Защо се настоява за задължителната предучилищна

Идеята не е залегнала в Националната програма, гласувана от НС

по статията работи: Елена Коцева | 17.01.2013 | 08:03

След разгорещени спорове в пленарна зала "за" и "против" предучилищна подготовка за 4–ри годишните предстои да се гласува окончателно задължителния характер на тази част от законопроекта на МОНМ. Дискусиите отново предизвикаха протести.

Именно предучилищната подготовка предизвика протести на родители и граждански организации, които в продължение на месеци се опитват да убедят министерството, че в закона трябва да се дава възможност и за алтернативни форми на обучение, а семейната среда е по-важна за развитието на децата в тази ранна възраст.

Въвеждането на задължителна предучилищна подготовка за 4-ри годишните се аргументира преди всичко с нуждата от социализация на децата, показването на по-добри резултати в по-късна възраст и от нуждата да бъдат обхванати децата в риск и децата в малцинствата и социално маргинализираните групи.

Дали обаче задължителният характер ще реши проблема с тези деца, които не посещават детска градина и които отпадат от училище?

Този аргумент вече неведнъж оспориха граждански организации, но Гаяне Минасян от Движение за либерализация на образованието, допълва и други мотиви:

Защо до този момент не са разработени и не са влезли в сила алтернативни методи за преодоляване на отпадането и ниската грамотност? Според Националната програма за развитие на училищното образование трябва едновременно с мерките за задържане на децата в задължителна училищна възраст, да бъде разработена и система от мерки за реинтегриране на вече отпадналите от училище деца – адаптиране на учебните програми, алтернативни форми на обучение, стартиране на пилотни училища "Втори шанс” и др. Това най-малкото не е направено.

Също тази програма предвижда и други "ненасилствени мерки” за социализирането на деца, за които българският език не е майчин, като се поставя акцент върху последната една година – т.е. периодът на предучилищна подготовка от 6-годишна възраст.

"Допълнителното обучение по български език на тези деца би следвало да се осъществява по специализирана методика, която отчита техните специфични потребности и трудности”, пише в програмата. Това означава, че законът трябва да предвиди и да даде възможност за допълнителни мерки, насочени към тези деца, а не да налага задължителния характер върху всички.

Освен това предлаганият законопроект от МОНМ противоречи на демократичния механизъм за взимане на стратегически решения в областта на образованието от страна на Народното събрание? Противоречи и на самата програма за развитие на образованието, гласувана от самото Народно събрание.

Гаяне Минасян цитира членове от действащия в момента закон, според които Народното събрание приема Национална програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка по предложение на Министерския съвет. 

През 2012 г. със Заповед на Министъра на образованието, младежта и науката, е сформирана междуведомствена група, която до 30 септември 2012 г. да "разработи целите, приоритетите и мерките в областта на образованието, науката и изследванията, които да бъдат финансирани през програмния период 2014 – 2020 г., и да предложи финансов инструмент/ финансови инструменти, по които те да се финансират". Министърът се хвали, че "Всъщност Концепцията за Оперативна програма за Наука и образование за интелигентен растеж за периода 2014 – 2020 г. дава не просто наставления как да кандидатстваме и да харчим пари, а цялостна визия за образованието и науката като една абсолютно свързана система.

Първо – защо МОНМ престава да изпълнява програмата на Народното събрание? И Гаяне Минасян продължава да пита – защо националните приоритети се определят според програма за кандидатстване за евросубсидии -  Оперативна програма за Наука и образование за интелигентен растеж за периода 2014 – 2020 г.  Освен това и при положение, че задължителната предучилищна за четиригодишните не влиза дори и в Националната програма за реформи Европа 2020.

 "Това е общественозначима реформа, която не е съгласувана с обществеността, с народните представители и е по инициатива на една неназована група от изпълнителната власт”, посочва Гаяне Минасян и подчертава, че никъде в Европа предучилищната не е от задължителен характер и навсякъде съществува добре развита система от възможности за алтернативно образование и обучение.

Така излиза, че задължителния характер на детската градина се въвежда, за да се усвоят 4 млрд лв. за строителство на детски градини.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


