Найденов: Не знам за иск от пчелари срещу МЗХ

Министърът даде коментар относно Наредбата за директни доставки на суровини от животински произход

по статията работи: iNews.bg | 09.09.2011 | 10:15

Не съм уведомен от Дирекция "Правно-нормативни дейности" за заведен иск срещу Министерство на земеделието и храните (МЗХ) по отношение на Наредба 26 За специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход. Така отговори министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов на въпрос на iNews.bg относно спорния член 9 на въпросната норма, който разгневи пчеларите у нас.

Не мога да коментирам нещо, което не знам, че е факт, каза още Найденов, визирайки липсата на информация относно съдебния иск. Той добави, че когато е писан текста на въпросната наредба, са събирани мненията на производители на суровини и храни от животински произход. Големият проблем по отношение на пчеларите е, че имат твърде много браншови организации и няма как да удовлетворим исканията на всяка една от тях в наредбата, уточни Найденов.

Ако пчеларите представят адекватни доводи относно наредбата, можем да я променим, сподели земеделският министър. "Наредбата не е библия, за да не се променя векове", бяха точните думи на Найденов.

Член 9 на Наредба 26 За специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход уточнява изрично какво количество технологично непреработен пчелен мед представлява "малко количество суровина". Точният текст гласи: Малки количества технологично непреработен пчелен мед са количества, които не надвишават 40 % от годишния добив на пчелина, но не повече от 2000 кг.

Именно против ограничението от 40% се обявяват от Асоциацията на пчеларите-професионалисти. Отделно те недоволстват и по отношение на механизма за доставки на мед от производителя, които урегулиран с член 11 на наредбата. Според него директните доставки на малки количества пчелен мед могат да се извършват само до базари, тържища, пазари и обекти за търговия на дребно с изключение на търговските вериги, които извършват директна доставка за крайни потребители.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


