Тазгодишният "Кибер понеделник" (26 ноември) е отбелязал ненадминати по обем продажби в историята на интернет. Данни на технологичния гигант IBM, получени от 500 онлайн ритейлъра, показват, че онлайн пазаруването е било с 30% повече в сравнение последния "Кибер понеделник", който се проведе на 28 ноември 2011 г.
Най-сериозен е бил скокът при пазаруването през мобилните устройства. Продажбите през смартфон или таблет са скочили с цели 70% в сравнение с година по-рано. По данни на анализаторите от ComScore през изминалия понеделник потребителите, участващи в инициативата, са похарчили близо 1,5 млрд. долара за стоки и услуги през интернет. Това превръща "Кибер понеделника" в най-големия шопинг ден в историята на интернет.
По време на пазарната треска потребителите са плащали най-вече за дигитално съдържание и абонаменти (до 28%). Втора по интерес е била потребителската електроника – близо 24% от купувачите са заложили на нея. След това се нареждат компютърният хардуер (основно таблети) с 22%, игралните конзоли и аксесоари (с 18%) и бижутата и часовниците (с 17%).
"Благодарение на увеличаването на онлайн продажбите през множество канали, дигиталният потребител днес заема все по-централно място", коментират от IBM в своя блог.
"Кибер понеделник" е американски маркетингов термин, обозначаващ понеделника, следващ Черния петък – първият петък след Деня на благодарността. Създаден е от маркетингови компании, които се опитват да накарат потребителите да пазаруват повече онлайн.
Дебютът на термина е на 28 ноември 2005 г., когато в Shop.org се появява прессъобщението: "Кибер понеделникът се превръща в един от най-големите дни за пазаруване в годината".