Честит първи учебен ден, скъпи ученици и родители! За всички вас предстои една нова година, изпълнена с динамика, вълнение, емоции и напрежение. От вас зависи как ще протече тя и какво ще успеете да извлечете от нея.
И докато някои от вас са вече в двора на училището, а други с трепет изпращат "гарджетата" си, Jenite.bg ще ви срещне с един педагог, който да ни запознае със своята гледна точка за българското образование.
Мариана Пенчева е директор на т.нар. "Руска гимназия" в град Стара Загора. Връстница е на училището, което ръководи вече 10 години. Преди да заеме престижния пост, тя самата извървява дългата пътека на образованието. Завършва френска гимназия, следват дипломи по начална и училищна педагогика, философия, финанси, свидетелства за следдипломни специализации по философия, индивидуална психология и управление на образованието.
Сама казва, че обича да посвещава свободното си време на усъвършенстването. Без това да звучи претенциозно, разбира се.
Защо избрахте да се посветите на педагогиката?
- Да работиш с хора и за хора е голямо предизвикателство, а с деца, защото педагогика е детеводство, е и отговорност, и съдба. Когато разликата във възрастта е малка, контактът е по-непринуден, а когато се увеличи, педагогът трябва да е "майстор", за да спечели доверието на учениците си.
Но на конкретния въпрос – в началото на педагогическата си практика прочетох, че истинският учител е не този, който е близо, "слизайки" до учениците си, а който съумее да ги "изтегли" до себе си. И реших, че го мога.
Безспорно практикувате една от най-хуманните професии. Случва ли Ви се обаче да давате повече, отколкото получавате?
- Ако човек, в която и да е професия, работи устремен само към това какво ще получи като признание, оценка или възнаграждение, всъщност не бива да очаква удовлетворение от работата си. Аз давам толкова, колкото мога и съм преценила, от мен вземат толкова, колкото им е нужно или могат. Понякога, значително по-късно, "получавам".
С какво се промениха българските ученици през годините?
- Времето е еднопосочно и необратимо. Развива се обществото, променят се хората, новите ученици са продукт на новите реалности. За съжаление, лавинообразно нараства агресията и насилието, както и отсъствието на мотивация за четене, учене и самоактуализация.
На какво отдавате все по-ниските изпитни резултати всяка година? Говоря за цяла България, разбира се?
- Нараства неграмотността в обществото във всичките ѝ измерения. От една страна, няма закон за защита на българския език, което дава възможност за инвазия на чуждици, жаргон, цифри и латински букви, дори в официална кореспонценция.
От друга страна, училището и учебната среда в този им вид са архаизми в сравнение с това, с което разполагат като условия и техника в дома си повечето съвременни ученици. От трета страна, висшите учебни заведения приемат всички дипломирани и дори тези, които преди да получат диплома, имат официална информация, че успешно са положили държавните зрелостни изпити – пълна инфлация на висшето образовние.
Какъв авторитет да има училището или университета? Що за мазохизъм е да се "напрягат" учениците, като училището ще ги "изтика", а ВУЗ-ът ще ги приеме?
Как мотивирате Вашите ученици да останат в училище? С какво предизвиквате интереса им?
- Ако човек, без значение каква е възрастта му, няма лична мотивация, не е убеден, че трябва да върши нещо, то апатията и съпротивата биха провалили всички усилия да бъде привлечено, задържано вниманието му и провокирана активността му. Мога със самочувствие да заявя, че болшинството от нашите ученици са избрали училището ни по свое желание и съзнателният избор мотивира посещаемостта и поддържа интереса към учебния процес. Това не значи, че не разработваме стратегии, оперативни планове и че неглижираме проблема, защото ако все още за нас не е сериозен, ние не сме щрауси, за да си заровим главите.
Днес е първият учебен ден. Редно е да подходим с по-голям позитивизъм към новото начало. Какво си пожелавате за настоящата учебна година?
- На първо място – здраве. Нека да има отсъстващи ученици и учители за участия в състезания, олимпиади, обмени, но не и по болест. Желая на всички творчески ентусиазъм, успехи и адекватно признание. За себе желая сили и мъдрост.
Цялото интервю с Мариана Пенчева, директор на т.нар. "Руска гимназия", може да прочетете на Jenite.bg.