Пътнически влак се преобърна снощи недалеч от Сантяго де Компостела в Испания. По последни данни жертвите са 78 души. Според Reuters ранените са около 178 души, 20 от тях са в критично състояние.
Машинистът на влака е признал, че се е движил със 190 км в час при допустима скорост 80 км/ч. Местните жители твърдят, че в момента на катастрофата са чули силен взрив. Вътрешното министерство на Испания изключва версията за терористичен акт. В момента издирването на тела на мястото на трагедията е прекратено.
Сантяго де Компостела обяви седемдневен траур в памет на жертвите.
За последните 3 години в света са станали още 28 тежки железопътни катастрофи. Ето кои са те.
2013
12 юли. Международният експрес Париж–Лимож катастрофира на гара Бретини-сюр-Орж, на около 50 км от Париж. Влакът, в който пътували 370 души, не трябвало да спира на тази гара, затова се движел със скорост 137 км/ч. В резултат на катастрофата дерайлират няколко вагона, влакът се врязва в перона. Загиват 6-има души. Причината за катастрофата е неизправност в железопътна стрелка.
6 юли. В гр. Лак Мегантик, на 250 км от Монреал (Канада), катастрофира влак, превозващ 73 цистерни с нефт. Преди аварията влакът бил спрял, след това тръгнал и като набрал скорост, излязъл от релсите. След аварията избухнал пожар, а след това се разнесъл мощен взрив. Пожарът се прехвърлил на близките къщи и бил потушен след два дни. Броят на потвърдените жертви е 42-ма души. Осем се смятат за безследно изчезнали. Причина за катастрофата може да е неизправност в ръчната спирачка или неправилното й използване.
13 юни. В Аржентина, в местността Кастелар, на 30 км от Буенос Айрес, пътнически влак се сблъсква с друга композиция на релсите. Загиват 3-ма души, 315 са ранени. Компанията оператор казва, че машинистът е превишил скоростта и не е включил спирачката, докато самият машинист твърди, че спирачната система е била неизправна.
18 май. В САЩ, във вечерния пиков час, в района на гр. Феърфийлд, влак, пътуващ от Ню Хейвън за Ню Йорк, излиза от релсите, след което се врязва в друг състав. В момента на сблъсъка във влака е имало около 250 пътници. Броят на пострадалите е над 70 души. Властите твърдят, че загинали в тази катастрофа няма само по щастлива случайност. Причина за инцидента вероятно е неизправност на релсите.
В нощта на 4 май в Белгия, недалеч от гр. Гент, идващ от Нидерландия влак преминава от един коловоз на друг и няколко вагона цистерни се обръщат. От вагоните се изсипват и възпламеняват високотоксични вещества, съдържащи цианиди, чуват се взривове. Пожарът в цистерните, превозващи акрилонитрил, е потушен чак след един ден. От зоната на катастрофата са евакуирани 500 души. В резултат на аварията загива един човек, пострадалите са 49.
В нощта на 15 януари катастрофира влак, пътуващ от Горен Египет за Кайро. В района на Ал-Бадрашин двата последни вагона на композицията с пътуващи новобранци се откъсват от влака, излизат от релсите и се врязват в намиращия се на съседния коловоз товарен влак. Загиват 19 души, ранени са 120.
2012
17 ноември. В Египет влак, следващ маршрута Кайро–Асуан, се сблъсква с автобус с деца на железопътен прелез близо до населеното място Манфалут. В трагедията загиват 51 деца и шофьорът на автобуса. Над 20 египтяни са ранени.
17 септември. В Южен Пакистан се сблъскват два пътнически влака. Трагедията се случва рано сутринта недалеч от гр. Бин Касим, на 50 км от Карачи. Пътуващият от Лахор бърз влак "Шалимар експрес" с пълна скорост се врязва в идващия от Файсалабад "Милат експрес", спрял по технически причини. След сблъсъка двете композиции излизат от релсите. Двама души загиват, над 100 са ранени.