30 скапан сървър 17.01.2013 | 15:42
Като държавата покаже, че има топки, защото може да се държи мъжки, а не само за да се почесва по тях, и спре детските и социала, че и наложи глоби на р*омите! Иначе с плаги приказки, р*мски учебници, извънкласни форми и ала-бала няма да стане!!!
29 задънена улица 17.01.2013 | 13:46
с този закон се опитва да осигурят работни места за завършилите специалност предучилищна педагогика, но , разбира се, това е изконната цел която се преследва с този закон
28 paralelna vselena 17.01.2013 | 13:44
Това са пълни глупости, това е извинението за пред хората, същинските доводи няма да ни ги разкрият
27 lilia tashkova 17.01.2013 | 12:40
дотук само майки, дето не искат да работят и безработните им родители, демек баби и дядовци, не са 'за" предучилищната възраст. Поне такива познавам аз
26 склеротик невротиков 17.01.2013 | 12:00
Така щели да интегрират малцинствата и как по точно?! Нали беше същата ситуацията и с посещението в училище, някаква промяна да има?! Тц! Децата на тия хора изкарват повече пари на улицата, отколкото в училище.
25 Georgi Hristov 17.01.2013 | 11:19
Трябва да се намери начин да се отговори на нивото на развитие на децата. Никога не са на еднакво ниво в развитието си!
24 de popo 17.01.2013 | 11:16
поредната бюрократична "просташка" изцепка на импотентните държавни служители.... Разслоението в българското общество е ужасяващо - абсолютно катастрофално е да се натъпкат насила в едно детско заведение деца с различен социален статус, както и деца от семейства с ценностна система с деца от безхаберни семейства! Да не говорим, че 90 % от учителите "не стават" - личен опит на родител с две деца на 8 и 10 години!!! Пример от днес сутринта - водейки си малкото дете на училище пред мен две деца 3-ти или 4-ти клас се биеха пред очите на дежурния учител, той се направи, че не ги вижда, а на мен ми направи забележка, защо си водя детето до класната стая - НЯМАЛ СЪМ ПРАВО ДА ВЛИЗАМ В УЧИЛИЩЕТО, ДЕТЕТО ТРЯБВАЛО ДА СЕ ОПРАВЯ САМО! С две думи имам право да пусна детето си в месомелачка и да стоя безучастен. Преди да настояват за децата ни - 1.ТРЯБВА ДА ОСИГУРЯТ ПОДГОТВЕН И КВАЛИФИЦИРАН ПЕРСОНАЛ; 2 БЕЗОПАСНОСТ И ДИСЦИПЛИНА В УЧИЛИЩЕ;3. ДА СЕ ТЪРСИ ОТГОВОРНОСТ ОТ НЕСКОПОСАНИ РОДИТЕЛИ И УЧИТЕЛИ; 4.ПРИ СЛУЧАЙ НА НЕСОЦИАЛНО И НЕОТГОВОРНО ПОВЕДЕНИЕ ОТ СТРАНА НА "ДЕТЕНЦЕ" РОДИТЕЛИТЕ МУ ДА БЪДАТ ПРЕДУПРЕДЕНИ, ЧЕ ДЕТЕТО ИМ ЩЕ БЪДЕ ОТСТРАНЕНО ОТ УЧИЛИЩЕ, С ПОСЛЕДВАЩИ ДЕЙСТВИЯ СПРЯМО ТЯХ В ТЪРСЕНЕ НА ОТГОВОРНОСТ И Т.Н....
23 Milen Stanchev 17.01.2013 | 11:07
Поредната глупава измислица на министерството на образованието. Ако пък се ми кажете, с какво подобни промени ще помогнат на цялата ни образователна система?
22 Stoio Jelev 17.01.2013 | 10:58
Ама не може да има подобна програма, пък било то и национална, без да се допитат управляващите до обществото и най-вече до родителите под някаква форма.
21 Drago Panov 17.01.2013 | 10:52
Не звучи съвсем откачено, но все пак съм против. А децата, за които българския не е майчин, наистина трябва да им се обръща повече внимание.
20 Анита Кралева 17.01.2013 | 10:52
Аз лично не виждам проблем в това децата да започват по рано обучението си. Едва ли биха започнали да ги учат на някакви много сериозни неща на 4 години. Идеята е според мен да свикват с училищната среда и процеса на преминаване в първи клас да се случи по-лесно!
19 Koko Taysana 17.01.2013 | 10:41
Мисля,че е крайно време да се вземе под внимание мнението на хората, защото в родната ни държава за съжаление нямаме право на глас, а като се оптиваме да сложим по общ знаменател етносите и останалите деца не печелим нищо,едните просто ще затъпеят.
18 Една Българка 17.01.2013 | 10:39
Искат да го направят, като един вид занималня за децата, вместо бабите да ги гледат или нещо такова, а родителите да работят през това време.
17 Beautiful Mind 17.01.2013 | 10:38
Не, не тук не става въпрос за четене и писане. Ще се занимават с рисуване, игири и разни такива неща. Днес зам. министърката го каза това, че чак в първи клас децата ще започнат да учат истински.
16 Божидара Алексиева 17.01.2013 | 10:38
И аз така мисля. Правото на избор тук е решаващо и основно. Не може да е задължително.
15 Една Българка 17.01.2013 | 10:37
Мисля, че трябва да има право на избор! Не може да е задължително!
14 Beautiful Mind 17.01.2013 | 10:36
Трябва да имаме право на избор. Какво значи, задължително!? Това са нашите деца в крайна сметка, нека НИЕ преценим, кое е най-доброто за тях, като имаме право на избор - който иска да ги праща от малки, който може да не ги.
