Задръстванията са едно от нещата, с които всеки по-голям град се справя посвоему. В столицата обаче доскоро нещата изглеждаха безнадеждни. Макар че метрото действа от няколко години, все още шофьорите се изнервят, докато чакат на поредния светофар. А един от най-големите проблеми в трафика се оказват колите на градския транспорт, макар че има обособени бус ленти. И често се случва така, че освен шофьорите, и пешеходците са принудени да чакат, тъй като транспортът им е в поредната тапа.
Тази практика обаче остава в историята. От юли 2015 г. колите на градския транспорт в София ще се движат вече без обичайните си закъснения от графика. За целта светофарите на 20 от най-натоварените кръстовища в столицата ще бъдат регулирани така, че да осигуряват по-бързо преминаване на автобусите, тролеите и трамваите. Върху тях ще бъдат монтирани специални модеми. Чрез GPS система те ще бъдат в постоянна връзка с бордови устройства, с които ще бъдат оборудвани 750 превозни средства, съобщава в. "Преса".
"Има разписание, по което се движат всички коли. GPS системата на градския транспорт следи дали са в график, или не. Ако автобусът или трамваят закъсняват и попаднат в задръстване на едно от тези 20 кръстовища, бордовото им устройство подава сигнал към модема на светофара и той ги пуска веднага да преминат. Ако тролеят е в график - ще стои и ще чака заедно с всички останали коли, докато светне зеленото, защото, ако го пусне по-рано, ще започне да изпреварва графика си", разясни заместник-кметът Любомир Христов.
С модеми ще бъде кръстовището на Орлов мост, както и други 19 по булевардите "България", "Прага", "Цар Борис Трети", "Гоце Делчев", "Тодор Каблешков", "Александър Малинов", "Сахаров", "Яворов", "Дондуков", "Никола Петков", "Васил Левски" и "Евлоги и Христо Георгиеви".
С въвеждането на умните кръстовища ще се намалят с 20 на сто задръстванията, а преминаването ще става от 5 до 8 пъти по-бързо. Сега заради многобройните тапи колите на градския транспорт закъсняват от 3 до 10 минути всеки ден.
В момента е обявена обществена поръчка за избор на изпълнител. Очаква се такъв да бъде избран до Коледа и от началото на Новата година да започне монтирането на устройствата. То ще струва 5,2 млн. евро. Изграждането на умните кръстовища е част от Проекта за интегриран градски транспорт за 61 млн. евро, който се финансира по ОП "Регионално развитие".