Самолетът Boeing 737 Max 8 на компанията Lion Air е катастрофирал в резултат на поредица от аварии, сочат резултати от разследването на трагичния инцидент в Индонезия преди година, когато загинаха всичките 190 души на борда.
Публикуваният в петък доклад разкрива нарушения на процедурите и грешки както от страна на производителя, така и на авиокомпанията и на самите пилоти. Очевидно е, че не е имало яснота относно част от протокола за летене, като в същото време предишни неизправности е трябвало да доведат до щателен преглед и основен ремонт, твърдят индонезийските разследващи органи, предаде БНР.
Те също така разкриха, че дневникът за поддръжка е бил непълен и че ключова част от оборудването, а именно конлретен сензор, не е била проверена правилно преди употреба.
Компанията "Боинг", действайки без адекватен надзор от страна на американските регулатори, не е успяла да оцени рисковете при проектирането на софтуера за пилотската кабина на самолета 737 MAX, което е допринесло за катастрофата на самолета на Lion Air.
Индонезийските разследващи органи разкритикуваха дизайна на т.нар. "Система за усилване на маневрените характеристики” (MCAS), която автоматично контролира хоризонталната тримовка на самолета, а изходните данни за необходимите корекции тя черпи от датчиците за ъгъл на атака, разположени от двете страни на пилотската кабина.
"Проектирането и сертифицирането на MCAS не е отчела по подходящ начин вероятността от загуба на контрол върху въздухоплавателното средство", се казва в доклада.
От месеци насам "Боинг" работи по редизайн на MCAS, но все още тази автоматична система не е сертифициран от Федералната авиационна администрация на САЩ.
В разследващия доклад също така се посочва, че "недостатъци" в комуникацията и ръчното управление на самолета са допринесли за катастрофата, както и сигнали за тревога, които са разсеяли пилотите в пилотската кабина.
Самолетът 737 Max 8 на "Боинг" се разби през октомври 2018-а година малко след излитането от Джакарта. Катастрофата беше последвана от нов смъртоносен инцидент със същия модел на "Боинг" през март тази година, който пък беше собственост на етиопските авиолинии (Ethiopian Airlines).
Двете катастрофи доведоха до принудително приземяване на всички самолети от модела 737 по целия свят, като и до ден днешен те нямат разрешение да леят.
Разследващите органи отбелязаха, че са били налице девет фактора, довели до трагедията в Индонезия, и посочиха, че е възможно всеки един от тях да е бил от решаващо значение за фаталната комбинация от аварии, предизвикала катастрофата.