Сезонът на летните отпуски вече настъпи. Недобрите условия в хотела, некачествената храна и лошо обслужване могат да провалят почивката ни. Какво да направим, ако това, което получаваме като услуга и продукт по време на ваканцията ни, не отговаря на това, което сме очаквали и за което сме платили?
Органът, който следи за нарушения на правата ни по време на лятната отпуска, е Комисията за защита на потребителите. Тя има отворени приемни във Варна, Бургас, Созопол, Албена, Златни пясъци и Слънчев бряг.
Какви са най-честите нарушения на туристическите ни права?
Най-често оплакванията на туристите са за несъответстие между това, което са видели в рекламата за дадения туристически продукт и това, което е на място, обясни Христо Трендафилов от Комисията за защита на потребителите пред TV7.
Често се рекламира, че даден хотел е 4-звезден и очаквате да получите услугите, които съответстват на тази карегория, но отивайки на място, виждате, че хотелът е 3 или 2 звезди.
Понякога е обявно, че хотелът предлага паркинг и интернет, а на място се оказва, че няма. Друго нарушение е липсата на грамаж в менюто на заведенията за хранене и развлечения пък разминаване в цената, която е обявена в менюто и това, което идва като сметка.
Оператори обещават допълнителни екскурзии при пакетни почивки, а когато се отиде на място се оказва, че или ги няма, или трябва да се плащат допълнително, обясни Трендафилов.
Какво да направим, ако правата ни са нарушени?
Първо разговаряйте самия хотелиер или ресторантьор, за да се опитате с него да постигнете решение на проблема. Този начин е най-бърз и удачен, съветва експертът. Ако не успеете да постигнете споразумение, обърнете се към КЗП, която да извърши проверка. Трябва да подадете сигнал или жалба в комисията - може по електронен пътили в офисите ѝ. Проверката се извършва в срок от един месец по закон. Комисията извърва и превантивен контрол в хотели и заведения в разгара на летния сезон.
Може ли да си вземем парите обратно?
Комисията за защита на потребителите може да санкционира търговец (глобите за нелоялна търговска практика са от 1000 до 10 000 лева), но не може да го задължи да върне парите на клиента, обясни Тредафилов. Тя съдейства само за доброволно решаване на спора. Ако такова не бъде постигнато, може да се стигне до съд. Първо се опитайте да постигнете договорка на място, посъветва експертът.