Сувенири, вдъхновени от протестите в парка Гези и площад Таксим, увеличиха приходите от продажби на турските търговци. Сред най-продаваните са тематични тениски и чаши, информира БТА. Първоначално сувенирите са се раздавали безплатно на протестиращите, но в момента търговците се опитват да покрият реализираните загуби.
Сред най-разпространените лозунги върху тениските са "Съпротивлявай се, Гези!", което е комбинирано със синята птичка, символ на социалната мрежа Twitter. "Аз съм алкохолик!" пък напомня за думите на турския премиер Реджеп Тайип Ердоган, нарекъл протестиращите пияници.
Тениските струват 15 турски лири, което е около 6 евро, а тематичните чаши се продават за 12 турски лири или малко под 5 евро.
За разлика от продажбата на чаши и на тениски, някои стоки са създадени направо, за да помагат на хората, задържани по време на протестите.
Дизайнер например пусна на пазара платнени чанти с най-прочутите снимки от протеста. Целта е да използва събраните от продажбата средства, за да помогне на арестуваните жени да си купят стоки от първа необходимост.
В книжарниците първите книги за протестите се радват вече на небивал успех.
Препечатвана за 11-и път за по-малко от месец, книгата "Тридесетте дни, които разтърсиха Турция - съпротивата от парка Гези" на Емре Конгар и Айкут Кючюккая жъне изключителен успех.
Освен подробния разказ за протестите, книгата изучава и протестното движение и цитира допитване, според което близо 60% от протестиращите са се присъединили към протестното движение, защото са усещали как техните свободи намаляват с всеки ден. А 69% от тях пък казват, че се информират и мобилизират за протестите в социалните мрежи. Допитването е направено на 6 и 7 юни сред 4 411души.
Ползи извличат и медиите. Така например се продават много повече седмичници, които излизат с корица, свързана с Гези.