7 Мирослав Балчев 12.09.2011 | 11:13
МЗХ са редовно призовани за делото. Това е видно от справката, която направих и която всеки може да направи в електронното деловодство на Върховния административен съд. Делото е с номер 5693/2011 г. и в сайта на ВАС е отбелязано, че съобщението за това дело е получено на 12.05.2011 г. от юристконсулт Филева.
6 Мирослав Балчев 10.09.2011 | 17:52
Ограничителният характер на Чл. 9 от Наредба 26 е безспорен. Ограничителен и то на две нива - относително и за по-сигурно и абсолютно. За да не се измъкне някой от така заложения капан Чл. 11 пояснява какво пък може да стане с 60% процента пчелен мед: Чл. 11. Лицата, извършващи директни доставки на пчелен мед, водят дневник, който съдържа: 1. добитото количество пчелен мед по партиди; 2. реализираното за директна доставка количество мед по партиди и място на доставката; 3. предаденото количество пчелен мед по партиди на преработвателно предприятие чрез приемно-предавателния протокол; 4. количество пчелен мед, използвано за подхранване на пчелните семейства. Просто е като фасулско семе, че основната произведена част от продукцията нормативно се отнема от пчеларя - производител не само на мед, но и на много от храните чрез опрашителната дейност - и се предоставя почти даром на преработвателите за дейност, която по отношение на зарзавата може да има някакви основания /консервация/, но за меда е не само излишна, но дори и вредна. НЯМА КАК СЛЕД ПРЕРАБОТКА МЕДЪТ ДА СТАНЕ ПО-ДОБЪР ОТ ОРИГИНАЛА. Като член на Работната комисия, представител на Националната асоциация на пчеларите - професионалисти разполагам с всички варианти на трансформация на Наредбата и мога да заявя категорично следното: 1. Това, което сме съгласували в хода на работата на нарочно създадената комисия няма нищо общо с публикуваната в този и вид Наредба. 2. В работата на Комисията участваха представители на почти всички съществуващи към момента пчеларски организации. Нито една от тях не е искала да има такъв ограничителен текст под формата на чл. 9 най-вече. Нека в публичното пространство да прозвучат имената на тези пчеларски организации, които подкрепят Наредбата в този и вид. Доколкото разбирам в МЗХ имат информация кои организации са "ЗА". Да кажат кои са. 3. Многократно министерството е информирано от пчеларските организации, че "Новата Наредба - ново недомислие" /Пчеларски вестник, бр. 37 /315/, вестник "Пчели" 22 (196) и т.н. Какви още аргументи трябва да се извадят, за да се промени Наредбата и да отпадне това количествено ограничение. Да се поставят акценти върху условията на производство - ДА! Но да ти отнемат продукцията и да я пренасочват по други канали без обществена полза и по-скоро във вреда на обществото - категорично НЕ! Нека съдът се произнесе. Тогава ще ми стане ясно доколко правилно съм разбрал демокрацията, свободното движение на стоки, капитали, труд и др. масово прокламирани европейски ценности. В този и вид, в раздела Пчеларство Наредбата, според нас, не е в обществена полза и трябва да се промени.
5 Мирослав Балчев 10.09.2011 | 17:39
Ограничителния характер на Чл. 9 от Наредба 26 е безспорен. Ограничителен и то на две нива - относително и за по-сигурно и абсолютно. За да не се измъкне някой от така заложения капан Чл. 11 пояснява какво пък може да стане с 60% процента пчелен мед: Чл. 11. Лицата, извършващи директни доставки на пчелен мед, водят дневник, който съдържа: 1. добитото количество пчелен мед по партиди; 2. реализираното за директна доставка количество мед по партиди и място на доставката; 3. предаденото количество пчелен мед по партиди на преработвателно предприятие чрез приемно-предавателния протокол; 4. количество пчелен мед, използвано за подхранване на пчелните семейства. Просто е като фасулско семе, че основната произведена част от продукцията нормативно се отнема от пчеларя - производител не само на мед, но и на много от храните чрез опрашителната дейност - и се предоставя почти даром на преработвателите за дейност, която по отношение на зарзавата може да има някакви основания /конкервация/, но за меда е не само излишна, но дори и вредна. НЯМА КАК СЛЕД ПРЕРАБОТКА МЕДЪТ ДА СТАНЕ ПО-ДОБЪР ОТ ОРИГИНАЛА. Като член на Работната комисия, представител на Националната асоциация на пчеларите - професионалисти разполагам с всички варианти на трансформация на Наредбата и мога да заявя категорично следното: 1. Това, което сме съгласували в хода на работата на нарочно създадената комисия няма нищо общо с публикуванат в този и вид Наредба. 2. В работата на Комисията участваха представители на почти всички съществуващи към момента пчеларски организации. Нито една от тях не е искала да има такъв ограничителен текст под формата на чл. 9 най-вече. Нека в публичното пространство да прозвучат имената на тези пчеларски организации, които подкрепят Наредбата в този и вид. Доколкото разбирам в МЗХ имат информация кои организации са "ЗА". Да кажат кои са. 3. Многократно министерството е информирано от пчеларските организации, че "Новата Наредба - ново недомислие" /Пчеларски вестник, бр. 37 /315/, вестник "Пчели" 22 (196) и т.н. Какви още аргументи трябва да се извадят, за да се промени Наредбата и да отпадне това количествено ограничение. Да се поставят акценти върху условията на производство - ДА! Но да ти отнемат продукцията и да я пренасочват по други канали без обществена полза и по-скоро във вреда на обществото - категорично НЕ! Нека съдът се произнесе. Тогава ще ми стане ясно доколко правилно съм разбрал демокрацията, свободното движение на стоки, капитали, труд и др. масово прокламирани европейски ценности.
4 Живка Илиева 09.09.2011 | 16:33
Тази наредба определено защитава някакви лобистки интереси. Да, хубаво потребителите да имат информиран избор на пазара и от Министерството се стремят да се предлагат, колкото се може по-качествени продукти, но тези 40% буквално пращат тонове мед за преработка, който после да си купим от магазина и който далеч не е толкова полезен както натуралния.
3 Свежка . 09.09.2011 | 16:10
Найденов е прав – не може човекът да удовлетвори желанията на всички пчелари. Изцяло е зает да задоволи интереса на прекупвачите и посредниците, които ще получат на безценица 60% от добития мед.
2 d.krumova _ 09.09.2011 | 16:06
Много ясно, че тъй ще каже – нали е политик, дявол да го вземе. И като такъв, говори едно, но де факто второ става. Кой знае колко политици се занимават и с изкупуване на пчелен мед и в техен интерес е скалъпен въпросния член 9. Хайде, хайде, не на нас тия...
1 Borislav Bonev 09.09.2011 | 11:01
Убеден съм, че неудобните за пчеларите членове на наредбата, ще бъдат променени в техен интерес, защото България не може да си позволи да губи пчели, прекалено ценни са за други отрасни. Самият министър Найденов каза в едно интервю, които гледах скоро, че пчеларството е приоритетно за България и ще се подпомага.

ТВ програма

Кино

  • Сега Иде нашенската музика
  • 13:30 Религията днес: Снисхождане на...
  • 15:00 Бразди
  • 15:30 Библиотеката
  • 16:00 Книга на книгите анимационен филм
  • 16:25 Църковни песнопения
  • 16:35 Тайни и лъжи игрален филм...
  • 19:00 Говори сега следобеден блок
  • Сега "Загадките на Руби Херинг:...
  • 14:15 ПРЕМИЕРА: "Романтично кралско...
  • 16:00 "Търси се…" - токшоу с водещи Меги...
  • 17:00 "Животът по действителен случай" -...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:30 bTV Репортерите - поредица за...
  • 20:00 "Бригада Нов дом" - социален проект...
  • 22:00 "Колибата" - драма (САЩ, 2017 г.),...
  • Сега "Цар Лъв" - анимация
  • 14:10 "102 далматинци" - с уч. на Глен...
  • 16:10 "Зоотрополис" - анимация
  • 18:00 "Ничия земя" - предаване
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:20 Темата на NOVA
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Моят шпионин" - с уч. на Дейв...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.