С въвеждането от началото на годината на новата система ограничаваме възможността за извършване на фиктивни технически прегледи и гарантира реалното проверяване на техническата изправност на автомобилите.
Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, който присъства на представянето на новата система за технически прегледи в лицензиран за дейността столичен пункт заедно със зам.-министъра на транспорта Камен Кичев и изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация" Валентин Божков, информират от МТИТС.
"Променена е цялостната философия на проверката и контрола при тази дейност, като всички пунктове за технически прегледи са оборудвани със система за видеонаблюдение и регистрация", уточни още транспортният министър.
Видеонаблюдението дава възможност за контрол в реално време на извършваните периодични прегледи, като инспекторите на ИА "Автомобилна администрация" имат възможност онлайн да наблюдават работата в пунктовете и при съмнение за нередности да извършват незабавна проверка на място.
Документи, които се издават след техническия преглед, са:
- стикер, който се залепя на предното стъкло на автомобила;
- малко удостоверение, което се носи от водача за проверка;
- голямо удостоверение (нов документ), в което са вписани констатациите от прегледа;
- протокол за извършения преглед.
Въвеждането на информационната система няма да бъде заплащана от пунктовете. До момента документите, издавани след преглед струваха 3.70 лева. С въвеждането на новата система цената на тези документи е 6.60 лева на преглед. Това означава, че увеличението на цената на техническия преглед е под 3 лева.
Системата дава възможност и за последващ контрол, чрез автоматично запазване на три снимки на превозното средство, като техническото лице от пункта има задължението да направи ръчно четвърта снимка с ясно различим регистрационен номер.
Новият подход спестява близо 80% от времето, което беше необходимо за регистрирането на автомобила и по този начин се премахва излишната административна работа, затрудняваща техническите пунктове.
Въвеждането на данните за превозните средства и лицето, представило МПС на преглед, както и резултатите от прегледа, става чрез специален скенер, които разчита автоматично данните от документите на гражданите и ги въвежда в системата. Веднъж въведени данните на автомобила те остават в системата.
С промените се персонализира отговорността за качеството на извършените прегледи. Всеки от техническите лица има индивидуален печат, с който идентифицира коя част от проверката е извършил и носи отговорност за своите действия.
Предвидени са по-високи санкции, включително и имуществени санкции и лишаване от правото да правят технически прегледи при извършен фиктивен преглед.
Въвежда се и ясно разделяне на видовете технически неизправности:
незначителни – това са неизправности, при които се допуска автомобилът да се движи по пътищата, отворени за обществено ползване. При липса на неизправности или при констатиране на незначителни неизправности се издават всички необходими документи и се залепя стикер на предното стъкло на автомобила.
значителни – това са неизправности, при които се допуска автомобилът да се придвижи до място за отстраняване на неизправностите. Срокът за ремонт е 14 дни. Когато бъде представен автомобил за преглед с изтекъл годишния преглед констатираните неизправности трябва да се отстранят веднага.
На водача се дава само голямото удостоверение, в което са описани констатациите и срока за отстраняване на неизправностите. Не се залепя стикер на предното стъкло и не се дава малкото удостоверение. Когато водачът отстрани неизправностите трябва да премине отново на технически преглед.
Ако премине в същия пункт ще се проверява само дали са отстранени неизправностите, ако реши да премине през друг пункт ще премине цялостна проверка.
опасни – при тези неизправности автомобилът няма да се допускат да се движат по пътищата, отворени за обществено ползване. Автомобилът трябва да се репатрира до място за ремонт или да се ремонтира на място, ако има такава възможност. Опасните неизправности са свързани с кормилната уредба, спирачната уредба, течове в горивната и спирачната системи или други неизправности оказващи влияние на безопасността на автомобила.
iNews припомня, че миналата година депутатите гласуваха промени в Закона за движение по пътищата. Целта бе да се спрат фиктивните технически прегледи на автомобили. За това всички лицензираните пунктове до края на 2011 г. трябваше да бъдат оборудвани с видеокамери, за да бъде въведено видеонаблюдението в пунктовете за технически преглед на автомобилите.
Камерите в пунктовете ще изпращат поне по три снимки от всеки преглед на превозно средство - в началото, средата и в края на инспекцията. А записите от камерите ще се пазят и проверяват от инспекторите на автомобилна администрация.
В същото време с черен печат ще се извеждат от движение автомобили с неработещи спирачки, теч на гориво, или тежки отклонения от техническите изисквания за безопасност.
Освен камера, системата се състои от компютър, монитор и принтер със скенер. Съответно, и персоналът ще бъде обучен да работи с нея. Към досието на всеки един автомобил с преминал преглед ще бъдат оставяни по три снимки, избрани на случаен принцип.
Пунктовете за годишен технически преглед са 750.
Освен това данните за превозните средства, които не са преминали на годишен технически преглед, вече ще се изпращат в КАТ. Това заяви изпълнителният директор на Автомобилна администрация Валентин Божков миналата година.
Ще бъдат контролирани не само пунктовете за прегледи на леки автомобили, но и за автобуси и тежкотоварни автомобили.
Тези пунктове ще отговарят на същите изисквания, а именно: видеонаблюдение, персонални печати на членовете на комисията, отчитане на извършените прегледи, прилагане на снимков материал от извършения преглед след всеки преглед.
В края на 2011 г. пък стана ясно, че отпада отделният режим за периодичен контрол на автомобилните газови уредби, който ще остане само част от общия периодичен контрол върху пътните превозни средства и техните компоненти, с което значително ще се облекчат и ползвателите на такива уредби.
Това гласят промените, които правителството прие в Наредбата за устройството и безопасната експлоатация на преносните и разпределителните газопроводи и на съоръженията, инсталациите и уредите за природен газ, в Наредбата за устройството, безопасната експлоатация и техническия надзор на газовите съоръжения и инсталации за втечнени въглеводородни газове и в Наредбата за условията и реда за издаване на лицензии за осъществяване на технически надзор на съоръжения с повишена опасност и за реда за водене на регистър на съоръженията.
Измененията в Постановлението по отношение на автомобилните газови уредби влизат в сила от 1 декември 2012 г., а по отношение на транспортируемото оборудване под налягане – след обнародването му в "Държавен вестник”.
Годишен технически преглед на автомобил се извършва, като всяко МПС се представя на годишен технически преглед през месеца в знака за периодичен преглед от предходната година.
Нови леки автомобили се представят на годишен технически преглед на третата и петата от първоначалната им регистрация, след което задължително всяка година.
Леки таксиметрови автомобили се представят на годишен технически преглед на всеки 6 месеца.