През този сезон в Комисията за защита на потребителите (КЗП) постъпват повече сигнали срещу некачествени услуги, които туристите получават по плажовете. Това се дължи не само на нарушаването на правата им, но и на разкритите временни приемни на КЗП по морските курорти. Това става ясно от думите на председателя на Комисията Димитър Маргаритов.
"Благодарение на това, че открихме приемни по Черноморието, започнахме да получаваме и жалби и сигнали, които касаят услуги, предлагани от търговците на самия морски бряг”, коментира той пред БГНЕС. Шефът на КЗП даде пример с отдаваните под наем съоръжения от типа на джетове. Сигналите на туристите касаят липса на съществена информация, включително по отношение на цените, но и такава, която касае безопасната експлоатация на съответното съоръжение.
"Важно е да има табло с информация за начините, по които се експлоатира съображението, опасностите, които могат да дебнат гражданите във връзка с експлоатацията, продължителността на предоставянето на услугата и цената, срещу която се ползва съответното съоръжение”, коментира Маргаритов по отношение на изискванията за информацията, която трябва да предоставят търговците при отдаването под наем на подобни съоръжения.
Комисията е констатирала нарушения, свързани с липсата на част от тази информация при някои търговци. Други постъпващи в институцията сигнали касаят определени разминавания по отношение на предлаганите в някои места за настаняване услуги с това, което е било очаквано и реално предоставеното.
Новото, което констатират инспекторите през този сезон, е че в редица случаи не е предоставена възможност за равен достъп до хотелите на хора с увреждания. Във ведомството постъпват по-често сигнали от български граждани, които във връзка с проблеми, които те са срещнали на територията на страната. Има и случаи, в които българи са се сблъскали с проблеми по време на пътуване в чужбина или при съприкосновение с чужди търговци. "В тези случаи ние също бихме могли да им помогнем, тъй като към КЗП функционира Европейски потребителски център. Той е част от цяла мрежа бюра на територията на ЕС, които могат да осъществяват и помежду си, и с чуждестранни търговци сравнително бърза и лесна комуникация за решаване на възникнали потребителски спорове.”, допълни ръководителят на ведомството Маргаритов. При проблеми чужденците се обръщат предимно към туроператора, който е организирал ваканцията им.
По думите на Маргаритов Комисията смята да развие като свой приоритет инициирането и провеждането на кампании, които имат за цел повишаване информираността на потребителите, за да може както самите те да са наясно с това какви са правата им и в някакъв начален момент, когато възникне проблем, да се опитат да ги защитят, така и да знаят и ние да сме много по-близо и по-достъпни за тях, че когато има проблем, ние ще окажем съдействие.