Автомобилни краш тестове с използването на тела на починали хора вместо манекени започват в Испания. Всички тела, които ще се използват в експеримента, са завещани за научни изследвания.
Ръководителят на учените твърди, че изпитанията са изключително важни за усъвършенстване на системите за безопасност на водачите при пътнотранспортни произшествия. Във финансирането е взело участие дори испанското правителство.
Уникалните изпитания започват в близките седмици в испанския технологичен парк Motoland. На местната състезателна писта лабораторията по технологии и безопасност на пътното движение на Испания ще тества нова пасивна система за сигурност на автомобилите – възглавници, обезопасителни колани и т.н.
За получаване на по-точни резултати за първи път в историята ще се използват истински човешки тела. Учените смятат, че по такъв начин ще получат по-точна информация за реакцията на тялото, по-специално на вътрешните органи, при пътнотранспортно произшествие, а съответно – за по-добра защита в случай на реални инциденти.
Ръководителят на експеримента Мария Сигуи подчертава в анонс изключителната важност на експеримента и отбелязва, че през последните 20-30 години всички разработки в областта на повишаването на сигурността на хората при катастрофи на първо място са засягали пасивните им участници – пешеходци и пътници. Сега учените разчитат, че ще успеят да повишат защитата и на водачите.
Правителството на страната напълно подкрепя експеримента – за него са отделени 250 000 евро от държавния бюджет. Освен това лабораторията получила разрешение да използва за краш тестовете човешки тела, завещани на науката. Предполага се, че първите разработки от този експеримент ще бъдат представени на широката общественост в края на 2014 година.
Досега за провеждане на краш тестове на автомобили и системи за безопасност са използвани само манекени или цифрови модели на хора. Освен това засега съществува модел само на възрастен човек, създаван в продължение на 11 години. Разработката на електронни копия на деца започнала едва преди две години.
Моралните критики за използването на човешки тела при изпитания на сблъсъци между автомобили били отхвърлени с аргумента: "Мъртвите трябва да спасят живите."