Публикуваното днес от Европейската комисия пролетно издание на Индекса за развитие на пазарите на дребно показва значително подобряване на условията за потребителите в почти всички страни от ЕС след резкия спад през 2009 г.
Индексът обаче потвърждава задълбочаващата се разлика между вътрешната и трансграничната електронна търговия въпреки очевидния потенциал на покупките зад граница по отношение на избора и спестяването на средства.
Проучването показва още, че потребителите са много по-уверени при трансграничното пазаруване, след като са го практикували веднъж. От гледна точка на предлагането съществуват значителни пречки пред трансграничната електронна търговия, като все по-малко търговци на дребно продават извън националните граници в сравнение с 2009 г.
Различия между вътрешната и трансграничната електронна търговия
Индексът показва непрекъснато увеличаване на вътрешната електронна търговия — 36% от потребителите в ЕС са пазарували онлайн от национални търговци през 2010 година, спрямо 34% през предходната 2009 година.
Трансграничната електронна търговия продължава да отбелязва растеж с бавни темпове (9% през 2010 г., в сравнение с 8% през 2009 г.) въпреки ясно изразените ползи по отношение на спестяването на средства и избора, както се вижда в по-ранни проучвания.
Как потребителите възприемат пазаруването онлайн и какъв е опитът им в тази област
Начинът на възприемане на потребителите изглежда е голяма пречка за трансграничната електронна търговия. Сред потребителите, които не са направили трансгранична покупка от разстояние:
- 62 % се опасяват от лъжи и измами;
- 59 % посочват като причина опасения относно това, какво да се прави, ако възникнат проблеми;
- 49 % се обезсърчават от очакваните проблеми при доставките.
Тези опасения обаче са много по-малко разпространени сред потребителите, които в действителност са направили покупки зад граница (съответно - 34 %, 30 % и 20 %).
От потребителите, които вече са направили покупки зад граница, 61 % се доверяват еднакво на трансграничното и вътрешното онлайн пазаруване в сравнение със само 33 % от населението като цяло.
Индексът
Индексът за развитие на пазарите на дребно предоставя данни и предупреждава за евентуални проблеми относно функционирането на единния пазар от гледна точка на потребителите в ЕС, що се отнася до избор, цени и удовлетворение.
Данните се основават на анкети сред потребителите и търговците на дребно, както и на статистически данни, като нивата на доходите.