Колко голям всъщност е Captur (СНИМКИ)

Върховна функционалност и индивидуалност е второто име на компактният кросоувър на Renault

по статията работи: Кристиан Костурков | 20.12.2017 | 14:44  19 Виж всички снимки

Renault Captur дебютира преди 4 години. Тогава той беше поредният кросоувър, който се появи на бял свят, чрез което французите станаха едни от първите, които хванаха вълната на все по-търсените SUV-та. Като така Renault се нареди и сред пионерите на класа компактен градски кросоувър. И определено спечелиха с това решение. Достатъчно е човек да се огледа дори и по българските пътища (а пазарът на нови коли у нас никак не е цветущ), за да види колко много представители на този модел има. Очевидно е, че той много се харесва, дори и на свити като нашия автопазари. Така, спечелил достатъчно фенове за дебютант, Captur вече си има и фейслифт, който дебютира през тази година.

Какви са разликите? Ами не се драстични. Но са доста. Явно дизайнерите на Renault са решили да не променят сериозно модела (каквато тенденция се наблюдава в последно време при някои марки, поради което става трудно да се различи един модел фейслифт ли е или изцяло нов). Но пък в същото време, когато човек се загледа в детайлите, определено ще намери купища разлики.

2015792Captur не е просто едно по-голямо и повдигнато Clio, макар да е стъпил на базата на този модел и един от бестселърите в класа си (важи и за двете коли). Но както и през 2013 г., така и през 2017-а, между двата модела се намират някои визуални прилики. Паралелно с това обаче всеки един от детайлите се отличава. Така например обновеният Captur е получил нови фарове. Те не се различават драстично от предишния вариант, но пък линиите им са станали малко по-остри. Като така предницата на колата е придобила малко повече агресивност. Което, между другото, важи и за цялостния външен фейслифт. При това положение колата вече изглежда малко по-мъжка (лично мнение), т.е. представители и на двата пола спокойно може да я изберат, без да се притесняват, че някой хейтър ще се изкаже не особено ласкаво.

Доста по-сериозна промяна обаче има вътре в самите фарове. Тук вече присъстват супертехнологичните и модерни светодиодни светлини. И не какви да е, а разработените от Renault и познати вече от някои от другите модели на марката LED Pure Vision. От личен опит мога да кажа, че разликата спрямо обикновените светодиодни фарове е съществена и само при първите 50-тина метра нощно каране шофьорът вече я усеща.

Горната радиаторна решетка също е претърпяла промяна, макар формата й да е останала приблизително същата. Станала е обаче малко "по-отворена" и в двата смисъла. Освен това от огромната емблема на Renault в средата вече тръгват две лайсни към фаровете, които преливат в една от линиите вътре в предните светлини, разделяща секторите им. Всичко това пък е покрито с гланцирано покритие, което придава повече елегантност и лукс на визията на предницата на Captur.

Долната решетка също се е отворила с около 1 см, което отново помага за малко по-агресивната визия на модела. Доста по-сериозна трансформация обаче са претърпели фаровете за мъгла и обгръщащите ги дневни LED светлини. Последните вече не са трапецовидни и затворени, а С-образни и стоящи огледално една към друга (отново в крак с последните тенденции в дизайна на моделите на Renault). А по този начин се придава и едно затворени очертаване на долната решетка, която придобива по-завършен вид. Самите халогени пък вече са елипсовидни (спрямо кръглите при първоначалната визия на модела), но са поставени в правоъгълни гнезда, което повече пасва на споменатите обгръщащи ги С-образни дневни светлини, които се превърнаха в светлинен подпис на предниците на моделите на Renault. Освен това фаровете за мъгла светват при завъртане на волана в някоя посока, като осветяват участъка, накъдето насочваме автомобила.

Като цяло, погледнат отпред, Captur вече напомня повече на по-големия си брат Kadjar. Като така определено колата е придобила по-приключенски вид.

