Много сериозен проблем е грамотността на 15-годишните у нас. Това съобщи министърът на образованието и науката Анеллия Клисарова по повод слабите резултати от изследването на грамотността на учениците.
Най-важното е сега да направим анализ защо имаме такива резултати, в МОН от известно време се разработва и една нова стратегия за намаляване функционалната неграмотност на българските деца", обяви министърът.
Според Анелия Клисарова децата могат да решават задачи, справят се с формулите, но не могат да ги прилагат в живота, в практиката или просто не са научени достатъчно да мислят.
"В тази връзка особено място ще има законът за средното образование, защото той дава възможност за нови учебни програми. В тях трябва да залегне мотивираното творческо мислене на децата - да могат да правят анализ, да ползват текст, да правят изводи, да правят заключения, да бъдат комуникативни, да бъдат предприемачи”, посочи Клисарова.
Според нея знанията, които придобиват в училище, младежите трябва да могат да реализират в живота и в професията си.
"Залагам много на учебните програми и на качеството на външното оценяване. Още от утре трябва да започнем да мислим и действаме по тези въпроси, защото в образованието нещата не се случват бързо”, каза още министърът.
И това не е всичко. На 8-ми миналия месец изследване на УНИЦЕФ показа, че за последните пет години 7000 деца годишно никога не са били записани в училище или са го напуснали твърде рано.
Седмица по-рано фондацията "Заедно в час" също разпространи тревожни данни. Според тях всяко седмо дете в България не завършва гимназия. 3 от 7 деца на 15 години имат трудност да прочетат и разберат прост текст. 2 от 7 младежи у нас нито са в процеса на обучение, нито работят.