Приложението TikTok превзе смартфоните и завладя мозъците на тийнейджъри и младежи по цял свят. Оказва се, обаче, че компанията-майка на TikTok - Bytedance, предлага на подрастващите в Щатите социалния медиен еквивалент на хероина, а на своите подрастващи - доста по-безболезнена и дори полезна версия на приложението, пише в свой материал New York Post.
TikTok успя да се превърне в най-популярното приложение в останалата част на света, но на родна почва - в Китай, се подвизава под името Douyin. Приложението е идентично на това, което познаваме, но с една съществена и вероятно съдбоносна разлика: потребителите под 14-годишна възраст могат да го използват контролирано и в умерено количество в т.нар. "режим за тийнейджъри". Младите лесновъзприемчиви потребители могат да използват приложението до 40 минути дневно, като това може да се случва единствено в часовия диапазон от 6 сутринта до 10 вечерта. По този начин се гарантира здравословният сън на китайските младежи. Безкрайното "скролване", превръщащо подрастващите в зомбита, се прекъсва от 5-секундни забавяния. Освен това, съдържанието, което китайските подрастващи виждат е специално подбрано и вдъхновяващо.
"Алгоритъмът е много различен. Популяризира научно, образователно и историческо съдържание в Китай, като същевременно кара нашите граждани да гледат глупави видеоклипове с танци с основната цел да ни ги превърнат в имбецили", казва Николас Шайлан, бивш главен софтуерен директор на Пентагона.
Кадър: YouTube, Версията на TIkTok в САЩ и Китай
От едната страна американските младежи изпълняват хиперсексуализирани танци и участват в абсурдни "трендове" като смъртоносното NyQuil Chicken Challenge. От другата - китайските подрастващи гледат видеоклипове със съдържание, с което се насърчават патриотизмът, социалната кохезия и личните им стремежи за реализация.
Какво можем да видим в Douyin?
Видеоклипове, в които се показва уважение към учителите, научни експерименти в домашна среда или човек, който подрежда кубчето на Рубик със завързани очи.
Bytedance попада под контрола на Китайската комунистическа партия. Douyin се оказа перфектен инструмент за вътрешна пропаганда: директна линия за комуникация с младежта на Китай. Може би затова китайските деца се стремят към звездите, докато американските "да бъдат звезди" във виртуалното пространство. Най-популярната кариерна амбиция сред американските младежи е инфлуенсър. В Китай е астронавт.
"Китай осъзнава, че технологията влияе на развитието на децата и създават версия на TikTok за вътрешно потребление, докато на останалата част от света предлага опиумната версия", казва пред "60 минути" Тристан Харис, бивш служител на "Гугъл" и основател на Центъра за хуманни технологии.
Експерти наричат приложението TikTok "кинжал, насочен към сърцето на Съединените американски щати". Защо? Bytedance се справя перфектно със социалното инженерство. Но аршинът е двоен. Китайските деца получават най-доброто от интернет съдържанието, а подрастващите в съперническите на Китай страни - точно обратното.
"TikTok е потенциално най-мощното оръжие за масова манипулация и дезинформация, създавано някога от Китайската комунистическа партия", предупреждава Шайлан. "Това е сбъдната мечта за тях."
В световен мащаб децата и тийнейджърите прекарват в TikTok средно по 91 минути дневно, а чрез приложението Китай има директен достъп до формирането на мисленето при подрастващите. Техни проучвания установиха, че гледането на кратките видеоклипове от подрастващи буквално води до пристрастяване и зависисмост.
"Алгоритъмът на TikTok зад страницата "For You" е известен с това, че когато децата започнат да гледат видеоклипове, получават незабавно постоянен поток от още такива", казва професорът, психолог и автор на "iGen" Жан Туендж.
Приложението се оказва и поле за дори "реклама" на психологически проблеми – разпространение на негативно съдържание на тема психичното здраве, предизвикване на заразни тикове, подобни на тези при болестта на Турет при някои тийнейджърки, а и дори стимулира покачване на диагностицираните със Синдрома на дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD).
Освен тези рискове, е реалната възможност Китайската комунистическа партия буквално да влияе на това, което американците виждат в TikTok. Персонализираният алгоритъм на приложението и функцията за безкрайно превъртане, например, означават, че веднага щом децата отворят приложението, те се отказват от контрола върху това, което виждат на екраните си.
Изледване на Google отбелязва, че 40% от Gen Z използват TikTok или Instagram като основна търсачка, което означава, че техният портал за достъп до интернет може да бъде под китайски контрол. Николас Шайлан смята, че това влияние може дори да има сериозни последици върху американската демокрация: "TikTok вече е една от водещите рекламни платформи в САЩ и Европа, давайки пълен контрол на Китайската комунистическа партия върху това какво съдържание се рекламира и какво остава. Това вероятно е достатъчно, за да повлияе на бъдещи избори", посочва бившият главен софтуерен директор на Пентагона.
Новината, че Китай упражнява такова влияние върху американската младеж, като същевременно защитава собствените си деца, помогна за подновяване на призивите за действие срещу TikTok, пише New York Post.
Миналото лято, например, комисарят на Федералната комисия по комуникациите Брендън Кар поиска от изпълнителния директор на Apple Тим Кук да премахне TikTok от App Store поради съображения за сигурност, но без резултат. Въпреки че компанията премахна приложения, които смята за опасни като Parler, Apple изглежда не желае да се откаже от TikTok – двоен стандарт, който може би има нещо общо с факта, че Apple е изключително зависима от китайското производство.
Множество щати вече обявиха данни от проучвания за въздействието на TikTok върху младите потребители. 18 щата вече са предприели стъпки за ограничаване на приложението или пълната му забрана. Нещо, което Индия , например, вече направи.
"Контрастът между американската и китайската версия е чудесен пример защо САЩ се нуждаят от повече регулации около социалните медии, особено за децата", коментира още Жан Туендж.
"Трябваше отдавна да сме забранили TikTok", категоричен е от своя страна Шайлан.