На приключващото днес най-голямо световно изложение за развлекателен софтуер – Е3, Nintendo от всички големи играчи имаше най-сладката и същевременно най-тежка задача – да разкрие пред света какво точно ще представлява новата платформа Wii U и защо трябва всички да я имаме под телевизорите си за празниците в края на годината.
Предвид ограниченото количество изненади, съпътстващи изявите на Sony и Microsoft, часове преди началото на конференцията на бившата компания за плюшени играчки множество анализатори предвиждаха, че Е3 2012 ще мине под знака на Nintendo.
Подобни предвиждания звучаха повече от логично, предвид факта, че на Nintendo предстоеше представяне на нов хардуер, който трябва да движи компанията напред през следващите 6-7 години.
Нещо повече, японският гигант разкри още на миналогодишното Е3 наличието на Wii U. В този смисъл се очакваше, че през изтеклата година на почти пълно информационно затъмнение екипите на Nintendo са се потили здраво върху разработката на софтуер, който ще промени представите ни за виртуални забавления завинаги.
Ще ги промени по начина, по който го направи предшественикът на Wii U – Wii.
Nintendo се тупаше в гърдите, че за разлика от Wii този път ще работи здраво и с външни издатели, за да бъдат привлечени по-сериозните играчи, които последните две години изоставиха компанията и заложиха на продуктите на конкурентите от Sony и Microsoft.
Уви, предвижданията на анализаторите се оказаха меко казано неверни, защото пресконференцията на Nintendo се оказа апотеоз на особено скучен и тотално неразбираем спектакъл.
Дори медийният мастодонт CNN буквално преди няколко часа излезе с централен материал, посветен на събитието на Nintendo, в който бе описано как новият таблетен контролер няма шанс да помогне на морално остарялата конзола Wii да спечели обратно на своята страна потребителите.
Представете си колко неясно е било посланието на Nintendo, когато медия от калибъра на CNN дори не е разбрала, че компанията представя изцяло нов хардуер от следващо поколение, а не просто контролер за старата платформа Wii.
Сериозен софтуер, за сериозни играчи. Ама друг път!
Въпреки тупането в гърдите, че смята да привлече на своя страна сериозните играчи, японската компания не предложи абсолютно никакъв софтуер, който да оправдае предварителните обещания на Nintendo.
Показаните игри за възрастни на практика бяха заглавия, които милиони играчи са преминали преди месеци на PC, Xbox 360 и PlayStation 3. Такива като Batman: Arkham City и Mass Effect 3. На практика единствената игра, обявена за момента като разработвана единствено за Wii U от външен издател, беше Zombi U.
Ексклузивният софтуер на Nintendo за Wii U също разочарова присъстващите като можем да отличим единствено третата част на Pikmin.
Въобще, цялата стратегия на японците да привлекат хардкор играчите се огъна под напора на липсващия качествен софтуер и страха да не загубят изцяло модерните потребители, използващи Wii.
В този ред на мисли, Nintendo заложи за пореден път на софтуер за масовата публика, който беше основната движеща сила на Wii през 2006 година.
Днес времената обаче са различни – обикновените потребители залагат на таблети и смартфони, когато искат да се забавляват с по-елементарни софтуерни продукти.
Нещо повече, силно прокламираният нов вид управление при Wii U, съчетаващ в едно таблет и стандартен гейм контролер, не беше представен по начин, който да накара моментално обикновения потребител да се запъти към най-близкия магазин с идеята за си закупи следващата конзола на Nintendo.
Управлението при повечето игри изглежда тромаво, не особено интуитивно и най-лошото – безинтересно. Последните три особености почти никога не са били характерни за продукти за Nintendo.
Wii спечели масовата публика и попадна в домовете на почти 100 милиона потребители, именно защото предлагаше интуитивен контрол, даващ на играещия действително ново преживяване при премиерата си през 2006 година. В края на 2012 година, поне на база показаното до този момент от Nintendo, ни очаква сложна колаборация от различени контролни схеми, а това е последното нещо, което някой е очаквал от японския гигант.
Изглежда в желанието си спечели както масовата публика, така и твърдите играчи Nintendo е на път да загуби и двете, още преди Wii U да е направила своята премиера на пазара.
На Е2 2012 година Nintendo изпита генерални трудности да обясни какво точно е Wii U. Пропусна шанса да привлече на своя стана поне един от двата типа потребители – старите играчи, или милионите обикновени семейства, привлечени от гениалната простота на управление, предлагана от Wii.
Компанията показа продължения на най-популярните Wii поредици, като Wii Fitness, Just Dance, разбира се Mario, както и духовното продължение на Wii Sports – Nintendo Land. Японците обаче не успяха да уверят никой защо потребителите трябва да захвърлят своите Wii-та и да инвестират във все още неизвестна сума за Wii U (спекулира се цена около 350 евро). Защо потребител, доверил се на Microsoft или Sony, трябва да има в дома си и Wii U.
Встрани от разочарованието от гейм софтуера, Nintendo обяви няколко приложения за гледане на филми и музика, но истината е, че и в този аспект Sony и Microsoft са значително по-напред с платформите си, съответно от 2005 и 2006 година. Представете си както ще се случи, когато следващата година бъдат представени наследниците на PlayStation 3 и Xbox 360?
Sony and Microsoft does what nintendon't
Теглейки чертата, виждаме, че въпреки всички предварителни обещания Nintendo се опитва да пусне на пазара конзола, която наподобява Wii (дори на външен вид), надявайки се, че обикновен контролер плюс екран ще бъде достатъчен да привлече потребителите на Microsoft, Apple и Sony. Надявайки се да повтори успеха си с Wii.
Остава все още отворен въпросът дали това вече е постижимо. Дали няма и малкото инвестирали до момента външни издатели да избягат от платформата известно време след пускането на пазара на Wii U, имено заради особеностите на контрола, който предлага Nintendo?
Президентът на американския клон на компанията нарича таблетния контролер "Инструмент, обединяващ хората". Голямото предизвикателство пред Nintendo обаче ще бъде да ни увери, че е и инструмент, предначертаваш бъдещето на електронните забавления...