Що се отнася до страничната визия на Captur, там почти не е правено нищо. Изключение правят единствено капаците на огледалата, които са съвсем леко доизпипани. А малко по-сериозна промяна имаме при задната рамка на прозореца на задната врата. Докато при модела от 2013 г. тя беше равна, при фейслифта е придобила интересна вдлъбната ъгловидна декоративна линия. Като нещо напълно различно обаче трябва да споменем изцяло новите алуминиеви джанти за фейслифта на Captur. Те са общо три, като едните са 16-цолови, а останалите – 17-ки. При тях французите са заложили на така модерните в последно време двуцветни варианти, което карат колата да изглежда още по-готино.

2015742При задницата на обновения Captur на очи най-вече се набиват новите задни светлини. Както и при фаровете, тук външният контур почти не е пипнат и промените са съвсем леки в посока заостряне на линиите и ъглите. Под капаците обаче вече не виждаме обикновени лампи, а светодиодни. И то очертаващи три успоредни, наредени една в друга отново С-образни (като при дневните светлини) линии, оформящи габаритите и стоповете. Самата пластмаса, от която са изработени задните светлини е по-прозрачна, имитира стъкло и така прави още по-приятна LED визията.

В долната част на бронята, която не е от елементите, претърпели осезаема промяна, имаме нова защитна скара – отново в паралел с по-приключенския дух на предницата на Captur. Напълно запазен е и дизайнът на вратата на багажника, която в долната си част като че ли "захапва" бронята. Именно там има една голяма хоризонтална ниша, в която човек може да прокара ръката си буквално от калник до калник. На пръв поглед си мислиш, че това няма как да не събира мръсотията, изхвърляна от задните колелета. Признавам си и аз имах такива негативни мисли и през 2013 г., и сега. Но дизайнерите на Renault ме опровергават категорично. Явно над този елемент е работено доста, защото той така завихря въздуха, че нищо не попада във въпросната ниша. И докато се чуди човек след каране на дъжд как ще си изцапа ръката, за да отвори багажника, прежали ли допира с мръсотията, установява с изненада, че такава няма. Просто дизайнът е направен така, че въздушният поток да не влиза там, съответно и да не вкарва мръсотия. Ефектът – колкото и мръсен да е отзад Captur, няма да се изцапаме, за да отворим багажника. Гарантирано.

Що се касае до интериора, тук също може да се намерят отдели препратки към Clio. И в същото време човек да установи колко по-различен всъщност е Captur, въпреки приликите. Последните се изразяват, например, във волана, който е идентичен с този при Clio, същото важи и за много дизайнерски и неповторимо изглеждащ блок с бутоните за управление на климатичната система. Черният гланциран панел (в който влиза и дисплеят на инфотеймънта) също е идентичен при двете коли, но при Captur е по-широк. Което важи и за самото купе.

2015743Още с появата си преди 4 години този автомобил дойде и с няколко запазени марки. Които няма просто нужда да се променят. И те се отнасят до великолепната функционалност, с която може да се похвали вътрешното пространство на Captur. Да започнем с огромната жабка. Която, за да е по-готина и различна, се отваря като чекмедже. Пространството в нея пък е толкова голямо, че човек се чуди къде точно тя се прибира самата жабка в таблото. А колко пък неща може да събере... Без проблем в нея влиза цяла дамска чанта, дори и от огромните. Да не кажа, че и малък сак би се събрал. Купчина документи с формат А4 могат да се поставят легнали без да има нужда да се прегъват. А, ако става дума за дребни предмети, то и петима души в колата да изпразнят всичко от джобовете си, като телефони, документи, цигари, запалки, портфейли, зарядни за телефони, външни батерии и т.н., със сигурност половината жабка все още ще е празна.

С нея обаче местата и нишите за багаж в купето далеч не свършват. В допълнение към огромната жабка над централната конзола има друго отделение за дребни предмети. В подлакътника, когато се отвори, отново откриваме доста място. А и там биха могли да влязат и малко по-големи неща от смартфони и зарадни. Две половинлитрови бутилки с вода, например, няма да изпълнят обема. А и след тях може спокойно да се поставят 2 телефона, зарядни и някои други дреболии. Пред скоростния лост има и още една ниша. Зад ръчната спирачка – друга (от която могат да се възползват по-скоро пътниците отзад). Вдясно от ръчната спирачка пък имаме специално обособени гнезда за чаши или половинлитрови бутилки. Те са две, но между тях има свободно и още малко пространство, така че и на него може да му се намери приложение. За гнездата във вратите няма нужда да споменавам. Освен, че и те са направени така, че да може да се поставят неподвижни по една малка бутилка. А зад нея – други неща.

