Новото при генерираните с изкуствен интелект фалшиви рекламни видеа с цел събиране на лични данни или финансови злоупотреби, е че те вече не се публикуват на стената на специално създадената страница в социалната мрежа, а като лента.

Това каза в интервю за bTV радио основателят на "Ние, потребителите" Габриела Руменова по повод актуални видеа с неправомерното използване на образите на популярни личности за представяне на лекарства за ставни проблеми и медикаменти за отслабване. През миналата година отново имаше подобен случай, Софийската районна прокуратура се самосезира, бе образувана преписка и възложена проверка на Дирекция "Киберпрестъпност" към ГДБОП – МВР.

"Възможността за създаване на ленти е една от по-новите функции на Facebook. Тя дава предимства на зложелателите. На първо място, осигурява достигне до повече потребители, без те дори да са последователи на създадената с цел извършването на измамата страница – лентата се визуализира в "нюз фийда" и в полето и "историите". На второ място, такава лента не може да бъде открита при търсене по ключови думи, което затруднява евентуално разследване и искане за сваляне на лентата. Допълнително, все така се разчита и на "спонсорирането" на тези видеа", разказа тя.

Руменова препоръча при попадане на подобно рекламно видео да проверяваме къде е публикувано, как изглежда страницата, стои ли зад него официален източник или не се разбира кой го е генерирал и кой го изпраща към нас. "Когато е замесена популярна личност, е добре на направим контакт с нея или екипа й, за да получим потвърждение дали тя има отношение към тези послания, които се отправят и разбира се, да не разчитаме на някакви магически действия, че даден медикамент или метод може да стопява килограми, да лекува стави или пък по-сериозни заболявания.", посочи още тя.

Друг подозрителен факт е, че фалшивите видеа се публикуват на страници, които са създадени в категории, които нямат нито пряка, нито косвена връзка с темата, която се засяга в рекламата. Например, на страница в категория "Имоти" се публикува видео с реклама на лечебен продукт за стави.

На въпрос как може да се разпознае дали едно видео е фалшиво, Руменова обясни: "Обикновено потребителите на по-ранен или по-късен етап се усещат и се предупреждават един друг. Тук целта е за 24 часа или за една седмица да се достигне до максимален брой хора, като така процентът, който може да се заблуди по този начин, се увеличава. От експертите по кибер сигурност можем да научим това, че видеата, които са генерирани с технологията изкуствен интелект са разпознаваеми по две основни неща. Едното е – трябва да следим внимателно движението на устните, на този етап все още има разминаване и това може да се улови. Другото са пръстите – те все още доста трудно се създават и в движението можем да видим, че някъде не са завършени и това да ни подскаже, че видеото е генерирано с изкуствен интелект. Иначе чисто граматически, когато в тези видеа много често има надписи отдолу, се получават грешки, които подсказват, че най-вероятно е използвана такава технология. При изговарянето ударението върху някои думи не е правилно, това също може да бъде знак."

Според нея, жертва на подобни измами стават потребителите, привлечени с продукти, които не се предлагат в търговската мрежа, представят се за алтернатива на други, легални лекарства и медикаменти и които са уморени от отчаяни опити да се излекуват. "Често се провокира склонността на хората към конспирации, като се твърди, че медицината отдавна е наясно, но медиците и дори техният личен и лекуващ лекар крие от пациента този иновативен продукт, защото това му позволява да се облагодетелства. Много често тези продукти са представени като безвредни, на билкова основа, използват се техники като "свидетелствата на известните личности" и по този начин се дава допълнителна уж гаранция на потребителите, че те са проверени многократно и някой гарантира за тях.", каза още Габриела Руменова.