Когато пътуваме за страна от Шенгенското пространство, минаваме граничен контрол. Граничен полицай ви взема личната карта, сканира я и ви казва дали може да продължите, или се налага да ви спрат.
С причисляването на страната ни към т.нар. Въздушен Шенген, или Еър Шенген, тази проверка ще отпадне и българите ще влизат в чужда държава директно със слизането си от самолета и преминаването през летището.
Промяната ще стане, ако Австрия реши да облекчи ветото, наложено върху България и Румъния за влизане в Шенген, или ако направо го вдигне. Въздушен Шенген е неофициално понятие и не ни прави член на Шенгенското пространство. Единствено ще ни облекчи пътуването със самолет до други страни от Шенген, но трябва да сме подготвени, че проверките за сигурност на летището - скенери и проверки на багаж, остават в сила.
Въздушният Шенген облагодетелства туристите, но проблемът с огромните опашки и тромавите процедури на сухопътните граници ще останат. И това ще продължава да носи негативи на икономиката. Затова може да се каже, че предложението на Австрия ще облекчи пътуванията със самолет на всички нас, но няма да окаже положителен ефект върху бизнеса.
Важно уточнение за момента е, че Шенгенската зона обхваща само имиграционния контрол, докато ЕС на практика е митнически съюз. Следователно не е необходимо да преминавате през митница, когато пътувате между шенгенска и нешенгенска държава от ЕС, но ще трябва да преминете през имиграционния контрол, ако отивате по земя от България към Германия и обратно например.
Шенгенското пространство позволява на гражданите на ЕС да пътуват свободно през държавите членки без граничен контрол, което води до ползи за гражданите и бизнеса. Гражданите на държави извън ЕС също могат да се възползват от предимствата на Шенгенското пространство чрез стандартни визови правила, включително транзит и краткосрочен престой.
В момента 27 страни са членки на Шенген - Австрия, Белгия, Чехия, Хърватия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Исландия, Италия, Латвия, Лихтенщайн, Литва, Люксембург, Малта, Холандия, Норвегия, Полша, Португалия, Словакия, Словения, Испания, Швеция и Швейцария.
Швейцария, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн прилагат шенгенските правила, въпреки че не са членки на ЕС. Монако, Сан Марино и Ватиканът също са с отворени граници, макар да не са част от пространството. Външните граници на Шенгенската зона се простират на разстояние от 50 000 км, като 80% са водни, а останалите 20% са сухопътни. Тази област включва стотици летища и морски пристанища, множество сухопътни пропускателни пунктове, площ от 4,4 млн. квадратни километра и население от над 423 млн. граждани. Името на споразумението от 1985 г. произлиза от мястото му на сключване - люксембургското село Шенген.
За да стигнем до Въздушен Шенген, Австрия има изисквания към нас като трикратно увеличаване на мисията на Фронтекс в България, като средствата за инфраструктурата за защита на границите трябва да бъдат осигурени от Европейската комисия; засилен граничен контрол между България и Румъния и между Унгария и Румъния; изпращане на австрийски съветници по въпроси, свързани с документите, които да работят с екипите на летищата в Букурещ и София; приемане на търсещи убежище, по-специално на афганистанци и сирийци, от Румъния и България.
Премиерът акад. Николай Денков обаче заяви, че една страна не може да поставя допълнителни условия за влизането ни в Шенген и България ще настоява да ни приемат без нови изисквания. Още повече че всички останали страни в ЕС и Шенгенското пространство са категорични, че страната ни, както и Румъния отдавна сме изпълнили официалните условия за членство. До края на годината се очаква и нидерландският парламент - страната, която доскоро единствена ни спираше за свободното за движение пространство, да вдигне ветото за влизането ни в него. До последния ден на тази година ще работим за това да влезем в Шенген, при това без нови условия, категоричен бе в последните дни премиерът Денков, пише "България днес".