Забрана за автомобили в пространството около столичния храм-паметник "Александър Невски”, тунел за автомобилите под пл. "Александър I”, парков комплекс по поречието на Перловската река и не на последно място – превръщането на ул. "Граф Игнатиев” в пешеходна зона. Това са част от амбициозните проекти, кандидатстващи за промяна на облика на столицата ни през следващите няколко години.
Ако се реализират, биха довели до повече чист въздух за столичани, повече пешеходни зони и зеленина в центъра на столицата Плановете бяха представени в петък (24 януари), след като арх. Георги Бакалов, председател на 15-членно жури, официално обяви победителите в конкурса за нов облик на града.
Идеите на архитектите предвиждат преустройство на четири зони от центъра на София. Зона 1 включва района около Орлов мост, Перловска река и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви” до бул. "Драган Цанков”. Идеята, която ще бъде бъде реализирана там, предвижда речното корито да се изпълни с вода и "каналът” да се превърне отново в красива река, пространствата около която да бъдат озеленени.
В Зона 2 влизат ул. "Граф Игнатиев" и пл. "Славейков", ул. "Цар Иван Шишман”. За тези пространства архитектите са предложили на първо място "Графа” да стане пешеходна улица, да се променят изцяло настилките и да се монтира енергоефективно осветление. От друга страна ще бъдат преосмислени функциите на двата пазара – на пл. "Славейков” и този за плод и зеленчук до църквата "Св. Седмочисленици”. Трамваите обаче ще продължат да минават по улицата.
Третата зона включва Градската градина, пл. "Александър I", бул. "Цар Освободител". Идеята е градинката пред Народния театър "Иван Вазов” да се преустрои, да завземе дори пътното платно на бул. "Цар Освободител”, а автомобилите да минават отдолу през тунел.
Последната Зона 4 включва градината "Кристал", пл. "Народно събрание”, бул. "Цар Освободител” и пл. "Алекдсанрър Невски”. Основното в това предложение е, че пространството около храм-паметника ще се затвори за автомобили и ще стане напълно пешеходно. Под площада пред Парламента пък се предлага да се изгради паркинг.
Повече по темата, както и изображения на амбициозните проекти можете да намерите в Econ. bg.