Трябва Столична община да помисли да направи скъпа зона в центъра на София и който иска да се разхожда с колата из града, трябва да си плаща повече. Това каза премиерът Бойко Борисов след сключените днес договори между МРРБ и Столична община за четири проекта за ремонти и облагородяване на града. Те се финансират по ОП "Региони в растеж” 2014-2020г. и са на обща стойност 173,5 млн. лв. От тях 151 млн. лв. е безвъзмездна финансова помощ, останалата част е финансиране от общината, предаде БГНЕС.
"Аз считам, че вие трябва да започнете да мислите в Столична община, колкото и да е непопулярно, при тези огромни инвестиции в градския транспорт. Едно време, аз като станах кмет, най-младият тролей "Икарус” беше по-стар от мен, да не говорим за трамваите - нямаше нито един нов, а автобусите също бяха стари "Икаруси", нямаше нито един нов. Сега всичко е обновено и то по най-високи стандарти. Като постигнете вече да се уплътни и с метрото зоната, трябва да направите скъпа зона в София - центърът, така, както е в цяла Европа. Който иска да се разхожда с колата из града, трябва да си плаща повече, защото замърсява и въздуха повече”, каза премиерът.
Той изрази и мнение, че ”тези пари трябва да отидат в места, където да свалим хората от автомобилите”. "Не стига, че е по-евтино, по-бързо, но и 100% екологично чисто, и разбира се, тези зони за отдих, парковете, домовете за социални грижи и това, което правим е мисля изцяло в полза на хората”, каза Борисов.
Пред камерите преди заседанието на Министерски съвет, кметът на София Йорданка Фандъкова каза, че "днес наистина е важен ден за София, за града ни, както разбира се и за нашия екип", четирите проекта са важни за София. Единият е за 46 млн. лв. за обновяване на ул. "Граф Игнатиев” и сърцето на града – "Златна София”. Вторият е за 125,5 млн. лв., с които ще се финансира изпълнението на втората фаза от проекта за интегриран градски транспорт.
Фандъкова коментира още, че една от най-важните мерки за подобряването чистотата на въздуха е стимулиране и насърчаване на повече хора да ползват градски транспорт. Тя посочи, че усилията през последните години и в момента насочват към модернизация и подобряване на градския транспорт. "Знаете, че наред със стимулите, трябва да има и рестриктивни мерки, за да можем да подобрим качеството на въздуха”, добави тя и припомни, че краткосрочните мерки при по-сериозни замърсявания включват и забрана за влизане в някои от зоните.
"Така, че това са първи стъпки. Разбира се, рестрикциите биха могли да включат и по-скъпа зона за паркиране, на този етап ние не мислим за това. А знаете, че се разширяват зоните за платено паркиране и в момента в общинския съвет се разглеждат доклади на районни кметове за разширяване на зоните. Сама по себе си тази мярка – въвеждане на нови зони за платено паркиране със ограничението във времето също така е рестриктивна към автомобилите, но ние сме длъжни и да осигурим и добрите условия, добрия градски транспорт”, обясни тя.