Ако има копче Delete, можете ли да обясните защо България трябва да я има?

На конференция в София експерти обсъждат брандирането на страната ни

по статията работи: iNews.bg | 01.03.2011 | 12:39

Конференцията "Branding Bulgaria”, посветена на имиджа на страната ни, беше открита в столичния хотел "Шератон" днес. В началото лекция изнесе един от световните експерти в областта на въпросите на националната идентичност и репутация Саймън Анхолт.

В днешния глобализиран свят ние се ръководим в своя избор от клишета. Често обаче те звучат тривиално и са такива, звучат глупаво и са такива, коментира Анхолт. И посочи примери. "Какво означава за нас Швейцария – точност, сигурност, акуратност. Какво означава Швеция – точност, сигурност, акуратност. Плюс това, че шведките са секси. Какво е Франция – шик, лукс, добра храна. Какво е Италия – същото, но и секси".

В същото време Италия обаче не се нуждае от милиони евро за опознавателни компании. Италианското правителство просто трябва да каже "Елате в Италия" и отговорът на хората ще бъде "Да!". Защото вече знаят за страната, знаят какво да очакват, разказа специалистът.

България обаче е нещо друго – тя тепърва трябва да гради имидж.

Какво точно означава бранд на една държава – това е преди всичко нейната репутация. Репутацията е важна още от времето на Уилям Шекспир. Той казва: "Ако някой открадне портфейла ми, то не взима от мен нищо. Портфейлът днес е бил мой, утре негов, а на другия ден – на някой друг. Ако открадне доброто ми име – той ми взема всичко".

Така е и със страната – репутацията е най-важната. "Ако вие мислите, че да сте България е трудно, опитайте се да бъдете Руанда...", коментира с усмивка лекторът. Според него най-важните въпроси за изграждането на нашия имидж са "Какво е България?", "За какво им е на хората България?"

Ако някоя висша сила притежава копче "Delete” и реши да изтрие България, ако малкото 9-годишно момче в Найроби или 67-годишната жена от някоя друга част на света, знае защо страната не трябва да бъде изтрита – тогава целта ни е постигната.

За изработването на стратегия, която да покаже каква страна е България, правителството има нужда от сътрудничеството на бизнеса и научните среди. Трябва да изберем къде и защо отиваме и да изготвим стратегията затова. Стратегия, която да действа десетилетия, а не един сезон, препоръчва експертът. И допълва : "Хората не променят мнението си лесно, защото не искат".

Анхолт посочи за пример изграденото мнение, че Амстердам и Стокхолм са сред най-сигурните градове в световен мащаб. Преди години на улицата в холандската столица беше убит режисьора Тео ван Гог. "И когато аз попитах за мнението на хората относно това събитие, те ми отговаряха – да, чухме за това, да, отличен режисьор, да, това е ужасно и при това на улицата на един от най-сигурните градове в света!".

Според специалиста по националната репутация има само едно по-лошо нещо от това една страна да има негативен имидж – да няма никакъв имидж. България страда именно от това.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


4 Красимира Динева 01.03.2011 | 13:49
Съжалявам, че не съм присъствала на тази конференция :) Мисля, че Анхолт ни дава добри причини за размисъл :))
3 Добринка Христова 01.03.2011 | 13:29
Освен това трябва да направим така, че да идват по-богати туристи, а не най-бедните, които да правят зулуми по заведенията, а и не само
2 Холи Голайтли 01.03.2011 | 13:15
Ако има някакъв имидж България, то това е на евтина дестинация за алкохолен и секс туризъм. А с добра политика и маркетинг би могла да бъде дестинация за зимен, летен, исторически, културен, СПА туризъм...плюс това, че българките са секси.;):)))
1 Мая Плисецкая 01.03.2011 | 13:01
България има имидж, но лош. Този кофти имидж е редовно напомнян от хора в самата държава, повтарян толкова много, че вече се е утвърдил и отвън. И когато някой покаже нещо добро, смислено и положително, винаги друг напомня - "е, да, ама виж иначе каква е мизерия".

ТВ програма

Кино

  • Сега Звезден прах тв филм
  • 07:15 Телепазарен прозорец
  • 07:30 Библиотеката
  • 08:00 Денят започва с Георги Любенов
  • 11:00 Туризъм.бг
  • 11:30 Опитай света... с Ханес
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Бразди
  • Сега "Пътуване около света" -...
  • 07:30 "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 ПРЕМИЕРА: "Приключението на...
  • 14:20 ПРЕМИЕРА: "В добро и в зло" -...
  • 16:00 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • Сега "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 07:30 "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 Темата на NOVA
  • 13:00 "Монте Карло" - с уч. на Селена...
  • 15:00 "Пълно за празно" - с уч. на...
  • 17:00 "Съдби на кръстопът" - предаване на...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.