С това готиното и функционалното в купето на Captur не свършва. Друга запазена марка на колата още отпреди фейслифта е тапицерията на седалките. Тя се сваля много лесно – с помощта на цип. И не, не си представяйте, че това са просто калъфи за седалки, които се продават в магазините. Говорим си за истинска красива, двуцветна тапицерия с интригуващи шевове и шарки. Която може да се сваля и да се пере, ако е необходимо. Без да ходим на скъпа автомивка. А пък самите шейнички на циповете са доста добре прикрити, така че тапицерията да не изглежда като калъфи.

В много автомобили в облегалките на предните седалки отзад има джобове, в които може да се слага папка, например. В Captur обаче те не са обикновени джобове, а представляват 5 цветни ластика, които задържат предмета към облегалката. Тя пък има вдлъбнатина, която не позволява, ако сложите папка, тя да се изхлузи (както се случва при една-две други съвременни коли, в които е било взето същото решение за тези "джобове"). Другият плюс при този вариант е, че въпросните ластици могат да поемат доста по-обемист предмет спрямо обикновен джоб. Или пък няколко предмета. И като цяло се позволяват доста конфигурации. А когато не ги използвате, те изглеждат доста ефектно и красиво. Освен това са в друг цвят спрямо този на облегалката и придават свежест (в тестовия автомобил бяха оранжеви).

2015745Макар и на външен вид малка кола, Captur може да се похвали с доста добро пространство. Споменах вече това отпред. Отзад също съществува. Седалките на втория ред спокойно могат да се нарекат такива за семеен автомобил. Пейката е достатъчно широка за двама души. При трима може и да има леко неудобство за по-дълго пътуване, но все пак това не е Kadjar. Предвид по-високо разположената пейка, мястото за коленете никак не е малко. Мога да заявя това смело, предвид факта, че аз лично карам с по-изтеглена назад седалка. И въпреки това зад мен спокойно може да се вози възрастен човек.

Когато на един автомобил се гледа като на семеен, от значение е и багажникът. Тук той е с минимален обем от 455 литра, което е сред върховите постижения в класа. Освен това, също както и купето, може да се похвали с добра функционалност. В Captur имаме не просто багажник, а такъв с двойно дъно. Подвижният под върши доста сериозна работа. От една страна под него могат да се поставят по дребни предмети и товари, включително няколко раници, например, стига да не са обемисти или напълнени догоре. Или пък покупките от пазара или магазина. А отгоре да дойдат по-сериозните чанти, куфари и т.н. Самият багажник е сред най-дългите за този клас коли, което също помага за пренос на по-обемисти неща. Освен това подвижният под може да застане и вертикално и да действа като органайзер или ограничител на някой товар, за който не е препоръчително да се търкаля напред-назар по време на път.

Над подвижният под обемът на багажника е 377 литра, което само по себе си никак не е малко. Да не говорим, че половината от любимите все още на европейците хечбек автомобили от среден клас не могат да се похвалят с толкова. А все пак и задните седалки могат да бъдат сгънат, при нужда от пренос на по-сериозни товари или обеми. Тогава пространството нараства до 1235 литра. Освен това самите задни седалки се сгъват в съотношение 60:40, така че се допускат и варианти хем да се превозва нещо по-голямо, хем отзад да се вози поне един пътник.

