Общият размер на българския IT пазар през 2011 г. се оценява на 947 млн. долара в сравнение с 902 млн. долара за 2010 г. Това се казва в нов анализ на Business Monitor International.
От анализаторската компания очакват средногодишен растеж на сектора от 6% за периода 2011-2015 г., което ще е по-бавен темп на увеличение спрямо предкризисните нива.
Въпреки очакваното повишение през настоящата година потребителите и бизнесът ще бъдат все още предпазливи в своите покупки. Търсене обаче ще има, като за него спомагат пониженията на цените и нарастващата употреба на интернет.
Освен това като важни за развитието на пазара се посочват инвестициите на чуждестранни компании в България, включително в кол-центрове, които генерират ръст на разходите за информационни технологии.
Предлагащите софтуер, хардуер и IT услуги могат да се възползват и възможностите за спечелване на повече клиенти и сред малките и средни предприятия, се казва в доклада.
Очаква се част от инвестициите в сектора да дойдат от плановете на държавата за компютаризация на българските училища и осигуряването в тях на интернет достъп.
Сред производителите на компютри в момента с най-големи продажби на българския пазар са HP, Acer, Toshiba, Asus, Dell и Fujitsu-Siemens, сочат още данните от анализа. Прогнозите само за продажбите на компютри за 2011 г. (настолни компютри, мобилни компютри и аксесоари) са за 696 млн. долара.
Що се отнася до софтуера, оборотите в този сегмент се очаква да са общо 92 млн. долара и да нарастват със средно 9% на година за периода 2011-2015 г.
При IT услугите прогнозираната сума на продажбите за тази година е 159 млн. долара, като тук се очаква най-бърз растеж в бъдеще.