Българският туристически бизнес има един много къс, нисък хоризонт на мечтите си и това е вярно и за хотелиерите, и за всички останали. Мислене в по-зелена посока има, но примерите за реализирани инвестиционни проекти с мисъл за енергоспестяване и природощадящ туризъм се броят на пръстите на едната ръка.
Такова мнение изрази в интервю за BizNews Любомир Попйорданов, говорител и бивш председател на Управителния съвет на Българската асоциация за алтернативен туризъм.
Къщите за гости, сертифицирани със знака "Зелена къща”, в най-голяма степен са обвързани с този проект, посочва той.
Според Попйорданов при хотелиерите отрезвяването не е настъпило с настъпването на кризата, но тя е завъртяла кранчетата на всички видове парични потоци и с това са спрели и щетите върху природата.
"Бизнесът не вижда интерес в опазване и разширяване на защитените територии, по скоро – както в случая с Юлен и Витоша ски, бизнесът е готов да манипулира обществото с всички средства", смята Любомир Попйорданов.
На въпрос до какво е довело презастрояването по Черноморието и в зимните курорти той отговаря категорично: "до свръхпредлагане".
Според него се наблюдава критична незаетост на хотелиерската база – на годишна база средно под 25%, до нелоялна конкуренция към малките бизнеси (големите хотели свалят цените си до тези на къщи за гости) и най вече до унищожаване на невъзстановим природен ресурс, загуба на пейзаж и на качество не само за туризма, но и качество на средата за живот.
"Изобщо, една огромна загуба и обричане на бъдещето на тези зони, които при социализма поне имаха някакво интелигентно планиране и благоустрояване. Не всичко е загубено, но държавата не може да бъде повече статист, а трябва чрез различни инструменти да се намеси и да накаже, да даде знак, че я има", посочва Попйорданов.
За зеления туризъм, идеите на британци да изграждат къмпинги у нас и тенденциите в сектора – в пълното интервю с Любомир Попйорданов