13 Божидара Алексиева 17.01.2013 | 10:35
Не мога да повярвам, че искат да принудят родителите да пращат децата си от 4 годинки на предучилищна подготовка! Тотално им се отнема детството вече, станахме като САЩ - там така ходят и почти не правят нищо по цял ден, а ако една майка може да си гледа детето до училищна възраст, защо да не го прави!?
12 задънена улица 17.01.2013 | 10:33
само глупости измислят. много са малки децата че да се пускат на предучилищна от 4-годишна възраст
11 paralelna vselena 17.01.2013 | 10:31
"Въвеждането на задължителна предучилищна подготовка за 4-ри годишните се аргументира преди всичко с нуждата от социализация на децата, показването на по-добри резултати в по-късна възраст" - топва са пълни глупости, не може така да се задължават хората. НЕ МОЖЕ !
10 sleeping sun 17.01.2013 | 10:30
Не бива да заслужават хората да дават децата си на предучилищна. Трябва да се уважи желанието някои родители да се грижат за децата при положение че имат такава възможност
9 zhoro nov 17.01.2013 | 10:10
А целият този писък е, за да не спрат детските и социала;) на именно тези душички от това етносче, които не си пускат дечицата на градинка или на училище, за да могат да са на магистралата или по кофите! Редакцията, цензурирах ли достатъчно коментара си?!!!!
8 Svetlozara Halacheva 17.01.2013 | 10:09
Дано да вземат предвид протестите на хората, аз лично не виждам нищо лошо в това децата да посещават задължително детска градина,каквото се има предвид, поне ще се обърне внимание от рано на някои,които после няма да могат да се справят с училището.
7 zhoro nov 17.01.2013 | 10:07
Мдаа, коментари, в които има думата за хора от определен етнос, не минават за пореден път!
6 zhoro nov 17.01.2013 | 10:02
Странна работа е това с децата, на които българският не е майчин. Чудим се по колко и по какви програми да харчим пари, а резултат няма! Моя приятелка е женена за французин, детео им е на 3 години и тя е ПОЛОЖИЛА УСИЛИЯ той да говори и двата езика, за да не му е трудно в детската градина, защото дори в една богата и социална страна като Франция не се харчат излишни пари за глупости!
5 Marusq Laleva 17.01.2013 | 09:47
Не смятам, че е нормално да се обучава едно 4-годишно дете на четмо и писмо, на тази възраст са си още бебета и не могат правилно да произнасят думите, а какво остава да се учат да четат и да пишат. А в първи клас какво ще правят, изобщо няма да им е интересен материала при положение, че две години са тъпкали на него.
4 silviq yordanova 17.01.2013 | 09:41
Родителите бъркат предучилищната подготовка и ходенето на детска градина.Двете са подобни,но първото включва социализация на децата и програми,по които да им се провеждат заниманията,които ще бъдат изготвени от учителите в детските градини.Т.е от хората знаещи от какво имат нужда дацата,за да бъдат подготвени за училище след време!
3 Desislava Stoyanova 17.01.2013 | 09:27
Много правилно се е изказал този господин,не съм му чувала името досега,но това няма значение, наистина имат идеи хората и то доста добри за алтернатива на обучението,за мен не е нужно детето ми да се мъчи да учи български с ромчетата на едно, той го знае,нали му е майчин,да се ориентират в гетата и да решат проблема,който е само и единствено там, Нормалните хора обръщат внимание на болестите на децата си и ако имат някакъв проблем един родител много бързо може да го открие и да потърси помощ.
2 Emily Reed 17.01.2013 | 08:59
Децата показвали по-добри резултати, това пък от къде го измислиха?! Нима едно време като тая лудост не беше задължителна децата бяха по-глупави и не показваха по-добри резултати като цяло?!
1 Лиза Мишпека 17.01.2013 | 08:15
Изобщо не трябваше да я измислят тази предучилищна. Децата и без това си ходиха на детска градина без да се оплакват, сега просто смениха името и стана конфликта.

ТВ програма

Кино

  • Сега Шетланд 2 тв филм /2 епизод/ (14)
  • 00:25 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 00:55 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:30 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:25 Библиотеката /п/
  • 03:55 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 04:40 Бразди /п/
  • 05:25 Чешити /п/
  • Сега "Шерлок" - минисериал, с.3, еп.2
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега "ФБР" - сериал, сезон 1
  • 00:30 "Снайперист" - сериал, сезон 3
  • 01:30 "Специален отряд" - сериал, сезон 2
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.