Пилотът на МакЛарън Дженсън Бътън постигна успех в най-драматичното за 2011 състезание от Формула 1, спечелвайки Гран при на Канада на пистата "Жил Вилньов" в Монреал. Инфарктният старт продължи над четири часа, заради сериозното прекъсване, предизвикано от проливния дъжд, а рядко виждана драма се разигра буквално в последната обиколка на състезанието. Тогава световният шампион Себастиян Фетел, който бе лидер през почти цялото време, допусна нетипична за него пилотска грешка и позволи на Бътън да го изпревари във възможно най-неподходящ момент.
Мокрото трасе доведе и до поредица от инциденти, жертви на които станаха двама от водещите пилоти във Формула 1 - Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо, които не завършиха. Близо до първи подиум с Мерцедес остана пък легендарният Михаел Шумахер, който само две обиколки преди края бе сред първите трима, но не съумя да издържи на натиска от страна на Марк Уебър, който остана трети. На пета и шеста позиция се наредиха съответно Виталий Петров и Фелипе Маса, докато първата десетка бе попълнена от Камуи Кобаяши, Хайме Алгерсуари, Рубенс Баричело и Себастиен Буеми.
Дженсън Бътън обаче няма как да бъде напълно спокоен относно своя успех, тъй като крайното решение е в ръцете на стюардите. Асът на МакЛарън бе замесен в два сериозни инцидента в днешния ден, което и може да доведе до фатални за него наказания.
За първи път през този сезон пилотите имаха възможност да използват изцяло мокрите и интермедия гуми на "Пирели", имайки предвид подгизналата писта в следствие на приключилия около 30 минути преди началото на състезанието солиден дъжд в Монреал. Поради тази причина и стартът трябваше да бъде даден зад кола на сигурността - нещо, случващо се за първи път през настоящата кампания. Дъждът над Монреал бе отминал малко преди днешния старт, но прогнозите бяха за нови превалявания в течение на гонките, което и щеше да направи пистата "Жил Вилньов" още по-мокра в предстоящите минути. Според правилата на Формула 1, при подобни атмосферни условия пилотите нямаха право да използват и задното подвижно крило.
От първа позиция в днешното състезание потегли световният шампион и лидер във временното класиране Себастиян Фетел, който завоюва пореден полпозишън на вчерашните квалификации. Зад германеца потеглиха двете Ферари-та на Фернандо Алонсо и Фелипе Маса, а четвърти и пети на стартовата решетка бяха съответно Марк Уебър и Люис Хамилтън.
Колата на сигурността се прибра в края на четвъртата обиколка, което и даде начало на същинското състезание в Монреал. Веднага станахме свидетели на мигновенна атака на Фернандо Алонсо спрямо Себастиян Фетел, но далеч по-драматични станаха събитията малко по-назад в колоната, където Люис Хамилтън и Марк Уебър се сблъскаха един с друг. Хамилтън продължи, но болидът на Уебър се завъртя, което и доведе до сериозно негово изоставане на трасето. Двете коли на Мерцедес пък се наредиха зад първите трима, а Нико Розберг и Михаел Шумахер се оказаха на четвърта и пета позиция в първите обиколки.
Присъствието на Хамилтън на пистата продължи да води до драматични моменти с негово участие, до какъвто се стигна и по време на обиколка номер 8. Пилотът на МакЛарън направи опит да изпревари намиращия се пред него Дженсън Бътън, но това доведе до фатален за Хамилтън контакт с неговия съотборник, довел до ранното му отпадане от състезанието. Бътън се размина с подобна съдба и продължи, макар отбивайки се в бокса, недоумяващо и питайки по радиото "какво прави той?" по адрес на изключително агресивния днес Хамилтън. Инцидентът пък отново доведе до появата на кола на сигурността, преди в крайна сметка състезанието да се поуспокои след вихрени начални обиколки. Междувременно Дженсън Бътън сложи интермедия гумите, но бе наказан за превишаване на скоростта при кола на сигурността на трасето. В челото пък промяна след първите 15 обиколки нямаше, като Себастиян Фетел продължаваше да води колоната, следван от Алонсо и Маса. Световният шампион обаче продължаваше да увеличава преднината си, която вече наброяваше 4 секунди пред втория.
По време на 18-та обиколка Фернандо Алонсо и Нико Розберг влязоха в бокса за екипиране с интермедия гуми, но това изигра лоша шега на испанеца, койт се върна там почти мигновенно, за да върне изцяло мокрите гуми на своя болид. Колата на сигурността се върна за пореден път на трасето, а един след друг пилотите започнаха да сменят гумите си, включително и лидерът Себастиян Фетел. Това позволи и на Фелипе Маса да оглави временно колоната, след спиранията на Фетел и Алонсо, но скоро след това и бразилецът мина през бокса, връщайки се на трета позиция, зад завърналия се на лидерската позиция Фетел и изненадващо изскочилия на второ място Камуи Кобаяши.
