Новите технологии могат да направят живота на всички по-лесен. Това се отнася и до шофьорите на тежкотоварни камиони, за които е необходимо стриктно спазване на времето за пътувания и за почивка, отбелязват от комисията по транспорт в Европейския парламент.
През юли 2011 година от комисията поискаха промяна в правилата за "шпиониране" в кабината на камионите. Това може да стане чрез нови технически стандарти за дигитален тахограф, който е задължителен всъщност за всички нови тежкотоварни превозни средства от 2006 година насам.
Използването на тези технологии ще помогне за по-стриктно следене на действията на шофьорите и по-лесен контрол от страна на фирмите и регулаторните органи, смятат евродепутатите. Новите устройства могат да предават информация без да се налага превозното средство да бъде спирано за проверка. Така транспортното средство може лесно да бъде проследено и съответно при нарушение – да бъде спряно за по-сериозни проверки.
През миналото лято в комисията по транспорт в ЕП имаше дискусии за сериозни промени в по отношение на правилата за пътуване на тежкотоварните камиони. Една от причините затова е, че често шофьорите пренебрегват времето за почивка в стремежа си по-бързо да стигнат до мястото на доставка. Това обаче е предпоставка за възникване на сериозни пътни инциденти.
Освен дигитални тахографи от комисията предлагат още и използването на глобалните навигационни сателитни системи, които да следят за поведението на шофьорите. Това може да стане от 2020 година.
На много места, разбира се, ще бъде необходимо обучение за експертите как да боравят с техниката, но за анализа на данните навсякъде в ЕС ще бъде необходима една и съща методология, така че не се очакват сериозни проблеми в тази област, допълват от ЕП.
Предложението за промени тепърва обаче ще влезе в пленарната зала. Документът ще мине на първо четене най-рано по време на сесията през септември.