Функционална грамотност ли? 22% двойки по математика и 16,8% по БЕЛ

Децата ни не знаят правилата и затова променят цели текстове, показват резултатите от външното оценяване след 7 клас

по статията работи: Цанка Донкова | 05.06.2014 | 15:00

Препъникамъкът за седмокласниците тази година се оказаха запетайките и триъгълниците. Това сочи анализ на резултатите от Националното външно оценяване, представен днес в МОН.

Общият брой ученици, които са се явили на изпита по БЕЛ е 58 308 души, от които 9805 души имат слаби оценки. Изчисленията показват, че те са 16,8%. Децата, положили изпита по математика са 58 026, като процентът на "двойките" при тях е около 20%.

Въпреки това от МОН посочват, че тази година децата са се представили много по-добре по математика в сравнение с предходната 2013 г., макар че скалата за оценяване е завишена с 2 точки.

"През 2010 г. "тройката" за външното оценяване в седми клас се е оценявала с 14 точки, през 2011 г. - с 16 точки, през 2012 и 2013 г. - с 18 точки, а през тази година вече 20 точки са за "тройка", обяви министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова. По нейно мнение това означава, че и учителите, и учениците са се мобилизирали.

Министърът обясни, че повишаването на скалата за оценяване в седми клас с две точки е било заради подготовката на учениците по т.нар. функционална грамотност.

Клисарова припомни, че на външното оценяване по български език и литература (БЕЛ) и по математика има два модула и отбеляза, че се повишава броят на седмокласниците, които участват и във втория модул по двата предмета, който е и по-труден.

Най-много ученици са се явили на изпита по БЕЛ - 97%. Най-малко са децата, положили изпита по чужд език – 56 807.

Тази година по-голям е процентът на момчетата, които са участвали в оценяването – 51,47.

Оценяването за седмокласниците по български език и литература бе в две части - едната бе задължителна за всички и включваше тест с 25 въпроса, а втората бе за кандидат-гимназистите. Децата трябваше да направят преразказ върху непознат текст от името на герой. Тази година се падна "Снежният човек и врабчето" от Светослав Минков, а учениците трябваше да преразказват от името на врабчето.

Анализът на резултатите показва, че максимален брой (65) точки са получили 79 деца, а отличните оценки са получили 4694 души. Без нито една точка са 129 ученици.

От положилите и допълнителния модул деца, максимален брой точки (100) са получили 8, като няма нито един без точки.

Резултатите показват, че затрудения децата са получили при различаване на подчинено подложно от подчинено допълнително изречение, не са различавали глаголните форми. Проблем са е оказала и пунктуацията.

Интересна подробност се оказва изобретателността на децата. При една от задачите, в която е трябвало да редактират текст с грешки, когато са срещнали затруднения с пунктуацията или правописа, част от децата са парафразирали. "Добър подход, макар че не дава точки и не показва компетентности", коментира Евгения Костадинова - директор на Дирекция "Образователни програми и образователно съдържание".

Ситуацията при изпита по математика сочи, че децата са изпитвали традиционно повече проблеми с геометрията, отколкото с алгебрата. Част от тях не са се справили с чертането на равнобедрен тъпоъгълен триъгълник.

Като положителна тенденция от МОН посочват, че децата тази година са се справили по-успешно с разчитането на диаграми.

"На това се набляга в последните години при създаването на тестове", обясниха от МОН. От ведомството уточниха още, че задачите тази година не са били по-лесни, макар че скалата е завишена и това не може да бъде причина за по-високите резултати.

Анализът на резултатите посочва още, че най-добри са постиженията на учениците в София, Смолян и Варна, а най-слаби са в Пазарджик, Разград и Плевен.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


10 tedka todorova 05.06.2014 | 18:42
Ама обаче те и всяка година вдигат критериите и точките, което спрямо децата, които се явяват на матури след седми клас не е често, защото има разделение. Не че одобрявам ниските резултати, далеч съм от тази мисъл, но нека не променят всяка година точките.
9 final solution 05.06.2014 | 17:53
Много са двойките по математика. Твърде много, по моето скромно мнение. Това не е добре. Математиката е във всичко което ни заобикаля, ако децата не го разбират, то това никак не е добре
8 Натали Виденова 05.06.2014 | 17:22
Децата ни не знаят правилата и затова променят цели текстове"- ох ох не е добре работата щом това са показали резултатите.
7 Дива Самодива 05.06.2014 | 16:28
Е поне не е по-ниско нивото от миналата година. Да се надяваме, че ще има по-добри и по-значителни промни в образованието занапред.
6 Petar Petrov 05.06.2014 | 16:21
Ужас, резултатите са страскащи, но не и неочаквани, предвид подготовката, която получават децата в училищата и мотивацията им за учене, която е занижена, това е просто очакван резултат.
5 Juja Jujkova 05.06.2014 | 15:48
Така е защото децата вече не пишат текстове НА РЪКА и не четат книги. Губи се тренировката им да умеят да пишат правилно, да подреждат изречения и да анализират текстове, което е много показателно за разбирането им за живота и уменията им напред. Няма такова значение, кое е сложно подчинено изречение и прочие. Но трябва да знаят къде се поставят запетайки и къде не, и да умеят да пишат смислово.
4 Вяра Петрова 05.06.2014 | 15:47
честно да ви кажа и по мое време нямаше по-различни резултати,ама тогава нямаше интернет за да се появяват такива квалификации. винаги ще има силни и слаби ученици.
3 mariyna todorova 05.06.2014 | 15:39
За съжаление от няколко години насам виждаме тази тенденция нивото при децата да пада все повече и повече, а в същото време и програмите им бяха облекчавани на няколко пъти.
2 Ivelina Chervenkova 05.06.2014 | 15:33
И в крайна сметка какви са преобладаващите оценки понеже от всичко написано и казано не ми става много ясно. Надявам се, че положителните са много повече.
1 Ема Маринова 05.06.2014 | 15:02
Те от МОН не знаят,та седмокласниците!

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • Сега "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.16...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.69
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.