17 юли. В Египет катастрофира бърз пътнически влак, пътуващ от Кайро за провинцията Сохаг. Произшествието се случва недалеч от Гиза. От релсите излизат и се възпламеняват няколко вагона. Западните и египетските медии съобщават, че в резултат на катастрофата загиват четирима души, а над 70 са ранени. На свой ред египетското министерство на здравеопазването съобщава за 14 пострадали и нито един загинал.
13 юли. В Североизточен ЮАР, в провинцията Мпумаланга, влак се сблъсква с преминаващ през линията товарен автомобил. Загиват над 30 души.
31 май. Няколко вагона от пътнически влак излизат от релсите в индийския щат Утар Прадеш. Петима души загиват, около 50 са ранени. Влакът пътувал от гр. Дехрадун за Колката (бивша Калкута).
22 май. В щата Андхра Прадеш, в Югоизточна Индия, в резултат на сблъсък между пътнически и товарен влак загиват 25 души, над 40 са сериозно ранени. Трагедията се случва на жп гарата Пенуконда, когато пътническият "Хампи Експрес", пътуващ за Бангалор, с пълна скорост се врязва в товарния влак. В резултат два вагона от експреса излизат от релсите и се възпламеняват.
21 април. Два влака се сблъскват челно в района на гара Слотердайк в района на Амстердам (Нидерландия). Пътнически влак, пътуващ от столицата за гр. Ейтгест, се сблъсква с бързия влак Ден Хелдер–Неймеген. В резултат на сблъска са ранени около 130 души. 42-ма от тях са с тежки травми. Една от пътничките умира на следващия ден.
3 март. В Полша два пътнически влака с маршрут Варшава–Краков и Пшемисъл–Варшава се сблъскват в района на с. Щекоцин, на 200 км южно от Варшава. Общо в двете композиции пътуват около 350 души. В резултат на катастрофата загиват 16 души, 57 са ранени. Сред ранените са и чужденци. Осем от тях са хоспитализирани. По предварителни данни влакът от Варшава не е пътувал по своята линия и се е врязал в идващия насреща влак от Пшемисъл. В района на катастрофата влаковите линии са подновени.
22 февруари. Пътнически влак не успява да спре при влизане в една от гарите в центъра на аржентинската столица Буенос Айрес и се врязва в буфера на един от пероните. В резултат локомотивът и първите три вагона буквално се качват един върху друг. В композицията, състояща се от девет вагона, пътували около 1000 пътници. Те отивали на работа в Буенос Айрес от предградията на столицата. В аварията загиват 51 души, над 600 са ранени. Мнозина получават травми от разхвърчалите се стъкла.
2011
29 септември. В покрайнините на Каракас (Венецуела) се сблъскват два електрически влака. В резултат на катастрофата загива единият от машинистите, около 30 души са ранени. Сблъсъкът става в тунел на участък, съединяващ центъра на венецуелската столица с предградието Валес де Туи. Поради техническа неизправност една от електричките рязко набива спирачки и в нея се врязва идващият отзад влак, след което предната композиция излиза от релсите. Пострадалите можело да бъдат много повече, ако трети влак, пътуващ в противоположна посока, не спрял навреме.
17 септември. В района на столицата на Шри Ланка – Коломбо, се сблъскват два влака. В резултат загиват трима души, 27 са ранени. Загиват и машинистът на единия от влаковете и неговият помощник.
13 септември. Сблъсък на два влака в южната част на Индия. По данни на индийската телевизия NDTV един от пътническите влакове се врязва в другия влак на 80 км от гр. Ченай, административен център на провинцията Тамилнад. В резултат загиват 7 души и 80 са ранени.
13 септември. В аржентинската столица Буенос Айрес се сблъскват два влака и автобус. Загиват 7 души, над 100 са ранени. Произшествието се случва в централния квартал Флорес на Буенос Айрес.
12 август. В Полша от релсите излизат три вагона на влак, пътуващ от Варшава за Катовице, още един вагон се преобръща. Във влака, състоящ се от четири вагона, пътували 280 души. В резултат загива един човек, ранени са 81.
11 август. В Челябинска област, на 5 км от гарата Симское Куйбишевской, странично се сблъскват два товарни влака. Загиват двама души, над 70 вагона дерайлират. Причина за аварията е неизправна спирачка на една от товарните композиции.
