В рамките на две седмици пътуващите в Европейския съюз ще могат да възстановяват парите си за отменени полети. Това обещава мащабен законопроект, одобрен от Европейската комисия (ЕК), чиято цел е да измени някои от действащите в момента правила за пътуване със самолет, влак, кораб или автобус и да засили правата на пътуващите в рамките на съюза. Въпреки Брекзит защитите ще обхванат дори британците, ако използват базиран в ЕС превозвач.
Новите правила включват разяснения относно възстановяването на разходите след анулиране, по-гладки пътувания при използване на различни доставчици и защита на пътниците на организирани екскурзии. Те се основават на уроците, научени по време на COVID пандемията. Писани са и с оглед на шокиращия фалит на туристическата компания с над 170-годишна история "Томас Кук”, също през 2019 г. Тогава не само пътниците, но и целият транспортен сектор пострада от настъпилия хаос.
Избухването на пандемията доведе до масово анулиране на туристически пакети и до преустановяване на нови резервации. Това създаде огромен натиск върху ликвидността на туроператорите (според данни на ЕК 99% от тях са малки и средни предприятия - б.а.).
По онова време на много пътуващи не бяха възстановени авансовите плащания за отменените екскурзии. При други пък се получи огромно забавяне - парите бяха изплатени, но значително по-късно от установения според европейското законодателство 14-дневен срок.
Това наложи през май 2020 г. Еврокомисията да приеме препоръка относно раздаването на ваучери и да наблегне на това как те да станат по-привлекателни за потребителите. В нея беше записано и да се предостави защита на клиента в случай на несъстоятелност на организатора.
Туризмът играе важна роля в световната икономика, като представлява над 10% от световния брутен вътрешен продукт. Преди пандемичните ограничения
65% от европейците са пътували поне веднъж годишно
с цел туризъм, пише в доклада на ЕК.
Настоящите изменения целят ЕС да бъде по-подготвен за евентуална бъдеща криза. Те обаче ще подобрят прилагането на Директивата за пакетните туристически пътувания и при обичайни обстоятелства. Оценката на ЕК за настоящите правила показва, че законодателите само частично са постигнали целите си и са удовлетворили нуждите на потребителите и търговците.
Много примери от практиката показват, че по време на пътувания, особено със самолет, има забавяния с часове. Все по-често по летищата дори няма представител на авиокомпанията, който да уведоми хората за възникналата ситуация и да успокои тревогите им. А понякога заради метеорологични условия пътниците остават блокирани с дни и спят буквално на пода. Хора разказват за случаи, в които за над 4-часово закъснение на полет са
обезщетени с ваучер от едва 15 евро
- сума, с която трудно човек може да се храни и да си вземе напитка.
ЕС вече има работещи механизми относно правата на пътниците и те се признават в целия свят. Европейците имат право на премаршрутиране, възстановяване на разходите, обезщетение и/или помощ (в зависимост от обстоятелствата) при нерегулярност на пътуването. Въпреки това все още има пропуски в действащите правила. Затова ЕК настоява за преразглеждане.
Промените ще бъдат в три ключови направления: засилени права на пътниците, защита на пътуващите с туроператор и информираност.
Комисията иска да допише съществуващото правило за възстановяване на суми за отменени полети в срок от 14 дни. То ще важи дори ако пътниците са закупили билета от туристически агент. В този случай превозвачите и другите доставчици на услуги трябва да възстановят разходите на агентите в рамките на 7 дни, за да може след това те да се разплатят в срок с клиентите.
Предвижда се също авансовите плащания, извършвани от пътуващите за пакетни туристически услуги, да
не надвишават 25% от цената
на пакета. Изключение ще са само случаите, в които първоначалните разходи са прекалено големи - например туроператорът предварително да трябва да заплати целия билет.
Когато авиокомпаниите предлагат ваучери, те трябва да изяснят, че клиентите могат да настояват за възстановяване на средства. Стойността на ваучерите ще бъде връщана автоматично, ако не бъдат използвани преди края на срока им на валидност.
За първи път се обмисля и защита на пътниците, които комбинират различни видове транспорт. ЕК иска пътниците да намират по-лесно информация в реално време и да имат достъп до актуална информация при закъснения и отменени пътувания.
Ще се обявява също дали във влака има места
за велосипеди, както и дали е достъпен за хора с намалена подвижност.
Ако пък на някого му предстои полет с прекачване, по новия закон той ще трябва да е уведомен колко време ще му е нужно, за да се придвижи и да не изпусне трансфера си. Когато са купили мултимодално пътуване по силата на един договор за превоз (т.е. - един билет за пътуване с няколко вида транспортни средства), потребителите ще имат право на помощ от превозвача, в случай че пропуснат връзка.
Пътниците с увреждания или с намалена подвижност ще бъдат подпомагани в точките на свързване от превозвачите и операторите на терминали, когато пътуват по силата на един договор за превоз или през мултимодални пътнически центрове. Ако пък авиокомпанията задължава такъв пътник да бъде с придружител, тъй като той се нуждае от помощ, за да спази изискванията за авиационна безопасност (например да постави предпазния колан), то тя ще бъде задължена да превози придружителя безплатно и при възможност да ги настани един до друг, пише "24 часа".