Без леви завои! Това е простата концепция в основата на проекта Superstreet, който хвърля алтернативен поглед върху организацията на движението по пътищата, информира изданието Gizmag.
Авторите на идеята обещават, че ще стигнем много по-бързо и по-безопасно там, за където пътуваме, като ще се намали драстично броят на инцидентите и последствията от тях.
Т.нар. "суперулици" позволяват по-голям трафик, като отклоняват колите от пресечките, които се опитват да прекосят или да се включат в главния път с ляв завой.
Идеята е в учебниците по градоустройство от 20 години, но изследователите от Университета на Северна Каролина са първите, които я тестваха в реални условия и резултатите са обещаващи.
В основата на алтернативния дизайн е наличието на главен път с постоянен трафик. Шофьорите, които искат да го прекосят или да завият наляво по него, ще бъдат насочени да се включат в движението първо в дясна посока.
След известно разстояние ще им се даде възможност за обратен завой, за да могат да сменят посоката и да се включат в насрещното платно.
След това могат да продължат по магистралното шосе – ако са искали първоначално ляв завой – или да се отклонят от него вече в дясно – ако са възнамерявали първоначално да го пресекат.
Може да изглежда, че всичко се случва по-сложно и по-бавно, но резултатите от изследването показват, че времето за пропътуване на съответното разстояние намалява, тъй като на шофьорите не се налага да изчакват напречно движещия се трафик.
Всъщност пътувате средно с 20% по-бързо в сравнение с времето, което би ви отнела подобна маневра при сегашната организация на пътната мрежа, твърди професор Джо Хъмър, един от авторите на експеримента.
"Открихме също, че при Superstreet се наблюдават с 46% по-малко катастрофи спрямо конвенционалните кръстовища".
Данните за изследването са събрани от 13 действащи трасета от новия тип в щата Северна Каролина, на нито едно от които няма светофари.