Пазаруването онлайн продължава да печели позиции в ЕС, сочат данни от най-новото годишно проучване за използването на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) от домакинствата и физическите лица, информира Евростат.
През 2022 г. 91 процента от европейците на възраст между 16 и 74 години са използвали интернет, като 75 процента от тях са купували или поръчвали стоки или услуги за лична употреба през мрежата. Делът на пазаруващите онлайн е нараснал от 55 процента през 2012 г. до 75 процента през 2022 г., което отговаря на увеличение с 20 процентни пункта (п.п.) за период от десет години.
Най-висок дял на интернет потребителите, които са купували или поръчвали стоки или услуги онлайн, миналата година се отчита в Нидерландия (92 процента), Дания (90 процента) и Ирландия (89 процента). На другия край на класацията, с най-малко пазаруващи през мрежата, е България (49 процента).
Между 2012 г. и 2022 г. растежът на показателя е бил особено силен в Естония (47 п.п.), Унгария (43 п.п.), Чехия и Румъния (41 п.п.).
Облеклото, обувките и аксесоарите са най-честите покупки онлайн
През 2022 г. в ЕС най-често през интернет са се купували дрехи (включително спортно облекло), обувки или аксесоари (поръчвани от 42 процента от интернет потребителите).
Следват доставките от ресторанти, заведения за бързо хранене и кетъринг услуги (19 процента), козметика, продукти за красота и уелнес (17 процента), обзавеждане, стоки за дома и градината (16 процента) и печатни книги, списания или вестници и спортни стоки (по 14 процента за двете категории).
Покупките на физически стоки са надминали търсенето на услуги, отчита Евростат, а "икономиката на споделянето", открива нови начини за обмен на стоки и услуги чрез интернет платформи.