метростанция, обеща още Фандъкова.
Кметът посочи, че не трябва да се подминава социалният ефект от строителството на втория лъч и на продължението на първия.
В него са ангажирани 3500 души, наети от девет главни изпълнители, 28 фирми-подизпълнители и 31 фирми-доставчици на материали.
След пускането в експлоатация на участъците в "Метрополитен" ЕАД ще бъдат ангажирани още 600 души, част от които вече са наети.
Кметът отбеляза, че до края на март ще бъде готова и новата маршрутна схема на довозващия транспорт.
По думите на зам.-министър Ивайло Московски проектът за строителството на софийското метро е един от най-успешните, според представителите на ЕК. Строителството на втория лъч на метрото е вече с над половината изпълнени дейности.
През септември тунелопробиващата машина трябва да достигне под бул. "Витоша" до бул. "П. Евтимий", откъдето ще бъде извадена и разглобена.
Заради намерените археологически находки при ЦУМ се е наложило да се промени проектът за метростанция "Св. Неделя", където вместо проектирания паркинг ще бъдат експонирани находките на това ниво.
С подписания днес договор ще се финансира строителството на втория лъч между надлеза "Надежда" и метростанцията "Обеля", на първия лъч между метростанцията "Младост 1" и бул. "Цариградско шосе", както и покупката на 18 метросъстава. Столичната община съфинансира проекта със 72 млн. евро.
Освен намаляването на замърсяването на въздуха, на парниковите газове, откриването на двата лъча на метрото ще доведе до 18% намаление на пътнотранспортните произшествия в София.
Всички ползи от метрото като косвен ефект според консултантите от "Джаспърс" е 42 млн. евро. За строителството на тези участъци от метрото общината е взела 105 млн. евро от Европейската инвестиционна банка, като част от парите ще са за строителството на метростанциите при ЦУМ и при бул. "Черни връх".
Двама от тримата кандидати за доставка на 18-те метровлака ще продължат в конкурсната процедура. Това са испанската фирма "Каф" и руската "Метровагонмаш". Влакове на руската фирма в момента обслужват първата линия на метрото.