И 4-годишните задължително на детска градина

Професионалните гимназии минават към общините, ще има и субсидии за частните училища

по статията работи: Филипа Тодева | 28.03.2012 | 14:54

Нова структура на системата за училищно образование с две степени и задължителна детска градина за 4-годишните предвижда проектозаконът за предучилищното и училищното образование, приет на днешното заседание на МС.

Това съобщиха от правителствената информационна служба. В мотивите се посочва, че с въвеждането на задължителен обхват на 4-годишните България синхронизира своята политика в областта на образованието с общоевропейските директиви – до 2020 г. най-малко 95% от децата между 4 г. и възрастта за започване на задължително начално образование да са включени в образованието в ранна детска възраст.

Целта е делът на преждевременно напускащите училище да падне под 10%, за да бъдат предпазени най-малко 20 милиона души от бедност и социално изключване.

Със законопроекта се въвежда нова образователна структура в системата на училищното образование – основна образователна степен с два етапа: начален (І – ІV клас) и прогимназиален (V – VІІ клас). Ще има и средна степен с два етапа: първи гимназиален етап (VІІІ – Х клас) и втори гимназиален етап (ХІ и ХІІ клас).

От пресцентъра на МС съобщиха, че от 2016 година и частните училища ще получат държавна субсидия. На тях ще бъде изплащана сумата по единния разходен стандарт за един ученик, т.е. парите ще следват ученика и в частните училища. Информацията предаде репортер на iNews.

Двата етапа в средната степен на образование дават възможност за смяна на избора на избраната специалност на ученика. Те трябва да осигурят възможности за предуниверститетска подготовка или за тясно профилирано и професионално образование в последните 2 години.

Създава се и нов вид училище – обединено (от І до Х клас). Идеята е учениците да получат възможност да завършат първи гимназиален етап в родното си място или в близост до него.

Авторите са на мнение, че това е облекчение за младите хора от малките населени места и за тези, чиито семейства са в затруднено финансово положение.

Тези училища могат да осигуряват и професионална подготовка – квалификация по част от професия, а за професии с І степен на професионална квалификация – и придобиване на професионална квалификация.

Преобразуването на училищата ще става с решение на общинските съвети по места. Освен това, към общините преминават и професионалните гимназии. Предвижда се поетапно въвеждане на целодневна организация на учебния ден от I до VІІ клас.

Според вносителите, това е инструмент за превенция на отпадането от училище, за идентифициране и развитие на таланта, за осигуряване на специализирана помощ при подготовката на учениците и максимално оползотворяване на свободното им време.

Проектът осигурява автономия на училищата да разработват учебни програми за разширена и допълнителна подготовка. В часовете, предназначени за придобиването на тази подготовка, учениците могат да изучават предмети като предприемачество, гражданско образование, здравно образование и др.

Става ясно и че от МОМН са предвидили оптимизиране на системата на оценяването. "На него се гледа не само като на процес за установяване на постигнатите резултати, но и като на инструмент за диагностика на индивидуалните постижения, напредъка и потребностите на всеки отделен ученик", се посочва в съобщението.

Въвежда се нов елемент в образователния процес – Подкрепа за личностно развитие. Тя е представена на две нива: ниво на обща и на допълнителна подкрепа. Нивото на обща подкрепа е отговор на потребности, които не изискват допълнителен ресурс от средата и обхващат дейности, които са превантивни по отношение на някакъв вид пречка пред обучението на детето или ученика.

Нивото на допълнителна подкрепа отразява специфични потребности на децата и учениците. За него е необходим допълнителен ресурс. Имат се предвид ситуации, свързани с деца и ученици със специални образователни потребности, деца и ученици с хронични заболявания, деца и ученици с изявени дарби, деца и ученици в риск.

МОМН създава центрове за подкрепа за личностно развитие. Те обхващат сега съществуващите обслужващи звена в системата. В такива центрове ще се преобразуват ресурсните центрове и помощните училища. Важна стъпка е преминаването на центровете към общините.

Така дейността им се обвързва с областната и общинска стратегия за услуги и интегриране със здравната и социалната сфери.

Днес (28 март) стана ясно и че 21 общини получават близо 50 млн. лв. за обновяване на образователната инфраструктура от ОПРР.

54 училища и 38 детски градини и ясли ще бъдат ремонтирани и обновени за новата учебна година. От новите условия ще се възползват 30 000 деца.

