Точно след 11 месеца периодичният контрол върху газови уредби, монтирани на автомобилите, ще се осъществява в сервизите за конвенционалните технически прегледи.
С новата наредба, която правителство прие в края на миналата година, се улесняват значително съвестните граждани, тъй като така им се пестят време и разходи за обикаляне и на двата сервиза.
Новите режими за контрол обаче ще доведат до значително подобряване и на качеството на самите технически прегледи. Това поне е мнението на Владимир Дочев, председател на Асоциация "Български автогаз сервизи". По думите му, със "сливането" на прегледите ще се гарантира, че много повече автомобилни газови уредби ще бъдат проверявани и ще подлежат на санкции, ако не са изправни.
"До този момент единственият знак, че уредбата е изправна, беше залепен стикер на задното стъкло на автомобила, но не всички газстанции бяха стриктни и обслужваха и собственици на коли с неизправни уредби", обясни Дочев.
От Асоциацията са провели среща с представители от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", на която е обсъден законовият вакуум, който се получава с промените в наредбите, допълни още Дочев. Става въпрос за нужни промени и допълнения в наредбите, санкциониращи конструктивни изменения в автомобила.
В близките дни се очаква от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" да направят публични предлаганите промени и едва след това да се започне детайлното им обсъждане. "Надявам се конструктивният дух да надделее, както е било до този момент", посочи председателят на "Български автогаз сервизи".
От Асоциацията уверяват, че са готови да окажат техническа помощ и съдействие при обучение на нужната бройка специалисти, които да извършват техническите прегледи.
До този момент разпоредбите третираха автомобилните газови уредби като самостоятелно и независимо от автомобила съоръжение, а водачите на автомобили с газови уредби трябваше да извършват технически преглед отделно от задължителния годишен технически преглед на колата.
Това на практика означаваше, че всеки собственик на автомобил трябва първо да извърши техническия преглед, а след това - и този на самата газова уредба на автомобила.
Промените в Наредбата за устройството, безопасната експлоатация и техническия надзор на съоръжения под налягане са в съответствие с приетата нова Наредба за съществените изисквания и оценяване на съответствието на транспортируемо оборудване под налягане, транспонираща Директива 2010/35/ЕС.
С нея се предвиждат различни от досега действащите правила и органи, извършващи периодичните прегледи и проверки на транспортируемото оборудване под налягане, което е част от по-общата категория "съоръжения под налягане".
Периодичните прегледи и проверки на транспортируемото оборудване под налягане ще се извършват само от нотифицирани органи, т.е. от лица, получили разрешение от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
Измененията в постановлението по отношение на автомобилните газови уредби влизат в сила от 1 декември 2012 г.