Събирам изречения от новините
днес, за това как се правила проверката за това дали СРС-тата
(подслушваните разговори на Дянков и Танов) са незаконни, и изпадам
в потрес, тъй като ако изреченията са вярни, то значи сериозно се
работи в ползва на това да не се открие нищо.
"Текат проверки в прокуратурата в
цялата страна, за да се разбере дали е имало искане за СРС срещу
Танов. Ако е имало искане, ще се проследи как ..." СРС-тата са
изпаднали "... ако не е имало искане, значи частни лица са
направили подслушането" изказаха по новините в БТВ и Нова
Телевизия.
Тази логика е странна и
сбъркана.
Ако СРС е било направено
незаконно от ДОТИ в МВР без да е имало насрещтно искане в мобилните
оператори то няма да бъде хванато от такава хипотеза. Тъй като няма
да е имало искане в прокуратурата, но е нямало да бъде извършено от
частни лица.
А логиката е много проста и тя е
напълно в правомощията на комисията за контрол над СРС или в
прокуратурата -
1. Чрез разпит се установява
приблизителното време, в което е станало съответното подслушване.
То е очевидно и от медиите.
2. Не е преминала 1 година от
тогава (7-8 месеца са някъде) тоест може да се вземат разпечатки и
локационни данни от мобилните оператори (а в този частен случай
става въпрос за само един такъв)
3. Засича се последователността
на разговорите спрямо разпечатката и по патерна се намират точните
обаждания и съответните им точни дати
4. Проследява се вътрешната
документация в МВР в този период дали е имало заявка. Проверката
започваща от прокуратурата е грешна, тъй като те биха били участник
само ако СРС-тата са събирани законно. Ако обаче са събирани
законно или незаконно от МВР/ДАНС, или който и да е, освен ако е
изтекла от мобилният оператор или с бръмбър на телефона на Танов,
което е абсолютно сигурно, че не е вярно (иначе веднага може да
бъде установено) то би следвало да има отбелязана акция на поне
няколко места в МВР (по спазена вътрешна процедура) или няколко
контролни лога в мобилният оператор (пътя на сигнализацията на
съответното подслушано обаждане се архивира и може да се види през
кое устройство е преминала)
5. Ако е имало заявка се
проверява за подпис от министъра (той е задължен или оторизирано от
него лице да подписва заявките) и след това съответното съдебно
разрешение. Министъра не може да подпише без съдебно разрешение
освен в изключителни случаи, до 24 часа предварително преди да бъде
дадено разрешение. Ако има подпис от министър но няма разрешение от
съдия, тогава министъра е виновен
6. Ако няма подпис от министър и
съдия, но има заявка в ДОТИ, значи виновен е някой в ДОТИ,
структурата не спазила правилата и закона, и този който е подал
заявката
7. Ако няма заявка (както съм
почти сигурен, че ще стане), няма известяване (писмено) на
министъра, и няма съдебно разрепение, по подробният запис на
оператора се проследява пътя (сигнализационният) на обаждането
(логовете са по спецификация на ЗЕС и са все още в пазене) и се
вижда дали е минавало пред подслушвателните устройства на МВР.
Макар министър Цветанов веднага да обвини мобилните оператори, че
те могат лесно да подслушат, това ама въобще не е лесно. Трябва
такова оборудване, а то е под контрол на МВР и мобилните оператори
имат малък контрол. Отделно министър Цветанов спекулира, че
"линиите на МВР са прекъснати до операторите" но това е
изключително невярно. Законът не допуска прекият терминален достъп
в случаите третирани от ЗЕС - трафичното проследяване, но това
въобще не е вярно в случаите третирани от ЗСРС - чистото
подслушване, и там оборудването е под пряк контрол на МВР, макар те
да са задължени формално да го активират и спират по
процедура.
8. Ако трафикът не е минавал през
оборудването на МВР (отново да кажа записите в операторите
позволяват изключително лесно доказване и проверяване на това) то
сигнализационният път определя много малко места където да може
реално да бъде подслушвано и може да се проследи по вътрешна
процедура кои са били служителите на оператора били там в
съответното време.
9. Ако (в което съм 99% сигурен,
тъй като отново да кажа - много е трудно да стане иначе, освен ако
някой не е бил в непосредствена близост до Танов, последният пък да
е ползвал 2G свързаност - което отново според трафичните данни може
да бъде бързо установено) обаждането е преминало през оборудването
на МВР, то може да се определи лесно дали е употребявано от
служител на мобилният оператор (всъщност достъп до това оборудване
от служителите на операторите е изключително силно ограничен, от
липсата на знания, информация, електронна оторизация, както и от
ограничен физически достъп) или от МВР. От там нататък
разследването може да е само вътрешно в МВР съгласно вътрешните им
процедури - тъй като те имат вътрешни логове, логове в оборудването
и купища заявки, протоколи, и законнови "регистри" където трябва да
се отбелязват всички действия и операции
Казано на кратко, без да се
излиза от МВР с няколко крос засечки прокуратурата и комисията за
контрол на СРС могат да засекат всичко, което ги интересува. Тук
има един лек проблем - за да изискват разпечатки, трябва да има
предположение за престъпление с наказание затвор 5 или повече
години. Доста хитро и контролно нарушенията по ЗЕС предвиждат 3
години, което значи че проследяването на нарушенията не може да
става чрез използване на същите СРС-та или разпечатки, които са
били нарушени. Дефакто, отраз са отрязани ръцете на евентуалните
проверяващи, макар относително добър механизъм да е предоставен на
комисията за защита на личните данни (макар и да не и е вменено все
още това право, тъй като съответните промени вече драматично се
бавят повече от година, май). В частният случай на СРС-та обаче има
предвидени разширения на наказанията, които достигат 5 и повече
години, и всъщност се позволява пълно и бързо и ефективно
разследане, стига да има желание.
Обаче аз виждам от изказаните по
телевизията изречения, че такова ама въобще не се прави. Почва се
от там, където е ясно предварително, че няма нищо да се намери и
повечето хипотези изключват намирането на информация там. Съответно
мястото където всички хипотези определят, че със сигурност има
информация въобще изглежда да не се проверява. Още малко и ще
паднат записите по давност и няма да може и да се провери. Така че
ако прокуратурата успее стратегически да се забави с 2 месеца,
разследването ще бъде принудено да обяви, че няма доказателства и е
много вероятно подслушването да е извършено от частно лице, което е
било постоянно в 100 метрова близост до Танов (чиито път няма да
може да се проследи), и е използвало специално скъпо и трудно
внесимо оборудване, с ниска вероятност на успеваемост.
Източник: Делян Делчев