Болидите на "Жил Вилньов" продължиха да карат зад колата на сигурността, а дъждът над Монреал бе изключително силен. Това доведе и до оплаквания на Себастиян Фетел и Дженсън Бътън по радиото, които споделиха пред своите екипи, че видимостта на трасето е невъзможна, а състезанието трудно може да продължи при такива условия. Логично по време на обиколка 25 се стигна и до появата на червен флаг, който прекрати състезанието под напора на проливния дъжд, тъй като обстановката наистина бе невъзможна за пилотите. Отборите и състезателите застинаха в очакване дъждът да спре и стартът да бъде подновен, но силите на природата не бяха особено благосклонни към Формула 1, тъй като това така и не се случваше. Механиците пък използваха случая и предоставеното им време, за да елиминират проблеми, забелязани в 25-те обиколки до момента.
В крайна сметка състезанието бе подновено два часа и 50 минути след неговото начало, а болидите бяха задължени да излязат на пистата, екипирани с мокри гуми. Дъждът над Монреал отново започна да се сипе, минути преди рестарта на гонките, но въпреки това състезанието все пак бе подновено, за радост на зрителите. Колата на сигурността отново оглави колоната, а двигателите на "Жил Вилньов" огласиха съоръжението. Рестартът обаче отне значително време, а колата на сигурността напусна пистата едва в края на обиколка номер 34. Това доведе и до светкавично спиране в бокса на Михаел Шумахер, Дженсън Бътън и още няколко пилоти, които веднага заложиха на смяна на гумите, екипирайки се с интермедия. Водачът на колоната Себастиян Фетел пък реши да продължи с изцяло мокрите гуми, дори и с тях давайки най-добри времена на пистата.
Скоро, след като колата на сигурността напусна пистата, интересните ситуации на "Жил Вилньов" продължиха да следват. В 37-а обиколка Фернандо Алонсо претърпя инцидент с Дженсън Бътън и напусна състезанието, а болидът му остана неподвижен наполовина в пистата, което доведе до поредното излизане на колата на сигурността на трасето. Бътън също пострада при сблъсъка, но за разлика от испанеца, разминавайки се единствено със спукана гума. Лидерът в класирането Себастиян Фетел пък най-после се отби в бокса за смяна на гумите, запазвайки първата си позиция и след това.
Деветнадесет обиколки преди края седемкратният световен шампион Михаел Шумахер "изигра" Камуи Кобаяши и Фелипе Маса, съумявайки да излезе на втора позиция във временното класиране, упътвайки се към първи подиум, откакто се завърна във Формула 1 през 2009. Две обиколки по-късно германецът мина отново без бокса, следван и от Фелипе Маса. Инцидентите обаче не подминаха и Маса, след като болидът на бразилеца се "хлъзна" по мокрото трасе, а носът му пострада сериозно след удар в мантинелата. Пилотът на Ферари все пак остана в състезанието, но губейки ценно време за коригиране на повредата в бокса на Скудерията. Междувременно Михаел Шумахер отново зае втората позиция зад Себастиян Фетел, вече следван от Марк Уебър на третата позиция и Дженсън Бътън на четвърта. Тринадесет обиколки преди края се стигна и до ново излизане на трасето на колата на сигурността, в следствие на многото отломки от болида на отпадналия Ник Хайдфелд, разположени по пистата.
Пистата "Жил Вилньов" изсъхна с бързи темпове, а колата на сигурността напусна трасето десет тура преди края, оставяйки всичко в ръцете на останалите на него пилоти. На сцената вече излязоха и сликовете, влезли в употреба с изсъхването на пистата. Михаел Шумахер продължи да се бори за първо място на подиума от години насам, а Марк Уебър и Дженсън Бътън започнаха да се готвят за финални атаки в търсене на възможно най-предно класиране в това продължително състезание на канадска почва. Шест тура преди края Марк Уебър постигна успех и изпревари Шумахер, но не съумя да мине през шикана и спортменски върна втората позиция на германеца. Обиколка по-късно Уебър загуби третото място, стъпвайки на бордюра и позволявайки на Бътън мине пред него. Британецът намери място в тройката, вече започвайки да атакува Шумахер за второто място. Световният шампион за 2009 постигна успех и спрямо легендарния германец, изкачвайки се на втора позиция в колоната, но оставайки на повече от секунда зад лидера Себастиян Фетел. Бътън обаче продължи да прави най-бързи обиколки на пистата, започвайки да скъсява разликата с пилота на Ред Бул.
Само две обиколки преди края Михаел Шумахер започна да се сбогува с надеждите си за първи подиум с Мерцедес, след като допусна да бъде изпреварен от Марк Уебър, който отново се върна в тройката. Дженсън Бътън пък съкрати аванса на Фетел на по-малко от секунда обиколка преди края, получавайки и инструкции по радиото, окуражаващи го да търси дори победата. Британецът продължи да дава най-добри времена от всички пилоти на трасето, а в последната обиколка се стигна и до най-драматичния момент в цялото четиричасово състезание на "Жил Вилньов". Световният шампион допусна рядко виждана при него грешка на мократа писта, позволявайки на Бътън да мине пред него и на практика подарявайки му успеха. По този начин Дженсън Бътън постигна първа победа за 2011, превръщайки се и в едва вторият пилот за тази година, след съотборника си Люис Хамилтън, съумял да прекъсне абсолютната доминация на Себастиян Фетел през този сезон.