От тази нощ максималната скорост по родните магистрали вече е 140 километра в час, припомня БНТ. Автомобилите обаче ще могат да се движат по-бързо само по новите участъци, където настилката позволява да се развива по-висока скорост.
Досега ограничението беше 130 км/час, но след влизането в сила на промените в Закона за движение по пътищата, допустимата скорост беше увеличена с 10 километра. В рисковите зони и по магистралите, изградени преди години, ограничението от 90 км/ч остава.
С новите промени се въвежда и терминът "скоростен път", по който ще може да се кара със 120 км/ч. По него няма да има аварийна лента, а само места за отбиване. Такива пътища у нас ще се изграждат тепърва. Те ще струват с около 30% по-евтино от магистралите.
iNews припомня, че депутатите приеха максимално разрешената допустима скорост по магистралите в страната да бъде 140 км. в час.
В закона се забранява изграждането и експлоатацията на рекламни съоръжения в обхвата на пътя или в обслужващата зона на разстояние по-малко от 8 метра, измерено хоризонтално от края (ръба) на пътната настилка до целия габарит на рекламното съоръжение.
"В обхвата и обслужващата зона на автомагистрали и скоростни пътища, се разрешава изграждането и експлоатацията само на търговски крайпътни обслужващи комплекси и на пътни връзки към тях. Забранява се изграждането на такива обекти на отстояние, по-малко от 3 км. преди и след пътните възли.
В шестмесечен срок от влизането в сила на закона лицата, на които е издадено разрешение за експлоатация на рекламни съоръжения, са длъжни по предписание на директорите на областните пътни управления съгласувано с компетентните органи на МВР да изградят ограничителни системи за пътища или да приведат съществуващите системи в обхвата на пътя пред рекламните съоръжения в съответствие с изискванията към строежите, определени в глава девета, раздел ІІІ от Закона за устройството на територията”, се казва още в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата, внесен от Министерски съвет.
За да бъде определен като скоростен, пътят трябва да отговаря на седем условия:
- да има самостоятелни платна за движение във всяка посока с разделителна ивица между тях, като всяко платно е с най-малко две ленти за движение;
- пресичането с други пътища, улици, железопътни и трамвайни линии да е само на различни нива (чрез надлез или подлез);
- вливането и отливането на движението да се осъществява само от пътни възли на различни нива;
- връзките към прилежащи територии да са чрез локално платно, отделено от директно трасе с разделителна ивица с ширина не по-малко от 2 м;
- да имат предпазна телена ограда;
- да имат площадки за принудително спиране;
- да имат площадки за отдих.
Въвежда се забрана за спиране на пътното превозно средство за престой, освен на обозначените за това места и съответно извършването на маневри върху платната за движение.
Водачът няма да може да завива в обратна посока, да се движи назад, да навлиза в разделителната ивица или да я пресича, включително и на местата, където тя е прекъсната. Последните две правила са валидни, когато движението се осъществява по скоростен път.
В края на миналата година от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) предложиха увеличаване на разрешената скорост по магистралите и тя да стане от 130 км/ч на 140 км/ч.
"Нека да си кажем истината: кой кара по магистралата със 120 км? Просто новите автомобили не могат да отидат на 5-6 скорост на тази магистрала и стоят катаджии и ги глобяват”, бе коментарът на премиера Бойко Борисов на предложението.
Понеже тогава "Пътна полиция" нямаше официална позиция по въпроса, се наложи премиерът да се обади на вътрешния министър, за да го убеди, че 140 км/ч. е една прилична скорост.