Сред общините, в които ще се подобрят училищните условия са Божурище, Велинград, Кюстендил, Септември, Сопот, Разград, Свищов, Харманли и др.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


34 София Павлова 28.03.2012 | 18:54
Това е доста време за малки деца!
33 Момиче То 28.03.2012 | 17:20
аз така или иначе започнах от 6 в първи клас
32 Момиче То 28.03.2012 | 17:19
дам така е, макар че ходенето на детска не е чак толкова голямо условие
31 Момиче То 28.03.2012 | 17:18
най-обичам да ме задължават:)
30 Момиче То 28.03.2012 | 17:17
при бабите не може ли:)
29 траян тодоров 28.03.2012 | 16:53
да плаща държавата
28 траян тодоров 28.03.2012 | 16:53
душици, да ходят, и аз съм ходил
27 Ivan Minchev 28.03.2012 | 16:25
А така - много добре си поставил въпросът.
26 Ivan Minchev 28.03.2012 | 16:21
Ако който няма пари - как да прати децата си на градина?
25 paralelna vselena 28.03.2012 | 16:11
не са те искали, а
24 paralelna vselena 28.03.2012 | 16:11
да, майчинството е най-продължително в България
23 paralelna vselena 28.03.2012 | 16:10
ако се въведе този закон, ще трябва да строят нови детски градини
22 paralelna vselena 28.03.2012 | 16:09
би трябвало да има положителен ефект
21 paralelna vselena 28.03.2012 | 16:08
това е добра идея, тъкмо децата да се учат на самостоятелност от малки
20 Arabella Marmalade 28.03.2012 | 16:00
Тогава да почват и първи клас на шест годинки както е по Европа.
19 kikka mishi 28.03.2012 | 15:57
Възможността за смяна на специанлостта в по-горните курсове е добра. Децата ще са по-подготвени интелектуално за студентските години, когато се предполага, че вече имат натрупана солидна база от познания в главите си.
18 Дара Арнаудова 28.03.2012 | 15:55
Много нови елементи, много нива, много чудесии. И тези обединени училища. Как ще ги създадат там, където няма няма достатъчно деца.
17 Marya Rossa 28.03.2012 | 15:51
Това е облекчение за родителите. В чужбина гу пращат на ясла на шест месеца!
16 Krisi Peneva 28.03.2012 | 15:51
И на мен с изключение на държавните субсидии за частните школа. Така за едно дете, чиито родители разполагат с възможности, ще получава хем по-добро образование, хем значително по-голяма издръжка.
15 млад жребец 28.03.2012 | 15:51
не искаш ново тай ли :)
14 млад жребец 28.03.2012 | 15:50
13 Petyr Botev 28.03.2012 | 15:48
За добро са. Харесват ми.
12 мистерия финикова 28.03.2012 | 15:44
нека се социализират децата
11 мистерия финикова 28.03.2012 | 15:43
така трябва
10 Milen Milkov 28.03.2012 | 15:12
е,стига де! Все нещо ново се измисля
9 hope less 28.03.2012 | 15:02
с промяна в закона
8 Ani Ruseva 28.03.2012 | 15:01
Спасили са се госпожите май.
7 Ani Ruseva 28.03.2012 | 15:00
Ужас,нови реформи!
6 мила дидова 28.03.2012 | 14:58
мен след яслата ме спряха, понеже бях много буйна :)
5 мила дидова 28.03.2012 | 14:58
То това е най-големия проблем - местата.
4 Миро Т 28.03.2012 | 14:57
Те детски градини да направят, пък тогава да мислят за нещо по-така.
3 Danail Todorov 28.03.2012 | 14:57
Дано да има положителен ефект,въпреки,че не съм сигурен как ще успеят да задължат всички хора с 4 годишни деца да си пускат децата на детска градина?
2 Alexander Porsche 28.03.2012 | 14:56
Ако има места...
1 david copperfield 28.03.2012 | 14:56
Аз си спомням, че ходих на 5 години, на детска градина.

ТВ програма

Кино

  • Сега Натисни F1 образователна поредица...
  • 15:30 Истории от Олимпийските игри /п/
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • Сега "Бараж" - сериал, еп.47
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.3
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • 22:30 "Dancing Stars Extra" - зад...
  • Сега "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Любовни афери" (премиера) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.