По принцип още при появата си Captur правеше впечатление на един доста свеж автомобил. В обновения модел свежото усещане е още по-добре застъпено. Сега индивидуализацията има по-сериозно присъствие. Комбинирането на цветове е с доста богати опции. Което важи както за екстериора, така и за интериора. Потенциалните комбинации за отвън са повече от 30, като при фейслифта Renault добавя и два нови цвята – оранжев "Атакама" (какъвто беше тестовият автомобил в комбинация с черен) и син "Океан". Дизайнерите не са пропуснали да осигурят опции за цветово оформление според собствения вкус и вътре в купето. Те са събрани в общо 5 пакета и включват цветовете слонова кост, син "Океан", карамел, червен и хром.

Към опциите за индивидуализация можем да прибавим дори тази за стъклен покрив. Тя също придава допълнителен стил към визията на колата дори погледната отвън. Но най-вече засилва приятното чувство на шофьора и пътниците при пътуване. При прекалено силно слънце, естествено, има и щора. Тя се отваря и затваря автоматично и може да се позиционира по всякакъв начин. Така например, ако на пътниците отзад им пече силно, а отпред искат да се радват на слънцето, може да бъде дръпната наполовина. Малката подробност тук е, че панорамният покрив може да се поръча единствено към върховото ниво на оборудване Intens.

Когато си говорим за него, Captur може да се похвали и с премиум аудио система Bose. Естествено при наличието й шофьорът и пътниците получават страхотен саунд, благодарение на 6-те високоговорителя в купето плюс субуфера в багажника.И тук обаче тази система е налична при най-високото ниво на оборудване.

Аудиото работи в съчетание с инфоразвлекателната система R-Link. Но в добавка има и едно Evolution. Логично, тук си говорим за подобрения. Сред функциите й има както познати, така и нови. Иначе едва ли щеше да е Evolution. Така в този R-Link вече има повече опции за настройка на самия автомобил, повече функции за възпроизвеждане след свързването на смартфона, нови приложения и т.н. Самият 7-инчов сензорен екран пък е с подобрена графика и на практика с него се работи точно като с таблет, включително и когато използвате навигацията. Освен това R-Link Evolution на практика чете информация от всякакви външни носители. Тъй като разполага с входове за USB, AUX и SD карта, както и Bluetooth, чрез който може да се съчетае със смартфон и да използва и част от неговите функции и опции.

2015772Изпробваният от мен автомобил беше оборудват с новия 1.2-литров TСe двигател с турбокомпресор в комбинация с 6-степенната автоматична скоростна кутия EDC с двоен съединител. С мощността от 120 к.с. и въртящ момент от 205 Нм този малък автомобил се превръща и в доста пъргав такъв. Реално с него са оборудвани най-мощните версии – както при бензиновите, така и при дизеловите варианти. Когато имате нужда от по-рязко ускорение или просто ви се кара по-спортно, този мотор е готов да задоволи нуждите ви. Когато колата се кара нормално, той може да бъде и истински спестовник. Разходът на гориво наистина е впечатляващ. В града, ако не настъпвате много-много газта, консумация от 7.5 на 100 е напълно постижима (при 7 по каталог). За икономията помага и Stop&Start системата с която е оборудван. Благодарение на която колата не харчи нищо в досадните задръствания. Има и бутон ECO, чрез който може да се спести допълнително гориво за сметка на приглушаването на мощността на мнотора. Освен това самото шофиране на градско с автоматик е доста по-приятно.

Извън града пък каталожните данни са почти постижими дори без да оставяме някакъв по-осезаем резерв над традиционно не съвсем реалните данни, вписани в книжките. Все пак да споменем, че в тази на Captur за извън града пише 4.7 литра на 100 км. Ако карате по нормален път с нормална скорост от около 90 км/ч, колата наистина ще даде толкова. Аз успях да постигна дори със 100 мл по-малко от каталожният разход, като в колата освен мен, се возеше и още един човек. Вярно, че и багаж нямахме, но самият факт, че колата даде 4.6 на 100 говори много добре за двигателя. Показателно за икономичните способности на Captur този мотор е и пътуването ми от София до Петрич, отново с един пътник. Когато тръгнах от столицата, компютърът показваше, че имам гориво за 510 км. При пристигането, пак според него, имах за още 540 км. А все пак съм карал и по магистрала. Но пък през цялото време съм шофирал с идеята да проверя каква икономия може да се постигне и никъде не съм превишавал ограниченията, които на магистрала "Струма" са 120 км/ч.

