На националното външно оценяване /НВО/ по математика в седми клас 14 939 ученици имат слаби оценки /"двойки"/, а по български език и литература /БЕЛ/ слабите оценки са 8154. Това съобщи днес на пресконференция Евгения Костадинова - директор надирекцията "Образователни програми и образователно съдържание" в Министерството на образованието и науката.
На НВО по математика /или на първия модул от изпита/ са се явили 54 305 седмокласници, на НВО по БЕЛ - 54 580 ученици в седми клас. Първият модул от двата изпита максимално се оценява с 65 точки, а вторият /допълнителните задачи и преразказът/ - с 35 точки. През тази година "тройката" за седмокласниците започва от 18 точки, а максималният сбор точки и на двата модула е 100.
На първия модул по БЕЛ максималните 65 точки имат 61 ученици, а по математика - 429 ученици. С нула точки по БЕЛ са 57 седмокласници, а по математика - 61 ученици. Отлични оценки по БЕЛ имат 2374 седмокласници, а по математика - 3768 ученици. От двата модула максималните 100 точки са постигнали 9 ученици по БЕЛ, а по математика - 10 ученици.
На допълнителния модул по БЕЛ за написването на преразказ върху откъс от творбата "На Изток от Запада" от Мирослав Пенков са останали да участват 38 427 седмокласници, а през миналата година те са били 41 592, съобщи Евгения Костадинова. Тя отбеляза, че и по математика сега по-малко ученици са участвали във втория модул - 29 770, а през 2014 г. са били 35 569.
Тревожен е големият процент на седмокласниците, които през тази година не са участвали във втория модул по БЕЛ и математика и това означава, че те отказват да се борят и да влязат в състезанието за приема в гимназиите след седми клас, коментира заместник-министърът на образованието и науката Ваня Кастрева.
Тя добави, че е тревожен и процентът на "двойките" по математика, защото този предмет учи децата да развиват критично и логическо мислене.
От МОН обобщиха, че от 2010 г., от когато се организира външно оценяване, сегашните резултати в седми клас са най-ниските.
Експертите от МОН отчетоха, че по БЕЛ седмокласниците са се затруднили при разпознаването на сложното съставно изречение, при определяне на видовете подчинени изречения в състава на сложното съставно изречение, при пунктуацията на сложните изречения и при написването на теза по определен цитат. При преразказа седмокласници неуместно са заменили думата "зограф" със "зоограф", "географ", "аерограф" и с медицинските термини "мамограф" и "ехограф".
По математика учениците са се затруднили при определяне на решенията на неравенства, както и при геометричните задачи. Има обаче трайна тенденция за увеличаване на седмокласниците, които умеят да четат графики и да правят косвени изводи от тях.
За разлика от седмокласниците, четвъртокласниците са се представили добре на външното оценяване. През тази година учениците в четвърти клас са с по-високи резултати по български език и литература /БЕЛ/, математика и по "Човекът и природата", а са по-ниски само по "Човекът и обществото" в сравнение с миналата година.
Това съобщи днес Евгения Костадинова - директор на дирекцията "Образователни програми и образователно съдържание" в МОН. Тя отчете, че има устойчива тенденция за повишаване на резултатите по БЕЛ и математика в четвърти клас, като в 17 региона има увеличаване на средния тестови бал в сравнение с предходната година.
Най-високи са постиженията на четвъртокласниците в Смолян - 85,10 %, в Перник - 79,55 %, в Благоевград - 79,35 %, и в София-град - 78,30 %. Най-ниски са резултатите в Добрич - 68,55 %, в Шумен - 69,05%, и в Сливен - 69,60 %.