31 юли. В Индия, в щата Западна Бенгалия, се сблъскват два пътнически влака. Един човек загива, над 20 са ранени. Сблъскалите се влакове пътували по маршрути Гувахати–Бангалор и Азамгарх–Малда. В резултат на удара от релсите излизат локомотив и два вагона, единият се възпламенява.
23 юли. В КНР, в района на гр. Венчжоу (провинция Чжецзян) се сблъскват два скоростни влака. В резултат на катастрофата загиват 40 души, вкл. трима чужденци. Хоспитализирани са 192-ма души. Причина за катастрофата е неизправност в сигналната система. След удар на мълния тя не реагирала на спирането на експрес, в който се врязал идващият отзад влак.
10 юли. В Индия, на 120 км от гр. Лакхнау (щата Утар Прадеш) дерайлират 12 вагона от пътническия влак "Калка мейл", пътуващ от гр. Хаура (Западна Бенгалия) за Ню Делхи. В резултат на катастрофата загиват 80 души, над 350 са ранени. Машинистът включва аварийната спирачка, за да не се вреже в стадо крави, пресичащи железопътните релси.
20 май. В Югозападна Германия, в района на гара Мюлхайм, дерайлира товарен влак. Инцидентът води до изтичане на опасни химични вещества и временно спиране на движението по една от най-натоварените железопътни линии между Германия и Швейцария.
19 май. В ЮАР, в гр. Соуето (предградие на Йоханесбург), на гара Фоломонг се сблъскват два влака. В резултат са ранени 870 души, трима от тях – тежко.
8 април. В ЮАР, в района на Претория се сблъскват два пътнически влака. В резултат на инцидента два вагона излизат от релсите и се преобръщат. Загиват двама души – машинистът и пътник от едната композиция. Наранявания с различна степен получават 200 души.
7 април. В Израел, близо до курортния град Нетания, се сблъскват два влака. В резултат са ранени 50 души.
147 души са загинали в жп катастрофи в България за 50 години
29 февруари 2008. 9 души изгарят в кушет-вагона на влак 2637 София–Кардам. На 1 март е съобщено, че жертвите са 3, на следващия ден се съобщава за общо 8 силно обгорели от пожара тела. На 4 март се съобщава, че броят на жертвите е 9 – колкото са търсените пътници.
30 юни 2003. Между Карлово и Сопот машинистът на пътнически влак не спира на червен сигнал и се удря в спрял бърз влак. Загива единият машинист.
1 октомври 1992 г. Между Харманли и Любимец изпуснати от гара Харманли товарни вагони се блъскат в международния влак Истанбул–Белград, загиват 6 пътници.
17 август 1992. Край Казичене при катастрофа между експрес и товарен влак загиват 8 души.
14 септември 1988. На гара Илиянци маневрен състав се блъска странично в преминаващ експресен влак. Загиват 11 пътници, 46 души са със средни телесни повреди, 22 – с тежки.
Юни 1986. На жп прелез в жк "Красна поляна" в столицата товарен влак удря трамвай по линия №4. Загиват десет души, много други са ранени. Причината – преминаване на трамвая при спусната бариера.
8 март 1982. Маневриращ товарен влак се врязва в автобус край Казанлък. Загиват 13 души.
20 юни 1979. 18 души загиват при сблъсък на прелез между влак и автобус край Симеоновград.
13 юни 1976. Край село Ясен, Плевенско, международен пътнически влак се врязва в товарна композиция, превозваща гориво. Загиват 11 души.
Юни 1970. Трамвайна мотриса тип "Комсомолец" №701 по линия №13 поради повреда в реостатната спирачка навлиза с висока скорост в завой и се обръща върху чакащите пътници на спирка "Централна гара" в столицата. Загиват 21 души, 40 са ранени.
1 май 1969. Край Чомаковци вагон от теснолинеен пътнически влак дерайлира. Загиват 27 души, 38 са тежко ранени. Част от тях умират впоследствие, други остават инвалиди.
6 януари 1962. Край Ветово загиват 12 души при челен удар между два пътнически влака.