Както вече споменах, двигателят беше съчетан с 6-степенната автоматична скоростна кутия EDC. Благодарение на двойния съединител с нея се постига разход на гориво, който не е по-различен от този с механична трансмисия. Тази трансмисия се предлага още и при 1.5 литровият дизелов мотор на Captur. Но пък при него колата е по-мудна. С 1.2-литровият бензинов мотор автомобилът реално постига най-доброто ускорение за цялата моделна гама, което е 10.6 секунди от 0 до 100 км/ч. Максималната скорост при това съчетание двигател-трансмисия също е най-добрата за модела – 192 км/ч.

2015739Що се отнася до пътното поведение на обновения Captur, към него няма как да се отправят забележки. Колата вози много комфортно и като че ли може да се каже, че е с едни гърди пред конкуренцията. Окачването обира доста добре неравностите по родните пътища. И въпреки по-малките си размери и по-късото междуосие, настройките на шасито са направени така, че автомобилът да се усеща стабилно както при висока скорост на магистралата, така и в завоите по планинските пътища. Предвид това, че няколко месеца по-рано изпробвах обновеното Clio, върху чиято база е изграден и Captur, мога да кажа, че возията на двете коли е почти идентична, нищо, че кросоувърът е доста по-висок и би трябвало да се накланя малко повече в завои.

За доброто пътно поведение тук обаче има и една подробност. Captur е снабден със системата Xmod. Целта й е да подпомогне автомобила при по-лоши пътни условия и по-тежки терени, замествайки донякъде задвижването на 4-те колела, което при Captur липсва. Тя работи чрез усъвършенстване на функциите на тракшън контрола, което да доведе до по-добро сцепление на лед, сняг, мокрър асфалт, кал и т.н. Има 3 режима, които се избират от шофьора чрез завъртането на контролера зад скоростния лост. Стандартният е за нормални пътни условия и при стартиране на двигателя колата тръгва с такива настройки. Режимът за лоши терени и настилки увеличава въртящия момент, за да може автомобилът са се справи по-ефективно при движение върху кал, пясък и т.н. Най-сериозният режим Expert пък е предназначен за най-сериозният офроуд, който може да понесе Captur със своите 17 см пътен просвет. При него отново се пренастройва двигателят, тракшън контролът и управлението на спирачното усилие, за да могат да се преодолеят лошите настилки, върху които се движи колата. На практика този режим включва в себе си и система за контрол на спускането, като управлението на спирачките и на 4-те колела се поема от компютъра. Което, логично, го прави много подходящ за спускане по терени без асфалтово покритие. Режимът Expert обаче работи само до скорост 40 км/ч. Ако тя бъде надвишена, Xmod автоматично се връща в стандартния режим.

С толкова много системи и екстри тестваният от мен Captur струва доста повече от базовата версия. У нас цената й започва от 28 790 лв. с ДДС за кола с 900-кубиков бензинов мотор с 90 к.с. При дизелите, всичките 1.5-кубикови с 90 или 110 к.с., цените тръгват съответно от 32 790 и 35 590 лв. При тестовият автомобил базовата цена е 39 390 лв. с налога. Но с най-високото ниво на оборудване Intens, плюс допълнителните пакети, екстри, опции и глезотийки, цената му набъбва до 45 380 лв. Но те никак не са малко. Освен споменатите вече, автомобилът разполага с камера за заден ход, набиращото все повече популярност в съвременните коли автоматично паркиране, пълен премиум пакет, описаният Xmod, активен спирачен асистент, активен темпомат и много други.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:20 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:15 Господин Тау тв филм /18 епизод/п/
  • 03:45 Натисни F1 образователна поредица...
  • 04:15 Олтарите на България
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • Сега "Марлон" - сериал, с.2, еп.9
  • 01:10 "Пожари" - сериал, еп.5
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Марлон" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега "Честни измамници: Отново в...
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.