"Засега няма определена твърда версия за причините за катастрофата с влака. Но повечето специалисти са категорични, че влакът се е движил с превишена скорост". Това каза в ефира на Нова телевизия министърът на транспорта Данаил Папазов.
Той посочи, че има вероятност инцидентът да е дело на човешка грешка.
"Всичко сочи към превишена скорост, навлизане в една от стрелките с по-висока скорост от допустимата за това място - 40 км. Това е най-новият път на НКЖИ, открит само преди 60 дни, с всички параметри на европейска железница. Няма никакви видими повреди по цялата контактна мрежа, по ж.п. Пътя", каза Папазов.
Все още не е ясно и кой е управлявал локомотива по време на трагичния инцидент.
"Машинистът е изключително опитен, помощник-машинистът само от няколко седмици има право да управлява влак под надзора и управлението на машиниста", обясни министърът.
В момента се вади лентата от автоматичната система. Така ще стане ясно точно с колко километра в час се е движил влакът преди инцидента.
Щетите по пътя между София и Варна се отстраняват с цел да се освободи пътя и да се пусне движението на влаковете.
"За другия път 2, който е към Варна, това ще стане в края на понеделник", посочи Данаил Папазов.
Генералният директор на БДЖ Христиан Кръстве също посочи, че най-вероятната причина за дерайлирането на влака е превишена скорост и неспазване на правилата.
На въпрос, дали е можело да стане още по-тежка катастрофа, заради намиращия се наблизо мост, той отговори положително.
"Можело е да стане национална трагедия, ако локомотивът и вагоните са паднали в реката. Не ми се мисли, какво би станало тогава", коментира Кръстев.
По отношение на това, дали ще има обезщетения за пострадалите пътници, Кръстев посочи, че ще получат обезщетения. Той не каза какъв ще е размерът им, но уточни, че обезщетенията и правилата в БДЖ са строго регламентирани.
Генералният директорът на БДЖ посочи още, че щетите за холдинга възлизат на около 2 млн. лева. Ще бъдат бракувани локомотивът и два от вагоните.