В близко бъдеще заведенията, които предлагат храна от качествени продукти и напитки ще получават специален знак. Той ще посреща гостите на вратата и така те лесно ще разбират, че ще хапнат отлични специалитети, приготвени от традиционни български продукти, отговарящи на стандарта БДС. Преди да получат съответната "звезда”, заведенията ще бъдат проверени дали отговарят на критериите да я притежават. Това е записано в подписания днес между Министерството на туризма и Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) и девет браншови организации на български производители на храни и напитки Меморандум за сътрудничество. На събитието присъства и министърът на земеделието и храните Десислава Танева.
Специалния знак, който все още не е избран какво ще представлява, ще се нарича "Етикет за качество в туризма”. Достъп до него ще има всяко заведение или хотел, без значение дали е луксозен ресторант или обикновена пицария, стига да има желание да го получи и да отговаря на заложените критерии, които ще бъдат строги. До края на годината да бъдат разработени и представени всички детайли, свързани с неговото получаване и прилагане, като те залегнат и в промените в Закона за туризма, обясни ресорният министър Николина Ангелкова, която сложи подписа си под меморандума. Тя подчерта, че целта е да бъдат насърчени тези представители на бранша, които предлагат повече и по-разнообразни услуги извън разписаните в закона и наредбите.
"Качеството в туризма не е само добрата материална база, но и услугите, които се предлагат на място. Чрез доброволния етикет за качество ще се направят много по-видими представителите на бранша, които предлагат нещо повече на своите гости, което ще насърчи и конкурентоспособността в сектора", отбеляза още Ангелкова. Тя подчерта, че при подготовката на знака за качество ще се вземат предвид добрите практики във водещи туристически страни и Кодексът за качество и етика на Световната организация по туризъм. Промените няма да предизвикат допълнителни тежести за бизнеса, а напротив, ще облекчат дейността му.
Ангелкова припомни, че по отношение на висококачествените услуги в сектора имаше много добри резултати през 2015 г. В 4 и 5-звездните хотели бяха реализирани над 11 млн. нощувки, което е 4% ръст спрямо 2014 г. и е над половината от всички нощувки в страната. "Тук са отседнали над 3 млн. души, т.е. 7% повече спрямо 2014 г., а приходите от нощувките им регистрират увеличение от близо 10%”, отбеляза още Ангелкова.