Коледните и новогодишни празници вече чукат на вратата, а с тях и планираните почивки, с които стотици хиляди българи ще се възнаградят за работата през годината. По данни на Института за оценки и анализ в туризма 540 000 българи ще пътуват по празниците, като 110 000 от тях – в чужбина, предава бТВ.
90 000 души у нас ще слеят коледните и новогодишните празници и вероятно ще бъдат някъде извън дома.
Паралелно с това тази година се наблюдава поскъпване в цените на офертите, като експерти го изчисляват в рамките на 7-11%.
Разходите в България за почивка на човек от Института за оценки и анализ в туризма изчисляват на 316 лв., или 1 264 лв. за четиричленно семейство.
В чужбина цената на човек е по-висока – 530 лв., а за четиричленно семейство – 2 120 лв.
Предпочитаните дестинации за отмора у нас традиционно остават курортите в Централна и Югозападна България, както и морските курорти.
По Коледа и Нова година отново най-голям брой българи ще пътуват за Турция, Гърция, Италия, Македония, Сърбия, Германия и Испания. Характерно за дестинации като Германия и Испания например е българската диаспора там и фактът, че по това време на годината много българи пътуват, за да прекарат празниците заедно със своите близки.
Въпреки липсата на изненади сред предпочитанията на потребителите, не липсват и изключения. Сред най-екзотичните дестинации тази година са Аржентина, Уругвай и Чили като цената за такова пътуване е 6 590 лв.
Какво трябва да знаем, ако ни предстои пътуване със самолет?
За да не се превърне пътуването по време на празниците в кошмар, за който не искаме да си спомняме, трябва да знаем какви са правата ни в случай на некоректност от страна на авиокомпанията, с която пътуваме, припомнят от предаването "Чети етикета" по бТВ.
Ако например при кацане получим куфара си счупен, трябва веднага да направим рекламация, съветва председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Такава може да се направи на гишето на съответната компания на летището, като е хубаво да имаме и документ за самия куфар – кога и къде е купен и колко струва. Ако поради някаква причина нямаме такъв документ, може да потърсим онлайн – обикновено производителите качват на сайтовете си информация за всеки продукт, неговия модел и колко струва.
Не бива да се подценява и вероятността полетът да закъснее – обстоятелство, което със сигурност може да обърка плановете ни за почивка. Потребителите следва да знаят, че ако при пристигане полетът закъснява с над 3 часа, компанията трябва да компенсира пътниците. Ако става въпрос за разстояние до 1 500 км, обезщетението е 250 евро. От 1 500 до 3 500 км в рамките на ЕС – 400 евро. Ако разстоянието на полета, който не пристига по график, е над 3 500 км извън ЕС, обезщетението в размер на 600 евро.
Право на обезщетение имаме и в случай, че полетът ни закъснее: "Ако самолетът не се вдигне повече от пет часа, то тогава пътниците имат право да се откажат изобщо от пътуването и авиопревозвачът е длъжен в 7-дневен срок да им възстанови средствата за платените билети. Ако все пак те предпочетат да премаршрутират с варианти, предложени от авиокомпанията, те имат право на настаняване в хотел, на храни и напитки и съответни на пълната информация през кои точки ще бъде извършено това премаршрутиране и така нататък”, посочи Маргаритов.
Всеки пътник може да изчисли какви обезщетения му се дължат в случай на закъснение на сайта на Европейския потребителски център.